۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۴۷۴۷۳۶
کارشناس مسائل مذهبی:

اطمینان به زندگی دنیا، سبب جهنمی شدن انسان می شود

حجت الاسلام خسروی با استنباط ویژگی های اهل دوزخ از آیه هفتم سوره یونس، گفت: ناامیدی از لقاء پروردگار در آخرت، رضایت دادن و آرامش پیدا کردن به حیات دنیوی از ویژگی های اهل دوزخ است.
دنیا پرستی
جهنم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی خسروی در سخنرانی صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) جی برگزار شد، گفت: اهل معروف در دنیا، اهل معروف در آخرت هستند.

وی در ابتدا با اشاره به آیات هفتم و هشتم سوره یونس که می فرماید «إِنَّ الَّذِینَ لا یَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَرَضُوا بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَاطْمَأَنُّوا بِهَا وَالَّذِینَ هُمْ عَنْ آیَاتِنَا غَافِلُونَ أُولَئِکَ مَأْوَاهُمُ النَّارُ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ»، افزود: خداوند افراد را بر اساس ایمان یا غفلتشان به دو قسمت بهشتی و جهنمی تقسیم می کند.

حجت الاسلام خسروی با بیان ویژگی های غافلانِ اهل دوزخ، ادامه داد: بر اساس آیات قرآن سه ویژگی مهم غافلان عبارت است از، ناامیدی از لقاء پروردگار در آخرت، رضایت دادن به حیات دنیا و آرامش پیدا کردن به زندگی دنیوی، وجود این سه ویژگی در هر انسان نشانه غفلت او است.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه معاد مهمترین تفاوت میان جهان بینی الهی و جهان بینی غیرالهی است، اظهار کرد: همه ادیان الهی به وجود معاد معتقد هستند و در میان آنها شیعه به دلیل اعتقاد به معاد جسمانی از دیگر ادیان متمایز است.

وی با اشاره به آیات پایانی سوره زلزال که می فرماید «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ»، بیان کرد: اعتقاد بر حسابرسی به تمام اعمال، از کوچک تا بزرگ یکی دیگر از اعتقادات، معتقدان به جهانی بینی الهی است.

حجت الاسلام خسروی زندگی دنیا را زودگذر دانست و با بیان یک داستان از لحظه رحلت حضرت نوح(ع)، خاطرنشان کرد: دوران پیامبری حضرت نوح(ع) 900 سال به طول انجامید و زمانی که عزرائیل برای گرفتن جان ایشان اقدام کرد، حضرت نوح(ع) درخواست کردند که از زیر آفتاب به زیر سایه بروند و سپس فرمودند همه عمرم با سرعت همین حرکت از آفتاب به سایه سپری شد.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه یاد مرگ بهترین عامل بازدارنده انسان از گناه است، تشریح کرد: پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، اگر کسی در روز ده مرتبه به یاد مرگ بیفتد با شهدای جنگ اُحُد محشور می شود، یعنی کسی که دائماً با یاد مرگ زندگی می کند، در مقام شهید است.

وی با اشاره به روایتی دیگر از پیامبر(ص) که می فرمایند، رأس همه بدیها، حبّ دنیا است، افزود: یادِ مرگ با فانی کردن دنیا و لذتهای زودگذر آن در نظر انسان، سبب مأنوس شدن انسان با یاد خداوند می شود، البته استفاده از لذتهای دنیا اشکالی ندارد بلکه وابسته شدن و دلبسته شدن به زرق و برق دنیا، انسان را بیچاره می کند.

حجت الاسلام خسروی با اشاره به آیه نهم و دهم سوره یونس که می فرماید «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ یَهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِیمَانِهِمْ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهِمُ الأنْهَارُ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ دَعْوَاهُمْ فِیهَا سُبْحَانَکَ اللَّهُمَّ وَتَحِیَّتُهُمْ فِیهَا سَلامٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ»، اظهار کرد: افرادی که صالحانه عمل می کنند، در بهشت وارد می شوند، ویژگیهای بارز این افراد این است که در دنیا اهل تحیت و سلام بوده اند و دائماً خداوند را تسبیح می کرده اند.

کارشناس مسائل مذهبی در پایان با بیان روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند، اهل معروف در دنیا، اهل معروف در آخرت هستند، تبیین کرد: وضع زندگی اخروی انسان به نوع عملکرد وی در دنیا وابستگی صد در صد دارد./867/202/ب2

ارسال نظرات