۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۷۵۴۰۲
رسا گزارش می دهد؛

مدیر جدید جامعه الزهرا را بیشتر بشناسیم

فعالیت های چشمگیر فرهنگی و شخصیت علمی حجت الاسلام والمسلمین مدنی باعث شد تا از ایشان به عنوان یکی از چهره های موفق بین المللی و سخنران در کنفرانس ها و مجامع علمی بین المللی مانند کنفرانس بین المجالس در سوئيس و کنفرانس نقش اسلام در صلح جهانی در سنگال دعوت به عمل آید.
حجت الاسلام والمسلمین مدنی حجت الاسلام والمسلمین مدنی حجت الاسلام والمسلمین مدنی حجت الاسلام والمسلمین مدنی حجت الاسلام والمسلمین مدنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ریاست جامعه الزهرا(س) در حالی هفته گذشته تغییر پیدا کرد که حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد هاشمیان تنها به مدت دو سال در این سمت بود و بعد از گذشته مدت کمی از فعالیت خود از این سمت استعفا کرد و جای خود را به حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی داد.

خبرگزاری رسا در این نوشته قصد دارد رزومه فعالیت های علمی و فرهنگی مدیر جدید جامعه الزهرا(س) را مورد بررسی و کنکاش قرار داده و فضا را برای خوانندگان محترم در جهت پیش بینی میزان موفقیت ایشان آماده کند.

 

تولد در خاندان اهل علم

حجت الاسلام و المسمین سید محمود مدنی در سال ۱۳۴۳ در بجستان استان خراسان رضوی متولد شد؛ وی فرزند آیت الله سید جواد مدنی از علمای محبوب جنوب خراسان است که در ابتدای انقلاب اسلامی با حکم بنیان گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به امامت جمعه شهر بجستان نیز منصوب شده بود و 20 سال این وظیفه خطیر را برعهده داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی دوران تحصیلات ابتدایی را در شهرستان بجستان به پایان رساند و پس از پایان سال اول دورهٔ راهنمایی وارد حوزهٔ علمیه شد؛ وی که در سال ۱۳۵۵ در حوزهٔ علمیهٔ خراسان، مقدمات ر ا به پایان برده بود برای تکمیل تحصیلات علمی و دینی خود راهی حوزه مبارکه قم شد.

فعالیت های علمی حوزوی و دانشگاهی

مدیر جدید جامعه الزهرا(س) دروس سطح حوزه را نزد اساتیدی چون آیات اشتهاردی، محامی و حجت کوه کمره ای و دروس سطح عالی حوزه را در حضور آیات ستوده، اعتمادی، پایانی و بنی فضل گذراند و آنگاه به مدت 12 سال در درس خارج میرزا جواد تبریزی حاضر شد، وی همچنین از محضر دروس اساتید دیگری همچون حضرات آیات وحید خراسانی، مکارم شیرازی و برخی دیگر حضور یافت و در دروس فلسفهٔ آیات حسن‌زاده آملی، انصاری شیرازی و حضرت آیت الله جوادی آملی نیز حاضر شد. وی تاسال ۱۳۸۳ به طور مستمر مشغول به تدریس در حوزه علمیه قم بوده است.

وی علاوه بر تدریس های عمومی و خصوصی در مدارس و دانشگاه های حوزوی، در حوزه علمیه قم، مدرسه حجتیه و مدرسه خان به تدریس سطوح عالیه مشغول بود و دردانشگاه تهران و دانشکدهٔ حقوق دانشگاه آزاد تهران به تدریس حقوق و الاهیات می پرداخت؛ اهتمام ایشان به ارتقای سطح علمی طلاب خارجی و بویژه بانوان طلبه، ایشان را از جمله اساتید ممتاز جامعةالمصطفی العالمیه و جامعة الزهرا(س) قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی، پایان‌نامهٔ سطح چهارم حوزه  را در بحث فقه درسال ۱۳۷۵ تألیف کرد و با دفاع از آن مفتخر به دریافت مدرک آن مقطع گردید و همچنین امتحان جامع دکترای وزارت علوم را با موفقیت گذراند و تز دکترای خود را با عنوان «احکام مصلحتی فقه اسلام» زیر نظر استاد مصطفی محقق داماد تألیف و دفاع نمود و موفق به اخذ مدرک دکتری گردید.

وی همچنین در زمینه های تحقیقاتی و پژوهشی فعالیت های برجسته ای از خود بر جای گذاشته است که از میان آنها دو کتاب «سنن الرسول الاعظم» جایزه کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی و کتاب «فرهنگ کتب حدیثی شیعه» جایزه پژوهش برگزیده سال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی را به خود اختصاص داده اند؛ کتاب «موسوعه کلمات امام حسین(س)» تا کنون بیش از 50 بار چاپ شده است.

مدیر جدید جامعه الزهرا(س) همزمان با رهنمود های رهبر معظم انقلاب در مورد تهاجم فرهنگی اثری پژوهشی به نام «فساد سلاح تهاجم فرهنگی» به چاپ رسانید؛ تا کنون بیش از 10 عنوان کتاب و چندین مقاله علمی پژوهشی از ایشان چاپ و نشر شده است.

فعالیت های انقلابی و ضد استکباری

اما مسأله ای که در رزومه زندگی ایشان به عنوان یکی از نقاط روشن دیده می شود این است که او در ابتدای طلبگی خود همراه با موج حرکت عظیم انقلابی مردم ایران در مبارزه علیه رژیم طاغوت شرکت فعال داشت و به سخنرانی و پخش اعلامیه علیه رژیم می‌پرداخت و در سالهای دفاع مقدس نیز برای تقویت پایه‌های انقلاب همراه با دو برادر خود به خیل رزمندگان خراسانی در جبهه‌ پیوست و از افتخارات ایشان تقدیم یک برادر شهید (سید محمد مدنی) و یک جانباز به انقلاب اسلامی است.

ایشان بارها باکاروانهای دانشجویی ومردمی درخدمت زائران خانه خدا بوده است؛ وی همچنین مبدع طرح مدینه شناسی بود که در سال 88 ریاست یکی از بعثه های مستقر در حج را بر عهده داشت؛ او از سال های اولیه انقلاب باجهاد سازندگی و سایر نهادهای انقلاب اسلامی همکاری فرهنگی دارد.

 

حضور در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی

از مسؤولیت های اجرایی و سیاسی وی این است که در سال ۱۳۸۳ با رأی مردم خراسان به عنوان نماینده هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و از معدود مجتهدان حاضر دراین دوره از مجلس بود؛ حضور مؤثر وی به عنوان رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی موجب تحول در استان و منطقه شد.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی درسال ۱۳۸۵ بنا به پیشنهاد و اصرار تعداد زیادی از علمای برجسته استان برای چهارمین دوره خبرگان رهبری ثبت نام و با شرکت در آزمون علمی مربوط، موفق به کسب امتیاز لازم شد و در نهایت با ۵۳۲ هزار رأی عضو مجلس خبرگان گردید؛ ایشان پس از اتمام دوره هفتم مجلس به قم بازگشت و مسؤولیت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را برعهده گرفت.

یاد آور می شود، در اسفندماه سال ۱۳۸۸ رهبر معظم انقلاب، وی را به عنوان نماینده خویش در کشورهای حوزه خلیج فارس و امامت جمعه دُبی منصوب کردند و این مسؤولیت تا ابتدای سال ۱۳۹۵ ادامه پیدا کرد؛ فعالیت های چشمگیر فرهنگی و شخصیت علمی وی باعث شد تا از ایشان به عنوان یکی از چهره های موفق بین المللی و سخنران در کنفرانس ها و مجامع علمی بین المللی مانند کنفرانس بین المجالس در سوئيس، کنفرانس نقش اسلام در صلح جهانی در سنگال، مؤتمر مقابله با حرکت های تکفیری درقم، کنفرانس وحدت اسلامی در تهران، گفت‌وگوی بین ادیان در ابوظبی و کنفرانس هماهنگی بین ادیان از طرف سازمان ملل در دبی و غیره دعوت به عمل آید.

دعوت مکرر از ایشان برای شرکت و سخنرانی در مجمع علمی علمای اهل تسنن امارات جلوه دیگری از فعالیت های علمی ایشان در میان اهل سنت است؛ وی هم اکنون علاوه بر تدریس دروس خارج فقه و اصول در حوزه و تدریس فقه و حقوق در دانشگاه، مدیریت گروه فقه و اصول مدرسه عالی فقه وابسته به دفتر مقام معظم رهبری را نیز عهده دار است.

 

آثار علمی به جای مانده

بخشی از تالیفات مدیر جدید جامعه الزهرا(س) می توان به سنن الرسول الاعظم(ص)، موسوعه کلمات الامام الحسین(ع)، فساد سلاح تهاجم فرهنگی، دو فریضه برتر، میرزای شیرازی احیاگر قدرت فتوا، مختار ثقفی رایت امید، موسوعه کلمات الامام امیر المؤمنین(ع)، موسوعه سنن المعصومین(ع) و رساله احکام ویژه شهدا اشاره کرد.

کتاب های احکام مصلحتی در فقه اسلامی، فرهنگ کتب حدیثی شیعه، تصحیح و تحقیق رساله سئوال و جواب فقیه بزرگ سید محمد کاظم طباطبایی یزدی و شرح صلوات شعبانیه که در سال ۱۳۸۹ توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است، از دیگر آثار وی به شمار می رود.

از ایشان همچنین مقالات مختلفی در زمینه‌های فقهی حدیثی، تاریخ اسلام، سیره زندگی معصومین و معارف اسلامی در نشریات مختلف به چاپ رسیده است که این موارد بخشی از سوابق علمی، فرهنگی و اجرایی حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مدنی بجستانی به حساب می آید.

در نهایت در تاریخ 22 دی ماه سال جاری به پیشنهاد هیئت امنای جامعه الزهراء(س) و با تأیید شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران و تأیید و تنفیذ رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی بجستانی به سمت مدیریت جامعه الزهراء(س) منصوب شد.

مجموعه خبرگزاری رسا، برای این یار خدوم انقلاب اسلامی از صمیم قلب آرزوی توفیق و بهروزی داشته و امیدوار است با تغییر در مدیریت این نهاد بزرگ حوزی شاهد رشد و توسعه هرچه بیشتر و بهتر فعالیت های علمی، دینی و تبلیغی در حوزه علمیه بویژه در بخش خواهران باشیم./1330/پ200/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
الی
Iran, Islamic Republic of
۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
ایشون از بستگان من هستند براشون ارزوی موفقیت میکنم
0
0