۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۴۷۴۹۹۵
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح کرد؛

توجه به سبک زندگی اسلامی - ایرانی؛ راهکار اصلی رفع مشکلات مصرف در کشور

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری با اشاره به اهم راهبردهای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: راهکار اصلی در رفع مشکلات مربوط به مصرف در کشور توجه ویژه به سبک زندگی و معماری ایرانی اسلامی به ویژه در حوزه کاهش مصرف انرژی در کشور است.
سید محسن طباطبایی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید محسن طباطبایی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به الزامات و بایسته های اقتصاد مقاومتی در حوزه تولید و مصرف گفت: در بعد اقتصادی و در حوزه زندگی فردی مسلمانان دو عمل همواره مورد تأکید قرآن و اهل بیت(ع) بوده است.

وی افزود: یکی کسب درآمد حلال و دیگری مصرف صحیح آن است، آیات و روایات فروانی بر منع اسراف، دوری از تجملات و رعایت میانه روی در مصرف تأکید دارد، پس از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی کشورهای متخاصم غربی به طرق مختلف مشکلات و درگیری هایی را به کشور ما مترتب کردند که هیچکدام از آن ها با پیروزی و موفقیت مواجه نشد.

طباطبایی با بیان این که دشمن به ناچار به حربه اقتصادی و تحریم اقتصادی روی آورده است، اظهار داشت: برای این حوزه مقام معظم رهبری از دهه 70 تا کنون پیام های زیبنده ای را برای پیشرفت بخش های گوناگون تحت عنوان شعارهای سال های گوناگون اعلام و رهنمود فرمودند.

وی ادامه داد: یکی از بهترین و کاربردی ترین شعارها، شعار سال 95 یعنی اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است؛ این شعار متناسب با شرایط فعل تحولات و شاخص های اقتصادی ما است، در زمینه مصرف انرژی و مواد غذایی آمار نشان دهنده مصرف بیش از حد تولیدات کشور در برخی حوزه ها است.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان این که یکی از پرمصرف ترین کشورها در حوزه انرژی ایران است، ابراز داشت: آمارهای مقایسه ای مصرف انرژی بین ایران و چند کشور دیگر به صراحت بیان می کند که مصرف سرانه انرژی اگر 100 واحد در نظر گرفته شود این رقم در چین 33 واحد، در هند19 واحد و در اندونزی 14 واحد است، این حد از زیاده روی مصرف در انرژی مصداق اسراف است.

وی عنوان کرد: یکی از نقص های بخش مصرف در کشور ما در زمینه مواد غذایی است، در حوزه مواد غذایی طبق گزارش فائو ایرانی ها سالانه حدود 35 درصد از محصولات کشاورزی مصرفی خود را اسراف می کنند، سرانه مصرف آب به شکل روزانه در بخش و بهداشتی در کشور حدود 300 لیتر است که دوبرابر اروپا محسوب می شود.

طباطبایی خاطرنشان کرد: بر اساس برآورد انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به صورت کلی 690 میلیون دلار اسراف در مصرف گندم و نان، حدود 140 میلیون دلار در برنج و حدود 205 میلیون دلار در مصرف روغن وجود دارد یعنی حدود یک میلیارد دلار تنها در مصرف سه محصول اسراف می شود.

وی اضافه کرد: با این برآورد علمی صورت گرفته با این رقم قابل توجه می توان وام ازدواج حدود 350 هزار جوان را فراهم کرد، همچنین با این رقم می توان جهیزیه آبرومندی را برای تقریبا 254 هزار نو عروس یا هزینه سالانه 320 هزار خانواده نیازمند را تأمین کرد.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان این که از دیگر نقص های بخش مصرفی کشور تمایل برخی از مردم به خرید کالاهای خارجی و برندها به جای مصرف کالاهای داخلی است، گفت: آمارهای تولیدی در کشور نشان می دهد که ما باید برای تقویت تولید در بخش داخلی تلاش بسیاری انجام دهیم.

وی افزود: نیروی انسانی باتجربه، خلاق، آموزش دیده و جهادی لازمه تولید ملی در شرایط کنونی است، خوشبختانه این نیروی انسانی وجود دارد اما تقویت و توسعه آن ها نیازمند آموزش های پایدار، مدرن و به روز با استفاده از نیروهای فرهیخته بیشتر است؛ در بخش آمارهای وارداتی 65 درصد بازار لوازم خانگی در دست برندهای خارجی است که ضرورت دارد در بخش مقابله با قاچاق کالا اقدامات مستمر و جدی صورت گیرد.

طباطبایی با اشاره به اهم راهبردهای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور اظهار داشت: راهکار اصلی در رفع مشکلات مربوط به مصرف در کشور توجه ویژه به سبک زندگی و معماری ایرانی اسلامی به ویژه در حوزه کاهش مصرف انرژی در کشور است.

وی ادامه داد: دومین راهکار در بخش تولید توجه به مردمی کردن اقتصاد و توانمند سازی بخش خصوصی و تقویت شرکت های دانش بنیان و توجه بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری به حمایت هرچه بیشتر حوزه های علمی و تأثیرگذار بر پیشرفت اقتصادی کشور است؛ استفاده از توان فوق العاده رسانه های و انجمن های علمی و تخصصی در زمینه آموزشی شهروندی و فرهنگ سازی و تبیین ارزش های عمومی  بسیار مهم است.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان این که تمام نهادهای اقتصادی باید بر حمایت از دستاوردهای علمی دانشگاه ها ونهادهای علمی برای تقویت زیرساخت های اقتصادی کشور تأکید داشته باشند، اظهار داشت: همه دستگاه ها باید به همدلی مشکلات اقتصادی را با فکر و تدبیر برطرف کنند./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات