۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۴۷۵۴۹۲
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

شیطان، نفس و دنیا سه مانع رسیدن به قرب الی الله

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه راه رسیدن به خدا یک راه هموار و بدون مشکل نبوده بلکه با راهزن و دشمن همراه است، گفت: راهزن‌های راه سلوک و قرب الی الله شیطان، نفس و دنیا هستند و انسان همیشه باید مراقب این دشمنان باشد زیرا این دشمنان اگر به انسان دستبرد بزنند تمام سرمایه و هستی او را به غارت می‌برند.
مسلم گریوانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسلم گریوانی، استاد حوزه علمیه قم امشب در آستان حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه یکی از شبهه‌هایی که از سوی جریان‌های انحرافی در میان نسل جوان ترویج می‌شود این است که اگر شیطان رجیم بوده و رانده‌ شده است پس چگونه در بهشت بوده و توانسته حضرت آدم(ع) و حضرت حوا(س) را فریب دهد، گفت: در پاسخ به این شبهه باید دقت کرد که بهشت حضرت آدم(ع) و حوا(س) و ابلیس همان بهشتی نیست که در قیامت در آیات قرآن از آن نام‌برده شده و به‌عبارت‌دیگر این بهشت آن بهشت موعود و وعده داده‌ شده الهی نیست.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شیطان به جن کافری گفته می شود که شیطنت کرده و زمینه گمراهی انسان را فراهم می کند، افزود: رهبر شیاطین ابلیس است و ابلیس بنابر تعبیر قرآن همان جنی است که حضرت آدم(ع) و حضرت حوا(س) را فریب داد و زمینه هبوط آنها را فراهم کرد.

حجت‌الاسلام گریوانی ادامه داد: در آیات قرآن کریم به هبوط حضرت آدم (ع) اشاره‌ شده و هبوط با سقوط تفاوت دارد زیرا عالمی که در آن فرشتگان و حضرت آدم (ع) به سر می‌بردند عالم قرب و حب بود به همین دلیل در این عالم صعود و سقوط بی‌معنا بوده و از واژه هبوط استفاده می‌شود.

وی افزود: علت اینکه مفسران بیان می‌کنند که بهشت حضرت آدم(ع) و حضرت حوا(س) همان بهشت موعود نیست، گفت: در بهشت موعود امر و نهی و سخن لغو و بیهوده راه ندارد به همین دلیل بهشتی که حضرت آدم(ع) و حضرت حوا(س) در آن بوده‌اند نمی‌تواند همان بهشت موعود باشد زیرا مشخصات آن با بهشت موعود تفاوت دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه راه رسیدن به خدا یک راه هموار و بدون مشکل نبوده بلکه با راهزن و دشمن همراه است، افزود: راهزن‌های راه سلوک و قرب الی الله ابلیس و عمال شیطان هستند و انسان باید همیشه مراقب این دشمنان باشد زیرا این دشمنان اگر به انسان دستبرد بزنند تمام سرمایه و هستی او را به غارت می‌برند.

حجت‌الاسلام گریوانی با تأکید بر اینکه دشمن درراه رسیدن به خدا با موجودیت انسان مخالف بوده و حیات او را نمی‌خواهد، تصریح کرد: این دشمن حتی اگر با حیات انسان موافق باشد می‌خواهد که این حیات در راه او باشد نه در راه دین و شریعت به همین علت سعی می‌کند به هر روشی که شده انسان را به الحاد، اسلام سکولار یا اسلام آمریکایی نزدیک کند.

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین دشمنان انسان شیطان و ابلیس است، ادامه داد: دومین چیزی که مانع رسیدن انسان به خدا می‌شود نفس بوده و بنابر تعبیر امام علی (ع) دشمن‌ترین دشمنان انسان همان نفسی است که در درون انسان وجود دارد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: دنیا و مظاهر آن از دیگر موانع رسیدن انسان به خداوند است بنابراین انسان باید مراقب باشد که همواره در دام دنیا و ظواهر آن گرفتار نشود زیرا گرفتار شدن در دام ظواهر دنیوی نیز یکی از مهم‌ترین موانع رسیدن انسان به سیر الی الله است./968/202/ب3

ارسال نظرات