۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۴۷۴۸۴۶

کتاب «در جستجوی راه؛ هشت گفتار پیرامون انقلاب اسلامی» روانه بازار نشر شد

کتاب «در جستجوی راه؛ هشت گفتار پیرامون انقلاب اسلامی» اثر سید محسن شفیعی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.
کتاب «در جستجوی راه؛ هشت گفتار پیرامون انقلاب اسلامی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «در جستجوی راه؛ هشت گفتار پیرامون انقلاب اسلامی» اثر سید محسن شفیعی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

این کتاب «جایگاه ولایت در رهبری انقلاب اسلامی»، «ولایت؛ «اعتقاد مبتنی بر عقلانیت» و «اعتماد مبتنی بر بارو»، «انقلاب اسلامی و مقوله انتخابات»، «مذاکرات هسته‌ای و استکبارستیزی»، «انقلاب اسلامی و عرصه ادبیات»، «تحلیلی پیرامون مردم‌سالاری دینی»، «جهان علمی و آینده پیشروی» و «وحدت امت اسلام؛ ضرورتی انکار ناپذیر».

نویسنده در مقدمه این کتاب آورده است:

آنچه پیش روی شماست، مجموعه‌ای مرکب از هشت گفتار است که در سال 1392- 1393 برای نسل جوان، به ویژه دانشجویان و طلاب، پیرامون مباحث و مسائل روز با محور بیانات؛ رهنمودها و مطالبات رهبر معظم انقلاب ایراد گردیده و پس از بازنگری، ویرایش و ذکر مصادر و منابع، در این کتاب ارائه شده است.

ضرورت و بایستگی آن و آشنایی عمومی به ویژه ارتباط عمیق نخبگان و دانش‌پژوهان و آینده‌سازان با گفتمان ولایت از دیرباز دغدغه و دل مشغولی این کمترین بوده و هست.

بدون تردید وجود امام خمینی رحمة الله علیه نعمت الهی بود که نسل معاصر ما او را درک نمود و از دم مسیحایی آن بزرگ مرد، حیات معنوی به دست آورد و نگاهی نو به جهان معاصر را تجربه کرد.

به حضرت احدیت؛ استمرار راه و سیره آن الهی مرد، منقطع و ناتمام نماند به مصداق آیه «مَا نَنسَخْ مِنْ ءَایَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بخِیرْ مِّنهْا أَوْ مِثْلِهَا أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلی کلُ‌ِّ شی‌ْءٍ قَدِیر» بار دیگر با دست قدرت پروردگار جانشینی شایسته برای حضرت امام و سکان فرزانه انقلاب ملت ایران و امام شجاع و بصیر برای امت اسلامی تعیین گردید و مسیر هدایت و رهبری بی جلودار و راهبر نماند.

امام خامنه‌ای در سال‌های پر فراز و فرود گذشته نشان دادند که به برکت خونی که از جد بزرگوارش حضرت سید الشهدا علیه السلام در رگ‌های ایشان جاری است یا با شجاعتی مثال زدنی و بصیرت ستودنی، رهبری محبوب و مدیر مدبر برای امت اسلامی است که چونان پدری دلسوز، نه نهاد انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بلکه بیداری اسلام در هرجای این منظومه خاکی را هدایت و راهبری می‌کنند.

 

در بخشی از عنوان «انقلاب اسلامی و مقوله انتخابات» آمده است:

 کاندایدای اصلح، یعنی کسی که بتواند بیشترین تلاش و همت را در این جهت مصروف کند و هم امور دنیای شهروندان و عامه مردم را پیگیری کند. هم اصول و ارزش‌های و باورهایشان را پیگیری بکند. ما اصلا اعتقاد نداریم که کاندیدا اصلح کسی است که فقط شعار بدهد و آرمان‌ها بازگو کند. چه کسی این را می‌پذیرد؟!

حضرت آقا در مسأله مدیریت بر اقتصاد و تدبیر معیشت مردم انگشت گذاشته‌اند؛ اما نکته این است که کاندیداها باید بگویند اینها را با چه بهایی، با چه هزینه‌ای، و چه محدوده‌ای پیگیری کنند در سخنان و شعارها نامزدهای انتخابات بخش از این مسائل مغفول مانده است.

کاندیدای اصلح کسی است که در تراز ریاست جمهوری اسلامی نظام اسلامی باشد. بتواند در آن جایگاه ایفای نقش و ایفای مسؤولیت بکند. بتواند زبان گوی نظام اسلام باشد. به تعبیر امام بتواند از هویت ما در برابر نظام استکبار و جهان سلطه دفاع بکند.

 در انتخابات؛ مـتأسفانه یکی از آسیب‌ها این است که سطح مطالبات از کاندیداها در سطوح نازله قرار می‌گیرد. این خطرناک است. شاید این خطر امروز خیلی آشکار و محسوس نباشد؛ اما یک دوره دیگر؛ دو دوره یکی، امکان دارد؛ گفتمان مدیریت اجرایی نظام اسلامی و یا کاندیدای مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر روستا به گفتمان سکولار مبدل شود، باید حواسمان باشد.

 

همچنین، نویسنده در قسمتی در عنوان «تحلیلی پیرامون مردم‌سالاری دینی» آورده است:

بچههای ولایی، این بچه‌ها معتقد به حضرت آقا، اینها باید متوجه باشند؛ بدانند و باور داشته باشند که آنچه خروجی رأی مردم است حتی اگر مطابق مذاق ما نباشد، مشروع است، باید بتوانیم بگوییم که رهبری از این دفاع می‌کند.

دیگر لازم نیست توجیه‌های داشته باشیم چرا رهبری این طور می‌گوید؛ توجیه‌هایی که بعضا هم مبتنی بر علاقه حضرت آقا است. یک دل سوزی هم می‌کنیم که گاهی وقتها که خوب چه کند ایشان؟! نه، این صریح کلام است. ظهور کلام ایشان هم حجت است و هیچ قابل تأویل نیست! این گروه اول.

ما گروه دوم روشنفکرانی هستند که به دلیل شناخت دین معتقدند که اصلا حق رأی مردم به مردم در اندیشه‌های دینی جایگاه و پایگاهی ندارد و به ما هم می‌گویند که خیلی اصرار و تلاش نکنید که آزادی و دمواکراسی را از دین استخراج کنید. موضع دین معلوم است؛ شما خیلی خودتان را زحمت نیندازید. اگر صحبت از رأی مردم است، بپذیرد این حرف مال شما نیست.

اگر ما این مباحث را تبیین نکینم یا سانسور در موردش اعمال کنیم یا توجیه کنیم که رهبری بالاخره ناگزیر است چیزی بگوید که همه راضی باشند، زمینه این نقد ایجاد می‌شود، بعد همیشه باید در موضع پاسخ‌گویی قرار بگیریم؛ یعنی همیشه باید دفاع بکنیم که نه این طور نیست و این اشکال وارد نمی‌باشد.

خیر، در عرصه‌های اجتماعی ما باید مدعی بعضی از مفاهیم بشویم. در مسأله فتنه سال 88 اصلا جبهه ولایی و بچه‌های مسجدی باید داعیه‌دار می‌شدند و هنوز هم باید داعیه‌دار باشند که شما که حرف را مردم را می‌زنید لشکرکشی خیابانی یعنی چه؟ یکی از نکات و درس‌های 92 این بود که کسانی که در سال 88 آن عوارض را برای نظام به بار آورند و آن آبرویزی و آشفتگی را رقم زدند، دست کم در برابر افکار عمومی در مقام پاسخگویی قرار بگیریند.

گفتنی است، کتاب «در جستجوی راه؛ هشت گفتار پیرامون انقلاب اسلامی»، با شمارگان 2500 نسخه، در 140صفحه، با قیمت5500 تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است./998/پ202/ق

ارسال نظرات