۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۴۷۵۱۳۰
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

بحرین در آستانه قیام مسلحانه/ بایکوت کتاب‌های قرضاوی در مصر

اعدام جوانان انقلابی بحرین و خشم مردم و علما از این اقدام، تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، تاکید مردم نیجریه بر لزوم آزادی شیخ زکزاکی مهمترین اخبار جهان اسلام در هفته گذشته بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: اعدام سه جوان انقلابی بحرین را باید در زمره مهمترین حادثه هفته گذشته جهان اسلام دانست؛ اعدامی که واکنش‌های شخصیت‌های دینی و سیاسی جهان اسلام را به دنبال داشت. در این میان تلاش برای انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی از دیگر موضوعات مهم هفته گذشته بود. در بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» به بررسی آخرین تحولات هفته گذشته به نحو اجمال خواهیم پرداخت:

عراق: ولایت فقیه ضامن ثبات منطقه
حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشراف در دیدار با محمد السودانی وزیر کار و امور اجتماعی عراق خاطرنشان کرد: عراق با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم میکند اما متاسفانه مسؤولان کمتر به فکر خدمت به مردم مظلوم هستند.
عشائر عراق از حضرت آیت الله سیستانی و بسیج مردمی برای حمایت از مردم تقدیر کردند.
حجت الاسلام سید هاشم الحیدری از رهبران بسیج مردمی عراق از ولایت فقیه و رشادت های سردار سلیمانی به عنوان عاملان اصلی حفظ منطقه از توطئه دشمنان یاد کرد.
حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق امروز با جمعی از اعضای شرکت کننده در همایش گفتوگو بغداد دیدار و خاطرنشان ساخت: حضور جریان تروریستی داعش در خاک عراق مشکلات مختلفی را برای این کشور به بار آورده است که باید هر چه سریعتر حل و فصل شود.
حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف در خطبههای نماز جمعه این هفته که در حسینیه فاطمه کبری برگزار شد، با اشاره به آخرین رویدادهای امنیتی تصریح کرد: عملیات آزادسازی استان موصل با سرعت بالایی در حال پیشرفت بوده و مناطق استراتژیی از چنگال تروریسم آزاد شده است. وی افزود: برخلاف آنچه که رسانههای معاند میگویند آلسعود در عملیات آزادسازی موصل مشارکت نکرده است چرا که از حامیان اصلی داعش به شمار می آید.
حجت الاسلام سید علاء موسوی رییس سازمان اوقاف شیعیان عراق برای زیارت مرقد مطهر امامین عسکریین (ع)، دیدار با مسؤولان آستان مقدس عسکریین (ع) و بازدید از مقرهای امنیتی به شهر سامرا سفر کرد. رییس سازمان اوقاف شیعیان عراق همچنین در دیدار با جمعی از فرماندهان و مسؤولان امنیتی در استان سامرا از فعالیتهای آنها تقدیر کرد و بیان داشت: مجاهدان عراقی با لبیک به ندای حضرت آیت الله سیستانی به مبارزه با تروریسم برخواستهاند و از اماکن مقدس حمایت میکنند.
علمای عراق تاکید کردند تصمیم رییس‌جمهور جدید آمریکا برای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس موجب تشدید تنش در منطقه خاورمیانه می‌شود.
حجت الاسلام سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا در توصیه به طلاب حوزه علمیه خاطرنشان کرد که نباید در مسائل سیاسی غرق شوند.
آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق امروز در پیامی خواستار مبارزه با فساد در مراکز دولتی و افزایش روحیه همگرایی و عشق به وطن شد و اظهار داشت: در وضعیت فعلی عراق باید تحول شگرفی در مسائل اداری دولت رخ دهد تا رشد و آبادانی در این کشور سرعت بگیرد.

بحرین: اعدام جوانان انقلابی
رژیم آل خلیفه حکم اعدام سه جوان زندانی سیاسی این کشور را که با اعتراض گسترده مردمی روبه‌رو بود، هفته گذشته اجرا کرد. بعد از اعدام سه جوان بحرینی، مردم بحرین به خیابان ها آمده و به تظاهرات اعتراضی پرداختند. تظاهرات مردم بحرین در برخی مناطق با حمله نیروهای امنیتی و مزدوران آل خلیفه به خشونت کشیده شد، و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم به سوی آنان گازاشک آور و گلوله شلیک کردند.
علمای بحرین به مناسبت اعدام 3 جوان انقلابی از سوی ‌آل خلیفه، یک هفته عزای عمومی اعلام کردند.
حجت الاسلام سید عباس شبر رییس بخش آزادی های دینی انجمن صلح دموکراسی و حقوق بشر بحرین اعدام انقلابیان بحرینی را نشان دهنده اوج بحران میان دولت و ملت و همچنین ظلم علیه شیعیان توصیف کرد.
حجت الاسلام شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین در پیامی نسبت به اجرای حکم اعدام انقلابیان در این کشور واکنش نشان داد و جامعه جهانی را به اتخاذ مواضع قاطع در قبال رخدادهای بحرین فراخواند.
جمعیت الوفاق اسلامی بحرین اعدام سه جوان انقلابی این کشور را محکوم کرد و مراحل دادگاه این افراد را به دور از عدالت و پاکی خواند.
جنبش «تیار الوفاء الاسلامی» بحرین در پی تشدید سیاست سرکوب دولت علیه معارضان و اعدام سه جوان انقلابی، اعلام مبارزه مسلحانه کرد.
«سید مرتضی السندی» یکی از سران این جنبش با بیان اینکه «مرحله انقلاب مسالمت‌آمیز چیزی جز تحمل ستم‌ برای مردم بحرین به همراه نیاورد» از آغاز مرحله جدیدی به نام مبارزه مسلحانه سخن گفت.
حجت الاسلام محمد علی التل روحانی معارض بحرینی با تاکید براینکه سه جوان اعدام شده به هیچ وجه گناهکار نیستند، گفت: رژیم منامه هیچ دلیل محکمه پسندی را برای محکوم کردن آنها نداشته است. سازمان های حقوق بشر هم بر این نکته تاکید دارند.
آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای ارشد بحرین در جمع نمازگزاران مسجد امام صادق(ع) منطقه قفول این کشور از اعدام جوانان انقلابی به دست آل خلیفه ابراز تأسف کرد و گفت: پیکر این جوانان را با دل های سرشار از غم و اندوه و اشک و حسرت و احساسات دردناک به خاک می سپاریم. زبان از این اقدام لال شده و نمی توان جملاتی بر زبان جاری ساخت.
آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اعدام سه جوان انقلابی در بحرین را عامل تعجیل در سرنگونی آل خلیفه توصیف کرد.
حجت الاسلام شیخ جلال الدین صغیر امام جمعه کاظمین در پیامی نسبت به اعدام سه تن از جوانان بحرینی واکنش نشان داد.
آیت الله قبلان نائب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان با انتقاد شدید از رفتارهای جنون آمیز آل خلیفه خاطر نشان کرد: دولت آل خلیفه باید از این اقدامات ظالمانه و سرکوبگرانه علیه ملت و رهبران انقلاب به ویژه علما که ضامن امنیت و ثبات در بحرین هستند، دست بردارد.
آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان، اعدام زندانیان سیاسی در بحرین را نشان دهنده ورشکستگی و فقدان عقلانیت نظام آل خلیفه عنوان کرد.
آیت الله سید کمال حیدری از علمای عراقی ساکن قم با صدور پیامی، اعدام سه تن از زندانیان سیاسی بحرینی از سوی آل خلیفه را به شدت محکوم کرد. در این پیام آمده است: خبر اجرای حکم اعدام سه تن از جوانان بحرینی که به شیوه های مسالمت آمیز در پی حقوق مشروع خود بودند را با ناراحتی دریافت کردیم. این اقدامات نمی تواند به همزیستی مشترک میان ملت بحرین خدمت کند.
حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت، اعدام سه جوان انقلابی در بحرین را محکوم کرد و گفت: این اعدام کاملا در راستای بحران آفرینی انجام گرفته و از دولت بحرین می خواهیم به گفت وگو با ملت روی آورده و با دوری از فتنه، از ثبات در بحرین حمایت کند.
حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان در پیامی، اعدام سه زندانی سیاسی بحرینی از سوی آل خلیفه را محکوم کرد و افزود که غیرتمندان جهان عرب و اسلام باید در برابر این ستمگری حاکمان ایستادگی کنند.
حجت الاسلام سید شفقت حسین شیرازی مسؤول بخش بین الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان در سخنانی اعدام سه جوان انقلابی بحرین را محکوم کرد و این جنایت را اقدامی غیر قانونی و غیر انسانی دانست.
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت با محکومیت اعدام سه جوان انقلابی در بحرین، این اقدام را در راستای توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جهان اسلام خواند.
حجت الاسلام شیخ میثم سلمان مسؤول آزادی های دینی مرکز حقوق بشر بحرین در صفحه اجتماعی خود در توییتر نوشت: بحرین به شدت به حضور بازرسان ویژه قتل و شکنجه سازمان ملل نیاز دارد. از جامعه جهانی می خواهیم به نظام بحرین جهت حضور این بازرسان فشار وارد کنند.
شیخ خضر الکبش از روحانیان اهل تسنن لبنان، اعدام سه جوان انقلابی در بحرین را به شدت محکوم کرد و گفت: جنایت وحشیانه ای که نظام فاسد آل خلیفه مرتکب شد، بر پرونده سراسر سیاه مملو از قتل و ظلم و سرکوب افزوده می شود.
عبدالغنی خنجر سخنگوی جنبش حق بحرین با تاکید براینکه دیکتاتور حمد جایی در بحرین ندارد، گفت: اقدامات آل‌خلیفه وحدت بی سابقه معارضان بحرینی را به دنبال داشته است.
مقتدی صدر رهبر جریان صدر به شدت نسبت به اعدام سه تن از جوانان بحرینی انتقاد و بر ضرورت ادامه انقلاب تاکید کرد.
شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان لبنان در گفت وگو با پایگاه خبری منامه پست بحرین، اعدام سه جوان انقلابی از سوی آل خلیفه را محکوم کرد و افزود: اعدام جوانان بحرینی یک اقدام بزدلانه و تجاوز به آزادی ها به شمار می آید و نظام آل خلیفه با این جنایت همه راه های حل مسالمت آمیز بحران را بست.
یوسف المحافظه فعال حقوق بشری بحرین درصفحه شخصی خود در توییتر، اعدام سه جوان بحرینی از سوی رژیم آل خلیفه را به شدت محکوم و اعلام کرد: جنایت اخیر رژیم آل خلیفه فراموش شدنی نیست.
تجمع علمای مسلمان لبنان اعدام شهروندان بحرین را ظالمانه توصیف کرد و اعدام سیاسی را شیوه جدید آل خلیفه علیه ملت خواند.
جبهه العمل اسلامی لبنان اعدام جوانان انقلابی از سوی آل خلیفه را انتقام سیاسی از ملت بحرین توصیف کرد.
حزب الله لبنان نیز با محکومیت این جنایت در پیامی تاکید کرد: مسؤولیت این جنایت بر عهده نظام بحرین و نظام های عربی و غربی است که به شیوه های گوناگون از ظلم و ستم علیه ملت بحرین حمایت می کنند. نظام بحرین با مصادره حقوق قانونی و شهروندی و حاکمیت سرکوب و تروریسم بر جامعه در حال کشتار برنامه ریزی شده مردم و شکنجه بازداشت شدگان و سپس اعدام آنان است.
ساکنان شهرک قطیف و شهرهای شرق عربستان سعودی به نشانه همبستگی با مردم بحرین و محکوم کردن اعدام ۳ جوان معارض این کشور تظاهرات کردند.
گردان های حزب الله عراق با واکنش شدید نسبت به اعدام سه جوان انقلابی بحرینی به دست رژیم آل خلیفه اعلام کرد: آل خلیفه و آل سعود با ریختن خون مردم بیگناه بحرین و یمن گور خود را می کنند.
ائتلاف ملی عراق امروز طی پیامی، اعدام سه جوان بحرینی بدون محاکمه عادلانه را موجب تشدید بحران در این کشور خواند.
دفترحقوق بشر سازمان ملل متحد روزسه شنبه درصفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی توییتر با اعتراض شدید به اعدام سه جوان بحرینی اعلام کرد : از این اقدام رژیم بحرین شوک زده شدیم.

لبنان: حزب الله عامل رسوایی رژیم صهیونیستی
حجت الاسلام شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان فداکاری و جهاد این حزب را عامل رسوایی گروه های تکفیری و رژیم صهیونیستی عنوان کرد.
رژیم صهیونیستی اعلام کرد برای مقابله بهتر با نیروهای حزب‌الله یگانی تحت عنوان «نیروهای سرخ» تشکیل می‌دهد. این یگان از حیث اسلحه، پوشش و نوع جنگ شبیه به رزمندگان حزب الله و گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس است.

مصر: جمع آوری کتب شیخ فتنه
اقدام مجری شبکه برون‌مرزی «دویچه وله» آلمان در قطع نوای تلاوت قرآن در برنامه گفت‌وگوی زنده این شبکه، منجر به عصبانیت شدید «شیخ احمد کریمه»، استاد الازهر و ترک استودیو از سوی وی شد.
وزارت اوقاف مصر کتب مروج تفکرات افراط‌گرایانه و تألیفات «یوسف محمد قرضاوی» معروف به شیخ فتنه را از مساجد و کتابخانه‌های این کشور جمع‌آوری کرد.
عباس شومان معاون الازهر مصر در همایش «روش مواجه با مشکلات» که در قاهره برگزار شد بر ضرورت حمایت فکری از مردم در برابر هجمه افراط گرایان تاکید کرد و گفت: الازهر همواره درپی مبارزه با افکار تروریستی و خشکاندن آن از ریشه است.

عربستان: سینما و موسیقی عامل انحطاط اخلاقی
حجت الاسلام شیخ حسن صفار امام جمعه قطیف عربستان طی سخنانی در مسجد الرساله بر ضرورت حفظ وحدت تاکید کرد و گفت: استقلال شخصیت و آزادی بیان به معنی قطع روابط با دیگران نیست بلکه روابط انسانها در چارچوب قوانین دینی باید با دوستان، همسایگان و جامعه موجود باشد.
عبدالعزیز آل‌شیخ مفتی اعظم عربستان که به دادن فتواهای خاص مشهور است درباره 'فساد' در سینما و کنسرت های موسیقی هشدار داد و آن ها را عامل انحطاط اخلاقی و راههای نفوذ شیطان در این کشور دانست.
وزارت حج عربستان اعلام کرد در موسم حج آینده، شمار حجاج 800 هزار نفر بیشتر خواهد شد.

نیجریه: سرنوشت شیخ زکزاکی در هاله‌ای از ابهام
شمار زیادی از شیعیان نیجریه در آستانه پایان مهلت اجرای حکم دادگاه نیجریه در مورد آزادی رهبر شیعیان این کشور و همسر وی، ضمن تاکید بر لزوم اجرای این حکم تلاش های خود را برای آزادی فوری شیخ زکزاکی شدت بخشیده اند.
در همین راستا عفو بین المللی خواستار آزادی فوری رهبر شیعیان نیجریه شد. بنا بر اعلام سازمان عفو بین‌الملل، مقام‌های نیجریه باید مطابق حکم دادگاه شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی این کشور و همسرش را فوراً از زندان آزاد کنند.
گروه تروریستی بوکوحرام مسجد دانشگاه «مایدوگوری» در ایالت «بورنو» نیجریه را منفجر کرد که در پی آن چندین تن کشته و مجروح شدند.

فلسطین: بازگشایی سفارت آمریکا در قدس شریف
جنبش فتح تاکید کرد در صورتی که سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل شود، درهای جهنم به روی منطقه و جهان باز خواهند شد.
در حالی که بسیاری از مقامات غربی از راه حل دو کشور برای رفع مناقشات بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی صحبت می کنند، انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس می تواند مذاکرات صلح را زیر سوال برد.
شیخ رائد صلاح رییس جنبش اسلامی در سرزمین های اشغالی 1948 تاکید کرد که تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا برای انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس به مثابه علیه جنگ علیه خداوند و قرآن مجید است./981/ب951/ک


 

ارسال نظرات