۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۴۷۵۴۹۸

استقبال هنرمندان از جشنواره سراسری فیروزه سرخ تبریز

نخستین جشنواره سراسری فیروزه سرخ که به مناسبت قیام 29 بهمن سال 1356 تبریز علیه رژیم ستمشاهی برگزار می شود، با استقبال هنرمندان سراسر کشور رو به رو شد.
مجید دلدوزی

مجید دلدوزی، دبیر اجرایی نخستین جشنواره سراسری فیروزه سرخ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی برای بزرگداشت چهلم شهدای قم، اطلاعیه‌ای صادر کرد و از مردم تبریز خواست در مراسم مسجد میرزا یوسف آقا (قزللی) تبریز شرکت کنند. شعار مرگ بر شاه برای اولین بار در جریان همین مراسم از سوی مردم تبریز سرداده شد.

وی ادامه داد: فریدون هویدا هم در کتاب «سقوط شاه می‌نویسد؛ هنوز مدتی از واقعه قم نگذشته بود که در 18 فوریه 1978 [29  بهمن 1356] چندین ‌هزار تن از مردم تبریز به عنوان بزرگداشت چهلم کشته‌شدگان حادثه قم دست به تظاهرات زدند و به دنبال آن نیز شورشی پدید آمد که بنا به گفته شاهدان عینی، در خلال آن برای اولین بار شعار "مرگ بر شاه" شنیده شد.

دلدوزی با بیان این‌که قیام 29 بهمن تبریز به عنوان حرکتی منسجم علیه رژیم پهلوی و در حمایت از نهضت امام خمینی و اسلام انقلابی مطح است، خاطرنشان کرد: این جشنواره به دنبال گرامیداشت آرمان شهدای انقلاب و 14 شهید قیام خونین تبریز و همچنین تبیین نقش وحدت و همدلی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) در محور مبارزه با رژیم پهلوی است.

وی با اشاره به این‌که این جشنواره با موضوع طراحی پوستر ویژه قیام حماسه ساز 29 بهمن سال 1356 تبریز علیه رژیم ستمشاهی به همت گروه هنرمندان آذربایجان بیدار برگزار می شود، افزود: آثار قابل توجه و ارزشمندی از سوی هنرمندان سراسر کشور به دبیرخانه رسیده است که نشان از استقبال اهالی فرهنگ و هنر دارد.

دلدوزی ترسیم جنایت‌های پهلوی علیه امت مسلمان به ویژه در مقابله با مردم آذربایجان، تاکید بر استمرار مبارزه با پیشگامی روحانیت و عدم سازش با اسلام سازشکار، بررسی نقش دانشجویان تبریز در پایه ریزی و سازماندهی قیام 29 بهمن و ترسیم چهره رژیم سلطنتی وابسته به استکبار جهانی و بی اعتنایی آن به ارزش ها و آموزه های اسلام و خیانت به ملت ایران را از جمله اهداف جشنواره برشمرد.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره سراسری فیروزه سرخ همبستگی و نقش و جایگاه وحدت اسلامی مردم ایران در سرنگونی شاه، ترسیم نقش جوانان انقلابی به عنوان جانمایه های امید و تلاش در مقابل رژیم ستمگر و همچنین زنده نگه داشتن اهداف انقلابیون با استفاده از شعارهای کوبنده دوران مبارزه را از جمله محورهای جشنواره عنوان کرد.

وی با بیان این‌که شرکت در جشنواره برای عموم گرافیست ها و هنرمندان سراسر کشور آزاد است و آثار ارسالی نباید قبلا در جشنواره های دیگر برنده جایزه شده باشند، تصریح کرد:  تکنیک اجرای آثار آزاد بوده و حداکثر تعداد آثار ارسالی 5 اثر برای هر هنرمند می باشد، ضمن این‌که آثار می تواند دارای متن نوشتاری (طراحی حروف، نقاشی خط و ترکیب خوشنویسی با طرح) باشند.

دلدوزی آخرین مهلت ارسال آثار را 20 بهمن ماه 1395 اعلام کرد و گفت: انتخاب آثار دو روز بعد از این تاریخ آغاز و اعلام نتایج نهایی راه یافتگان به نمایشگاه 25 بهمن خواهد بود، ضمن این‌که همزمان با سالروز قیام 29 بهمن تبریز نمایشگاه آثار برگزیده افتتاح خواهد شد.

گفتنی است، عموم علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره 09144127193 تماس داشته و یا با آدرس پست الکترونیکی جشنواره به نشانی firouzesorkh@gmail.com در ارتباط باشند./302/935/ب1

ارسال نظرات