۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۴۷۵۰۳۷
حجت الاسلام اکرمی:

فوت هاشمی ولادت جدیدی برای اهل تجربه و انصاف شد

رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت: جُرم آیت الله هاشمی این بود که صاحب نظر بود. نظرات را باید گرامی داشت. کسی که مجتهد است تقلید کردن بر او حرام است مگر آنجا که فقیهی حکم دهد و همه ملزم به اطاعت هستند.
حجت ‌الاسلام سیدرضا اکرمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید رضا اکرمی، رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که در محل مسجدالعلی برگزار شد، به بازخوانی خدمات انقلابی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخت.

وی اظهار کرد: آیت الله هاشمی یک دوره تحصیلی چهارده ساله مستمر را با اساتیدی همچون آیات مشکینی و منتظری سطح را گذراند و دروس خارج و قرآن و فلسفه را با حضرت امام (ره) و آیات بروجردی، طباطبایی و محقق داماد گذراند و به اجتهاد رسید.

حجت الاسلام اکرمی افزود: آیت الله شاهچراغی گفتند «آقای هاشمی تمامی مدت زندان و حبس را با قرآن مأنوس بود و شروع به نوشتن تفسیر راهنما کردند. بعد از انقلاب طلاب 90 هزار ساعت روی این تفسیر راهنما کار کردند و آن را ارائه دادند.»

جُرم آیت الله هاشمی این بود که صاحب نظر بودند

عضو جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی چهره ای فرهنگی، قرآنی، بیانی، مبلغ و صاحب قلم در مسائل مختلف و متفاوت بودند. ایشان یک کارنامه 34 ساله قبل انقلاب حاوی درس و زندان و نوشتن و متواری بودن داشتند و یک کارنامه بعد انقلاب که انواع مسئولیت ها از ریاست مجلس و ریاست جمهوری تا ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را شامل می شد.

وی یادآور شد: در زمان جنگ به مجلس گزارش دادند برای ادامه جنگ باید پنج سال کشور را تعطیل کنیم تا بتوانیم خرج جنگ را بدهیم. خدمت امام(ره) این گزارش داده شد و امام(ره) به این جمع بندی رسیدند که قطعنامه را بپذیرند. آقای هاشمی به امام گفتند: «ما دلسوزیم. من مسؤولیتش را می پذیرم و بابت آن مرا دادگاهی و اعدام کنید تا شما و انقلاب بماند.» امام مخالفت کردند وگفتند «خیر؛ من این جام زهر را می نوشم.» جُرم آیت الله هاشمی این بود که صاحب نظر بود.

لزوم توجه به نظرات گوناگون در سطح جامعه

حجت الاسلام اکرمی ضمن تأکید بر لزوم بها دادن به نظرات گوناگون در سطح جامعه، اظهار کرد: نظرات را باید گرامی داشت. کسی که مجتهد است تقلید کردن بر او حرام است مگر آنجا که فقیهی حکم دهد و همه ملزم به اطاعت هستند. حتی در بین دانشمندان نمی توانید کسانی را پیدا کنید که نظرات شان کاملا یکی باشد. هر کسی نظری دارد و باید با احترام بیان کند. هاشمی حتی در برابر امام(ره)، با این که فدایی ایشان بود، اجتهاد و نظر می داد.

رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در تبیین رابطه عمیق و قلبی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نسبت به امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، گفت: هاشمی می گفت کسی را پیدا نمی کنید که از من به رهبر معظم انقلاب نزدیک تر باشد. هاشمی پس از پایان ریاست بر مجلس و در حالی که در جنگ تنهای تنها بودیم و انبار ها خالی بودند، ریاست جمهوری را تحویل گرفت و سردار سازندگی شد.

برجام تصمیم نظام بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که برجام تصمیم نظام بود؛ نه شخص آقای روحانی، ضمن انتقاد به این تعبیر که «برجام خسارت محض است»، گفت: برجام عین صلح امام حسن با معاویه منتها با شرایط است. حالا یکی بگوید خسارت محض است یکی بگوید هیچی گیر ما نیامده است. حداقل می توانیم ده دستاورد برای برجام ذکر کنیم.

حجت الاسلام اکرمی یادآور شد: ما را با پنج قطعنامه شورای امنیت زیر فصل هفتم منشور سازمان ملل، تا مرحله جنگ قرار دادند. برجام این قطعنامه ها را برداشت. قسم می خورم که امروز اروپا هم می خواهد گلیمش را از آمریکا کنار بکشد. ما می خواهیم در فضای بین المللی زندگی کنیم، نه در جزیره.

رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به این که غربی ها می گفتند اگر ایران تجدید نظر نکند فقط 250 هزار بشکه نفت می تواند بفروشد؛ آن هم فقط برای تغذیه. اما الآن نفت را رساندیم به دو میلیون و 400 هزار بشکه در روز. اولاند می گفت «بمباران ایران حتمی حتمی است و فقط بر سر زمانش اختلاف است.» این ها از برکات برجام است.

حجت الاسلام اکرمی در پایان یادآور شد: هاشمی معصوم نبود اما به ما آموخت که وقتی کارنامه را می گیری، معدلش را نگاه کن. هاشمی خطا داشت؛ همانگونه که من دارم. هر که دیکته بنویسد غلط دارد. مرگ هاشمی ولادت جدیدی برای اهل انصاف و تجربه شد که بدانیم دسته جمعی نگاه کنیم./820/پ202/ج

ارسال نظرات