۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۴۷۵۳۳۹
آیت الله نوری همدانی:

دولت برای مشکل آلودگی هوا چاره اندیشی کند

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که دولت و حکومت باید مشکل آلودگی هوا را برطرف سازد، گفت: برای بر طرف کردن مشکل آلودگی هوا باید به صورت ریشه ای عمل کرد.
حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از کارکنان اداره کل محیط زیست استان قم با بیان این که خداوند مسؤولیت هایی برای انسان بیان کرده است، گفت: نخستین مسؤولیت انسان فردی و شخصی است به عبارت دیگر انسان وظیفه دارد در این دنیا براساس علم، تقوا، ایمان و معنویت خود را به کمال رساند و اگر در تمام دنیا تنها یک انسان باشد باز هم چنین مسؤلیتی وجود دارد.

این مرجع تقلید دومین مسؤولیت انسان را اجتماعی دانست و بیان داشت: انسان یک موجود اجتماعی است به گونه ای که اگر انسان تنها باشد قادر نخواهد بود نیازهای خود را برطرف سازد؛ اسلام نیز برای انسان وظیفه اجتماعی بسیار شدیدی ایجاد کرده است؛ در جامعه اسلامی نباید ظالم و مظلوم همچنین فقیر و دارا وجود داشته باشد بلکه جامعه اسلامی باید یک جامعه متوازن باشد.

وی عنوان کرد: سومین مسؤولیت انسان شغلی است چنانچه امام علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید گمان نکنید شغل یک وسیله برای امرار معاش است بلکه امانتی است در نزد شما؛ شغل امانت میلیون ها فرد است که اگر در شغل خود کوتاهی کنید در برابر ملت مسؤول هستید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که مسأله محیط زیست یک مسؤولیت حکومتی و دولتی است، اظهارداشت: در صورت دسته بندی کردن احتیاجات انسان، مهمترین آنها هوای پاکیزه است سپس آب و غذا؛ برای بر طرف کردن مشکل آلودگی هوا باید به صورت ریشه ای عمل کرد که همه به میزان توان خود در برابر آن مسؤول هستند حتی ممکن است برخی مشکلات از کشورهای همسایه باشد که با آنها نیز در این زمینه باید مذاکره کرد.

وی ادامه داد: دولت و حکومت باید مشکل آلودگی هوا را برطرف سازد زیرا گفته می شود عده ای به دلیل آلودگی هوا فوت می کنند و قرآن کریم می فرماید اگر شخصی یک نفر را بکشد مثل آن باشد که همه مردم را کشته و هر کس نفسی را حیات بخشد مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است؛ البته برخی تغییرات جهانی است که برای تغییر جهان باید فکر و نقشه خود را تغییر داد.

این مرجع تقلید با اشاره به وضعیت دریاچه نمک قم خاطرنشان کرد: طلوع و غروب دریاچه نمک قم فضای بسیار دیدنی ایجاد می کند که در صورت سرمایه گذاری در آن منطقه و ایجاد مهمانسراها و امکانات رفاهی حتی ممکن است گردشگران خارجی فراوانی را جذب خود کند./1324/پ202/ج1

ارسال نظرات