۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۴۷۵۵۱۴
استاد حوزه و دانشگاه:

نظام حقوقی اسلام کامل‌ترین نظام برای احقاق حقوق انسان‌ها است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: نظام حقوقی اسلام کامل‌ترین نظام برای احقاق حقوق انسان‌ها است زیرا این نظام مبتنی بر نظم و بررسی علت واقعی جرایم است و به همین دلیل در مقایسه با سایر نظام های حقوقی خطای کمتری در آن وجود دارد.
عدالت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدحسین جاوری امشب در مراسم سخنرانی و شرح زیارت عاشورا که در مسجد سرتخت برگزار شد، با اشاره به فراز «وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ و َاَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فيها» از این زیارت، عنوان کرد: در این متن بر کسانی لعنت می‌شود که خاندان اهل بیت(ع) را از مقامی که شایسته آن بودند عزل کردند و اجازه ندادند تا آنان بر اساس فرموده خداوند و دستور پیامبر اسلام(ص) زمام امور را در دست بگیرند.

وی اظهار کرد: از نشانه‌های یک نظام فکری کامل این است که همه جنبه‌های زندگی انسانهایی را که قرار است با آن همسو باشند را به یک جهت هدایت کند و در نظام اسلامی چنین وضعیتی وجود دارد، همه دستورات این آیین از عبادات و عقاید و واجبات و مستحبات در حقیقت همانند یک جسم واحد هستند که یک کار را انجام می‌دهند و یک هدف مشخص دارند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: کسانی که آیین اسلام را به عنوان دین و مذهب خود انتخاب می‌کنند باید در اعتقادات خود نیز با آن همسو باشند زیرا در عیر این صورت در نیت سایر عبادات آنها نیز اشکال ایجاد می‌شود.

حجت الاسلام جاوری تصریح کرد: مگر می‌شود کسی ادعای شیعه بودن داشته باشد و از اسراییل و آمریکا و نظامی که مبتنی بر استعمار و استثمار کشورهای دیگر است انزجار نداشته باشد و مگر ممکن است کسی به خدای یگانه ایمان داشته و کینه ظالمان و ستمگران عالم را در دل نداشته باشد؟ بنابراین لازم است وقتی کسی در عمل نماز می‌خواند و در بیان ذکر الله اکبر را مطرح می‌کند در دلش هم از ظالمان و ستمگران عالم بیزاری داشته باشد.

وی گفت: یکی دیگر از ویژگیهای دین اسلام تأکید فراوان بر عقل و اندیشه انسانها و دوری از تقلید کورکورانه است، به همین دلیل در نظام عبادی اسلام نماز جمعه قرار داده شده تا مسلمانان با حضور در آن از مسائل روز جهان و تحلیلهای منطقی آن رویدادها باخبر شوند؛ یک مسلمان واقعی باید تلاش کند تا به اندازه دانش و درکی که از مسائل  دارد، دوستان و دشمنان خداوند را بشناسد و رابطه خود را با دیگران بر اساس منطق دینی برقرار کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فراز «و َلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْكُمْ وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدينَ لَهُمْ بِالتَّمْكينِ مِنْ قِتالِكُمْ» از زیارت عاشورا عنوان کرد: کسانی که بدون درک و توجه به حقایق امور بر علیه امام حسین(ع) شمشیر کشیدند شایسته نفرین و لعن هستند زیرا این افراد به خوبی می‌دانستند که با نوه رسول‌الله(ص) و امام زمان خود مبارزه می‌کنند اما طمع به امور مادی مانع از عمل به وظیفه در آنها شد.

حجت الاسلام جاوری تأکید کرد: بی توجهی به امور و عدم احساس مسؤولیت در برخی موارد باعث می‌شود که امور برای افراد مشتبه شود یعنی آنها به درستی نتوانند حق و باطل را از هم تشخیص دهند اما این مسأله باعث رفع مسؤولیت از آنها نمی‌شود؛ انقلاب اسلامی زمینه‌ای را رفاهم کرده تا اعتقادات اسلامی در عمل اجرا شود به همین دلیل راهپیماییهایی نظیر یوم‌الله 22 بهمن و روز قدس برگزار و در آنها شعارهای ضد استکباری مطرح می‌شود، اما اگر کسانی با بی توجهی در اینگونه مراسمها شرکت نکردند و در عمل خود مرتکب خطایی شدند نیز مسؤول هستند.

وی گفت: در حکومت اسلامی همه اعمال و رفتار افراد باید برای تحقق اهداف اسلام باشد، مهمترین هدف حکومت اسلامی نیز اجرای دستورات اسلامی و ایجاد زمینه مناسب برای ظهور امام زمان(عج) است، هیچ کسی نمی‌تواند در این زمینه احساس بی مسؤولیتی کند زیرا عمل همه افراد یک جامعه در سرنوشت دیگران نیز مؤثر است.

استاد حوزه و دانشگاه، عنوان کرد: باید بدانیم اگر افرادی در زمان امام حسین(ع) یا دیگر ائمه(ع) مرتکب خطاهایی شدند و امروز بر آنها نفرین می‌شود، مسؤولیت ما بسیار سنگینتر از آنها است زیرا ما از تجربه تاریخی آنان برخورداریم و می‌توانیم با مطالعه تاریخ مانع تکرار حوادث تلخ آن بشویم.

حجت الاسلام جاوری بیان کرد: افرادی که در ماجرای جنگ صفین بر علیه امام علی(ع) شمشیر کشیدند در طول تاریخ منفور شدند زیرا مانع اجرای دستور خداوند در مقابله با دشمنان دین شدند، در این زمان هم وقتی ولی فقیه فرمانی می‌دهد تا فتوایی صادر می‌کند در همان جهتی است که ائمه(ع) به آن فرمان دادند بنابراین ما نیز باید مراقب باشیم تا خطای گذشتگان را تکرار نکنیم، اگر امروز توانستیم با عبرت از تاریخ مدافع حریم ولایت فقیه باشیم در آن صورت می‎توانیم ادعا کنیم که مسلمانی با ذکات و دانا بوده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فراز «بَرِئْتُ اِلَى اللَّهِ وَ اِلَيْكُمْ مِنْهُمْ وَ مِنْ اَشْياعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِياَّئِهِم» از زیارت عاشورا، گفت: دوستان اهل بیت(ع) در طول تاریخ یک گروه واحد هستند همانگونه که دشمنان انان نیز یک گروه واحد هستند به همین دلیل ما به عنوان شیعیان اهل بیت(ع) وظیفه داریم در برابر کسانی که با تبعیت از اربابان قدرت و ثروت به دنبال مقابله با کلام بزرگان دین هستند مقابله کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در گشذته افرادی یزید را به عنوان امیرمؤمنان مطرح و دشمنان او را به شدت سرکوب می‌کردند در حالی که اساس حکومتی که بر اساس آن خون انسانهای بیگناه را بر زمین می‌ریختند غصبی و باطل بود، امروز هم کشورهایی نظیر آمریکا که در سابقه خود جز کشتار بیگناهان و خرابی خانه‌ها و تصرف کشورهای مختلف را ندارند به عنوان حامیان حقوق بشر معرفی می‌شوند و اندیشه‌های مخالف خود را سرکوب می‌کنند در حالی که از نخستین ویژگیهای قانونگذار و قاضی، عادل بودن و پرهیز از  گناهان است.

حجت الاسلام جاوری در ادامه این مطلب افزود: از نظر منطق اسلامی اگر قاضی صراحتاً از یکی از طرفین دعوا یا فرد مجرم جانبداری کرد، فاقد صلاحیت برای صدور حکم است، در شرایطی که همه جهان به جنایتکار بودن اسراییل و کشتار مردم بیگناه فلسطین به دست این حکومت جعلی اذعان دارند، آمریکا و نهادهایی که خود را مدافع حقوق بشر می‌دانند از آن دفاع و قطعنامه‌های ضد اسراییلی را وتو می‌کنند.

وی گفت: نظام حقوقی اسلام کامل ترین نظام برای احقاق حقوق انسان ها است زیرا این نظام مبتنی بر نظم و بررسی علت واقعی جرایم است و به همین دلیل در مقایسه با سایر نظام های حقوقی خطای کمتری در آن وجود دارد؛ از نظر منطق اسلامی ریشه و علت همه جنایاتی که امروزه در جهان واقع می‌شود، اسراییل و آمریکا و متحدان آنها هستند، ایجاد و تقویت گروهکهای ترویستی نظیر سلفیها و داعشیها، کشتار مردم عراق، سوریه و یمن و فلسطین و ترویج فساد و بی بند و باری در جهان از ثمرات فعالیتهای این کشورها است بنابراین این کشورها در دادگاه عدل اسلامی محکوم هستند./202/868/ب1

ارسال نظرات