۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۴۷۵۳۶۰
امام جمعه اقبالیه:

معرفت نفس دلیل معرفت خداوند متعال است

حجت الاسلام فاطمیان با بیان اینکه معرفت نفس دلیل معرفت خداوند متعال است، گفت: هر کس خود را بشناسد خداوند را خواهد شناخت و می‌داند که او واجب الوجود است و کسی که نفس خود را به عبودیت بشناسد خدا را به ربوبیت خواهد شناخت.
حجت الاسلام فاطمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام سید مرتضی فاطمیان، امام جمعه اقبالیه ظهر امروز در حسینیه شهید همت مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با اشاره به مهمترین معارف، گفت: یکی از مهمترین معارف در زندگی انسان معرفت نفس انسانی است، معرفت نفس محور تمام مسائل عقلی و نقلی و اساس تمام خیرات و سعادت است، از این رو معرفت نفس اشرف معارف شمرده شده است.

وی در ادامه با اشاره به سرمایه همه سعادت‌های انسانی، افزود: سرمایه تمام سعادت‌ها و اهم واجبات خودشناسی است آن کسی که خود را نشناسد باطل زندگی می‌کند و گوهر ذات خود را تباه می‌کند و برای همیشه بی‌بهره می‌ماند هیچ معرفتی به مانند معرفت نفس به کار انسان نمی‌آید، انسان کاری مهم‌تر از خودسازی ندارد و آن مبتنی بر خودشناسی است.

خطیب جمعه اقبالیه در ادامه با اشاره به سخن معلم ثانی در باب معرفت نفس، اظهار کرد: فارابی در مدینه فاضله خود درباره سعادت انسان سخنی دارد این فیلسوف می‌فرماید سعادت این است که نفس انسان در کمال وجودی خود به جایی برسد که در قوام خود به ماده نیاز نداشته باشد و بر این حالت خود به صورت دائم و ابد باقی بماند.

معرفت نفس دلیل معرفت خداوند متعال است

وی در ادامه با بیان اینکه معرفت نفس دلیل معرفت خداوند متعال است، ابراز کرد: محققان در مورد معنای این جمله که فرموده‌اند کسی که خود را بشناسد خدا را شناخته است، گفته‌اند معرفت نفس دلیل معرفت خداوند است، زیرا هر کس خود را بشناسد خداوند را خواهد شناخت و می‌داند که او واجب الوجود است و کسی که نفس خود را به عبودیت بشناسد خدا را به ربوبیت خواهد شناخت.

حجت الاسلام فاطمیان در ادامه خودشناسی را سودمندترین شناسایی‌ها دانست و تصریح کرد: غایت معرفت آن است که انسان خود را بشناسد و نسبت به خودآگاهی داشته باشد کسی که از خود آگاهی ندارد هرگز نمی‌تواند از دیگری آگاهی پیدا کند، از این رو اگر کسی نفس خود را نشناسد آن را مهمل خواهد گذاشت و کسی که نفس خود را بشناسد با آن مجاهده خواهد کرد.

وی در پایان گفت: انسان عارف کسی است که نفس خود را می‌شناسد و آن را از قید و بند تعلقات مادی آزاد می‌کند در حقیقت آن را پاک گردانیده است، از این رو آن کسی که به خودشناسی دست پیدا می‌کند به واقع به رستگاری بزرگی رسیده است زیرا خودشناسی و خودسازی از سودمندترین دانش‌ها است./873/202/ب2

ارسال نظرات