۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۴۷۵۴۹۴

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

ثبت نام 718 عکاس در جشنواره ملی عکاسی فیروزه، آغاز کاوش‌های باستان شناسی در محوطه ارگ علیشاه تبریز و ارسال نخستین محموله کمک های مردمی شهرستان ملکان به سوریه از مهم‌‎ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، کریم متقی، دبیر هفتمین جشنواره ملی عکس فیروزه امروز در جمع خبرنگاران از ثبت نام 718 عکاس در این جشنواره خبر داد و اظهار داشت: جشنواره ملی فیروزه سوم تا هشتم بهمن ماه جاری در تبریز برگزار می شود.

وی موضوعات جشنواره را چهره شهر و فرش تبریز برشمرد و افزود: بخش ویژه این جشنواره مربوط به پروژه های عمرانی شهرداری، زیبایی ها، جاذبه های گردشگری و معماری شهر در چشم انداز 2018 است. بخش تلفن همراه نیز عکاسی رنگی و سیاه و سفید از همه موارد مرتبط با چهره شهر تبریز است.

کاوش‌های باستان شناسی در محوطه ارگ علیشاه تبریز آغاز شد
مرتضی آبدار مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از آغاز کاوش‌های باستان شناسی محوطه ارگ علیشاه تبریز خبر داد و اظهار داشت: تیم متخصص 20 نفره متشکل از باستان شناسان اداره کل، پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و دانشکده باستان شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز عملیات بررسی و کاوش‌های باستان شناسی و باستان سنجی خود را به منظور ادامه روند نقشه برداری ژئوفیزیک و گمانه زنی در خصوص وجود آثار باستانی در محوطه ارک آغاز کرده‌اند.

آبدار گفت: سعی بر این است تا این عملیات در صورت حاکم بودن شرایط جوی مناسب قبل از اتمام سال جاری در محدوده ارگ علیشاه تبریز به پایان برسد. هرگونه آثار تاریخی کشف شده از این محوطه پس از بررسی های علمی با نتایج به دست آمده از سازهای رویت شده در مرحله نقشه برداری ژئوفیزیکی مطابقت داده شده و نظر نهایی از سوی سازمان میراث فرهنگی اعلام خواهد شد.

استاد دانشگاه تبریز، معاون علمی آسیایی انجمن جهانی فرهنگ عامه شد
در حاشیه برگزاری هفدهمین کنگره بین المللی انجمن جهانی تحقیقات فرهنگ عامه و روایات سنتی(ISFNR) که در میامی آمریکا برگزار شد، از سوی مجمع عمومی، دکتر مهری باقری، استاد دانشگاه تبریز به سمت معاون علمی آسیایی این انجمن بین المللی انتخاب شد.

وی استاد بازنشسته رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز بوده و چاپ و ارائه 76 مقاله در نشریات ISI و علمی پژوهشی، تالیف 10عنوان کتاب، ارائه 17 مقاله در همایش های ملی و بین المللی، اجرای دو طرح پژوهشی، تدریس و راه اندازی کرسی ایران شناسی و زبان فارسی در دانشگاه بارسلون، مدیریت گروه فرهنگ و زبان های باستان دانشگاه تبریز، مدیریت گروه های آموزشی رشته های سه گانه ایرانشناسی در بنیاد ایران شناسی، عضویت در شورای بین المللی پذیرش اعضای جهانی تحقیقات فولکلریک، عضویت انجمن فولکلور در آکادمی علوم و ادبیات فنلاند، انتخاب به عنوان پژوهشگر برجسته و نمونه دانشگاه تبریز، انتخاب به عنوان نخستین بانوی برگزیده در نخستین همایش چهره های ماندگار کشور، استاد نمونه کشوری، نخبه برگزیده کشوری و برگزیده انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از جمله سوابق علمی و اجرایی وی به شمار می رود.

ارسال اولین محموله کمک های مردمی شهرستان ملکان به سوریه
سرهنگ جواد اکبری، فرمانده ناحیه مقاومت ملکان از ارسال اولین محموله کمک های مردمی این شهرستان به مدافعان حرم و مردم سوریه خبر داد و اظهار داشت: ارزش این محموله 4 میلیارد و 500 میلیون ریال بوده است.

وی گفت: این محموله شامل 5 هزار تخته پتو، 8 هزار بسته 5کیلوی کشمش، پوشاک، ظروف غذاخوری و سایر مایحتاج زندگی است که با 25 دستگاه خودرو به سوریه ارسال می شود.

عاشیقلار ساز دهه فجر را کوک می کنند
حسن میلانی، رئیس حوزه هنری آذربایجان‌شرقی گفت: سیزدهمین کنسرت پژوهشی ماهانه موسیقی و ادبیات عاشیقلار ویژه سی و هشتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران برگزار می شود.

وی ادامه داد: سیزدهمین کنسرت پژوهشی ماهانه موسیقی و ادبیات عاشیقلار عصر روز دوشنبه 4 بهمن ماه سال جاری و در محل سینما انقلاب تبریز برگزار می گردد. در این برنامه که به صورت ویژه به مناسبت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد، از استاد عاشیق چنگیز بی ریا تجلیل می شود.

میلانی تصریح کرد: در این برنامه هنرمندان عاشیقی به صورت شعرخوانی، تکنوازی و گروه نوازی به اجرای برنامه در موضوع دهه مبارک فجرمی پردازند. موسیقی عاشیقی در آذربایجان شرقی ریشه در آداب و رسوم و سنت های مردم دارد و دارای پیشینه ای چند صد ساله است.

لازم به ذکر است کنسرت پژوهشی ماهانه موسیقی و ادبیات عاشیقلار از ابتدای سال 94 از سوی حوزه هنری استان آذربایجان شرقی برگزار می شود و طی آن هنرمندان عاشیق به اجرای برنامه با محتوای ادبیات دینی و انقلابی می پردازند./303/935/ب1

ارسال نظرات