۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
کد خبر: ۴۷۵۰۰۵

معرفی کتاب زندگی و مبارزات حاج اصغر گلرو مفرد در نماز جمعه تهران

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در برنامه معرفی کتاب نماز جمعه تهران به معرفی کتاب زندگی و مبارزات حاج اصغر گلرو مفرد از شاگردان شهید نواب صفوی و مبارزان جمعیت فدائیان اسلام پرداخت.
کتاب زندگی و مبارزات حاج اصغر گلرو مفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، میثم نیلی مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی امروز در برنامه معرفی کتاب نماز جمعه تهران به معرفی کتاب زندگی و مبارزات حاج اصغر گلرو مفرد از شاگردان شهید نواب صفوی و مبارزان جمعیت فدائیان اسلام پرداخت.

وی افزود: یکی از شهدای عزیز و روحانیان انقلابی که سبب شعله ور شدن شعله های انقلاب در دل بسیاری از انقلابیون از جمله رهبر معظم انقلاب شد سید مجاهد و سید انقلابی شهید نواب صفوی بود.

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی اظهار داشت: ایشان رهبر انقلابی جمعیت فدائیان اسلام است یعنی جوانمردان مؤمن و انقلابی که برای اعتلای کلمه توحید و مقابله و روشنگری علیه مظاهر فساد پهلوی، طاغوت و جرثومه های ارتداد قیام کردند و متشکل شدند و مبارزه را تحت هدایت روحانیت مبارز آغاز کردند.

وی در معرفی کتاب مذکور ادامه داد: کتاب زندگی و مبارزات حاج اصغر گلرو مفرد از سوی نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده و به همت آقای احمد فلسفی تدوین شده و انتشار پیدا کرده است، این کتاب حجم بسیار کم داشته و ارزش این را دارد که افراد به ویژه جوانان وقت بگذارند و این کتاب را بخوانند.

نیلی با بیان این که حاج اصغر گلرو مفرد از جوانان منطقه خانی آباد بود که حرکت خود را با شهید نواب صفوی آغاز کرد، ابراز داشت: ایشان همزمان با شهید نواب دستگیر و شنکجه های بسیاری را متحمل شد که خاطرات ایشان در این کتاب ذکر شده است.

وی عنوان کرد: این کتاب دو فصل دارد، یکی فصل معرفی خود جمعیت فدائیان اسلام است که به صورت زیبا و مختصر به معرفی این جمعیت پرداخته و خاطرات آن ها در مبارزه تا دستگیری و شهادت شهید نواب ویارانش بیان کرده است.

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: بخش دوم خاطرات و زندگی خود مرحوم گلرو مفرد است که قابل خواندن است؛ کتاب زندگی و مبارزات حاج اصغر گلرو مفرد از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 136 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه منتشر شده است.

در قسمتی از مقدمه این کتاب می خوانیم: جمعیت فداییان اسلام یکی از گروهها و تشکلهای دینی  و سیاسی بود که در ده 1320 با رهبری سیدمجتبی نواب صفوی تشکیل شد. این جمعیت که نخست برای مقابله با اقدامات ضددین احمد کسروی اعلام وجود کرده بود به تدریج متأثر از فضای سیاسی دهه بیست در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت نیز شرکت کرد و با اعلام انقلابی مهره های رژیم همچون عبدالحسین هژیر، حاجعلی رزم آرا... راه ملی شدن صنعت نفت را هموار ساخت.

جمعیت فداییان اسلام که همواره دغدغه اجرای احکام نورانی اسلام را داشتند با اعضای جبهه ملی به توافق رسیدند که به شرط پیاده سازی احکام اسلامی در جامعه به آنها کمک خواهند کرد، اما ملی گرایان بعد از رسیدن به قدرت اعضای فداییان اسلام را دستگیر و محبوس ساختند.

 نوشتار پیشرو شرحی موجز از فعالیتهای فداییان اسلام است که با بهره گیری از دیده ها و شنیده های مرحوم حاج علی اصغر گلرو تدوین شده است. او که به گفته فرزندش مسئولیت هماهنگی جلسات گردهمایی ها و ملاقاته ای خصوصی و عمومی نواب صفوی را در جوادیه برعهده داشت، از اعضای اولیه جمعیت فداییان اسلام بود که پس از دستگیری نواب صفوی و یارانش، دستگیر شد و تحت شکنجه های سختی قرار گرفت. شرح مبارزه و مقاومت وی در زندان در اثر حاضر و اسناد شهربانی آمده است./1323/پ202/ق

ارسال نظرات