۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۴۷۵۵۲۴
آیت الله کعبی در گفت وگو با رسا:

ساماندهی اقتصاد کشور نیازمند اجماع ملی بر پایه اقتصاد مقاومتی است

نماینده مردم خوزستان در خبرگان رهبری خواستار شکل گیری یک اجماع ملی برای پیشرفت اقتصادی بر پایه اقتصاد مقاومتی شد و تاکید کرد که نظام و سیستم نظام اسلامی باید با فساد اقتصادی مبارزه کند.
 ‌آیت الله کعبی

آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که نظام جمهوری اسلامی ایران نظام مردم سالار اسلامی است، گفت: نقش اصلی را در ساخت، تثبیت و تعمیق قدرت، مردم ایفا می کنند.

وی افزود: محتوای نظام باید بر پایه اسلام باشد، مردم سالاری اسلامی بدان معنا است که مردم بر پایه شعارهای بنیادین انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را محقق می کنند، روحیه استکبار ستیزی ملت ایران، انقلاب ضد استکباری اسلامی و دشمنی و تقابل نظام سلطه با انقلاب در این 4 دهه سبب شده که ملت ایران بر آرمان استقلال به شکل همه جانبه و با اجماع ملی حرکت کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بررسی وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و اظهار داشت: ما در این 4 دهه پیشرفت علمی کرده ایم و با وجود این که پیشرفت عمرانی و مبارزه با محرومیت و معضلات و مشکلات اقتصادی هم به اندازه کافی شده اما به چند دلیل نتوانستیم به آرمان های اقتصادی نظام جمهوری اسلامی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: با وجود این که الگوی اقتصادی جمهوری اسلامی باید بر پایه اسلام بوده و یک محتوای بومی داشته باشد ما در دهه اول انقلاب گرفتار اقتصادی دفاعی و توزیعی و اقتصاد متناسب با 8 سال دفاع مقدس بودیم.

آیت الله کعبی با بیان این که در دهه دوم متأسفانه نسخه اقتصاد سرمایه داری در قالب برنامه های توسعه بیشتر مطرح شد، ابراز داشت: بین بخش عمومی، بخش خصوصی و بخش تعاونی نتوانستیم تعادل و توازن ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در دهه سوم انقلاب و نیمه نخست دهه چهارم تفاوت دولت ها سبب تفاوت برداشت های اقتصادی شد تا این که نقطه آغاز تحول اقتصادی در کشور اجتهاد حکومتی و فقهی بر پایه اصل 44 قانون اساسی بود که رهبری انجام و دستور دادند نسبت به تقویت بخش خصوصی اقدام شود تا موجب ایجاد توازن بین صدر و ذیل اصل 44 قانون اساسی شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که رهبر معظم انقلاب سیاست های اصل 44 را ابلاغ کردند و به قوای سه گانه دستور دادند که این اصل اجرایی شود، ابراز داشت: متأسفانه باز هم بر خلاف منویات رهبری در اجرای سیاست های اصل 44 بیشتر به جای سرمایه گذاری بخش خصوصی در واقع واگذاری بخش خصوصی به بخشی از دولت هایی شد که وام های کلان دریافت کردند و این کار به کمک دولت اتفاق افتاد.

وی عنوان کرد: به جای خصوصی سازی و ورود سرمایه های بخش خصوصی برای تقویت اقتصاد ایران در واقع بخش دولتی و بخشی از کارکنان دولت واگذار شد و مشکلاتی ایجاد کرد، در نهایت رهبر انقلاب اقتصاد مقاومتی را بیان و سیاست های اقتصاد را ابلاغ کردند و دستور دادند که قرارگاه اقتصاد مقاومتی تشکیل شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در این 4 دهه یکی از عواملی که ما پیشرفت اقتصادی نداشتیم این است که فرماندهان اقتصادی کشور پایه های نظریه اقتصاد را بر اساس الگوهای غیر بومی و غیر محلی طراحی می کردند.

وی اضافه کرد: الان نوبت این است که یک اجماع ملی برای پیشرفت اقتصادی بر پایه اقتصاد مقاومتی صورت گیرد، نظام و سیستم نظام اسلامی باید با فساد اقتصادی مبارزه کند؛ تقویت سرمایه گذاری، تولید ملی و کارآفرینی از دیگر کارهای مهم است.

آیت الله کعبی گفت: برای این که اقتصاد خیز بردارد به موازات روحیه بیگانه ستیزی و استقلال طلبی، اقتصاد مقاومتی بر پایه حضور مردم در صحنه اجرایی می شود، این مسأله نیازمند حضور واقعی اقشار گوناگون مردم با روحیه جهادی در صحنه اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به وضعیت فرهنگ افزود: از آنجایی که انقلاب اسلامی محتوا و ماهیت فرهنگی دارد، ما بعد از دفاع مقدس با تهاجم، شبیخون و ناتوی فرهنگی و همچنین جنگ نرم دشمن روبه رو شدیم، جنگ نرم یک واقعیت غیر قابل انکار است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: در فضای امروز که جهان به خانه ای تبدیل شده است دشمن  از طریق شبکه ارتباطاتی قوی و فضای مجازی تلاش می کند که استقلال فرهنگی کشور را نشانه رود، ما الان درگیر یک جنگ فرهنگی هستیم.

وی ادامه داد: جنگ نرم به تولید قدرت نرم نیاز دارد، البته انقلاب اسلامی توانست نسل سوم و چهارم انقلاب را بر پایه هویت اسلامی و انقلابی تربیت کند که این یک پیروزی بزرگ فرهنگ است و ما نباید منکر این دستاورد فرهنگی شویم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امروز نیروهای مؤمن و انقلابی می توانند تحول و انقلاب فرهنگی بر پایه ساخت جامعه بر مدار ایمان و تقوا ایجاد کنند، ابراز داشت: به اندازه ای که ما به بخش های مختلف رسیدگی کردیم بخش فرهنگی مظلوم و مهجور واقع شده است.

وی عنوان کرد: الان به هماهنگی و هم افزایی همه متولیان فرهنگی و ستاد فرماندهی فرهنگ کشور نیاز داریم، شورای عالی انقلاب فرهنگی باید انقلابی عمل کند و سیاست فرهنگی تصویب شده و سیاست های فرهنگی رهبری را مطالبه و بسترهای اجرایی آن را فراهم کند.

آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: متأسفانه در این جا اختلاف سلیقه های دولت های گوناگون و قوای مجریه سبب شد که ما  در زمینه فرهنگی بر پایه آنچه که مطلوب انقلاب اسلامی است پیشرفت نکردیم، باید تحول بنیادین در آموزش و پرورش و دانشگاه های صورت می گرفت و این تحول پایه ای در دانشگاه ها و آموزش و پرورش در بحث فرهنگ اسلامی به شکل سیستمی و از سوی قوه مجریه اتفاق نیفتاده است.

وی اضافه کرد: باز هم مردم مؤمن و انقلابی می توانند بر اساس جهاد فرهنگی، فرهنگ را متحول کنند./1323/ت301/ج

ارسال نظرات