۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۴۷۵۴۸۵
امام جمعه تبریز:

اذن ولی فقیه در جهاد ابتدایی نافذ و واجب الاتباع است

آیت الله مجتهد شبستری با بیان اینکه ولی فقیه همان اختیارات حکومتی نبی مکرم اسلام(ص) را دارد، گفت: از ادله استفاده می شود که جهاد ابتدایی هم برای پیامبر و ائمه جایز است و هم برای نائب عام و خاص آنها جایز است
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزار رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج فقه جهاد اظهار داشت: در عصر غیبت که معصوم حاضر نیست و نائب معینه او نیز نمی باشد، جهاد ابتدایی با اذن ولی فقیه که متصدی امور و نائب عام او است، آیا با اذن او جهاد ابتدایی جایز است یا جایز نیست؟

وی با اشاره مقدماتی، افزود: براساس عمومات اصل جهاد واجب است و جهاد با اذن حاکم جائر جایز نیست، دیگر آنکه آغاز و اتمام جهاد و جنگ باید تحت فرماندهی باشد و وجود آن ضرورت دارد، بنابراین در زمان نبود امام معصوم و نائب خاص ایشان این نائب عام هست که باید فرماندهی جنگ را بر عهده بگیرد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه اختیارات پیامبر اکرم(ص) در جنگ را حضرت علی (ع) نیز داشت، ابراز داشت: در عصر حاضر و زمان غیبت نیز ولی فقیه تمام اختیارات حکومتی نبی مکرم اسلام (ص) را دارد، راویان حدیث که مقصود فقها است در روایات به عنوان خلفای ائمه دانسته شده است.

وی افزود: زمانی که جانشینی فقها از ائمه معصومین ثابت شد، در نتیجه یکی از شؤونات امامت و ولایت که بحث جهاد است، ولی فقیه که نائب عام است نیز در بحث جهاد اختیارات امام معصوم را داشته باشد، در زمان حاضر این امر به برکت انقلاب محقق شده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نائب خاص و چه نائب عام آن، مصالح جامعه اسلامی را می سنجد و حکم می کند، گفت: این ساخت بمب اتم است که اولا و بالذات جایز نیست، اما از ادله استفاده می شود که جهاد ابتدایی هم برای پیامبر و ائمه جایز است و هم برای نائب عام و خاص آنها نیز جایز است، بنابراین مشروعیت نداشتن حکم نائب عام را نمی توان از ادله استنباط کرد.

وی با اشاره به بحث جهاد دفاعی، بیان کرد: در اغلب کتب فقهی دفاع را از جهاد خارج دانسته اند و آن را تحت باب دیگری خوانده اند، دفاع از میهن، اسلام، مال و عرض خود را خارج از جهاد دانسته و آن را مستقل دانسته اند، محقق محاربه علی وجه الدفع برای صیانت از اسلام را واجب می داند، محقق ایستادگی در برابر حمله دشمن را دفاع می داند.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به بیان امام راحل در تحریر الوسیله در رابطه با جهاد دفاعی، گفت: امام خمینی (ره) نیز دفاع در برابر حمله دشمن را دفاع می داند و حضور امام و اذن امام را در آن لازم نمی داند، حتی اذن نائب عام و خاص امام معصوم را نیز شرط نمی داند./202/854/ب1

ارسال نظرات