۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۴۷۴۷۲۶
با حضور وزیر ارشاد؛

سومین همایش انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم برگزار شد

سومین همایش انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.
همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه با حضور وزیر ارشاد همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه با حضور وزیر ارشاد همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه با حضور وزیر ارشاد همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه با حضور وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین همایش انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم چهارشنبه شب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیت الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه و جمعی از اساتید و مسؤولان مراکز حوزوی و همچنین معاونان وزارت ارشاد و استاندار قم در این همایش حضور داشتند.

در ابتدای این همایش حجت الاسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی رییس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه گفت: در عصر ارتباطات، حوزه و دانشگاه به عنوان دوبال علمی نظام اسلامی می توانند با همفکری و همکاری و کمک کردن در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و تشکیل یک مجوعه به عنوان ستاد راهبردی ارتباطی و تبلیغی نظام جمهوری اسلامی گاه های بسیار بزرگی برداریم و از موازی کاری ها و هدر رفتن ظرفیت های موجود اعضای فرهنگی جامعه جلوگیری کنیم و در اعتلای فرهنگ ناب تشیع و آموزه های اسلام قدم برداریم.

نماینده سابق خبرگان با بیان این که مسؤولیت اقشار فرهنگی جامعه به ویژه حوزویان بسیار سنگین است، ابراز داشت: وظیفه ذاتی طلاب رساندن مفاهیم دینی به اقشار گوناگون است، در این ادای تکلیف نمی توان از زمان عقب ماند و تبلیغ را منحصر در تبلیغات سنتی قرار داد، باید از ابزارهای پیشرفته لازم برای رسیدن به مطلوب استفاده کرد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یک مبلغ و استاد حوزه که خود را به جامعه عرضه می کند و در صدد بیان اندوخته ها است باید از محتوای فاخر و غنی تبلیغی برخوردار باشد اما در کنار آن باید از انگیزه الهی برخوردار بود و به تبلیغ به عنوان یک وظیفه الهی نگاه کرد.

وی اضافه کرد: استفاده از ابزارهای کارامد به روز در تبلیغ از مسائل مهم است، باید از تمام حوزه در پیشبرد اهداف و به کار بردن فضا استفاده کرد، مسلح شدن به دانش نوین و استفاده کردن از ابزارهای تبلیغی و شیوه های فاخر به عنوان ضرورت های غیر قابل انکار در مسأله تبلیغ مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی با بیان این که از نظر تبلیغ و ارتباطات که وظیفه اولی حوزویان است از زمان عقب مانده ایم، گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اگر در هر عرصه ای با زمان جلو نرویم اگر له نشده و از بین نرویم حذف خواهیم شد و فضا را افراد دیگر اشغال خواهند کرد.

وی افزود: ساماندهی امر تبلیغ و ایجاد ارتباط وسیع در کنار نگاه پدرانه به جوانان وظیفه ای برعهده حوزویان است، انجمن تبلیغ به عنوان یک ستاد خود را موظف به یکپارچه سازی تبلیغی در کشور می داند، باید وظیفه خود را که تبلیغ رسالت الهی است به خوبی انجام دهیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که انجمن تبلیغ دارای 4 کمیته است، اظهار داشت: رسانه، فرهنگ و هنر، ارتباطات و تبلیغ سنتی کمیته های این انجمن را تشکیل می دهند، در کنار استفاده از ابزار روز باید به تبلیغ سنتی هم اهمیت داده شود و هر دو زمینه را باید تقویت کرد.

وی عنوان کرد: اگر ارشاد اسلامی نباشد ارشاد نیست، از دیرباز متولی امور فرهنگی جامعه و مسؤولیت خطیر ارشاد و تبلیغ بر عهده حوزیان بوده و هست، موفقیت و ناکارامدی وزرای ارشاد را باید در ارتباط با حوزه و مراجع ارزش گذاری کرد.

در ادامه این مراسم سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنده به یک باور قطعی رسیدم که راه قطعی عبور از بحران ها و آسیب های انبوه اجتماعی بازگشت به دین، معرفت، مسجد، محراب و حوزه است.

وزیر ارشاد با بیان این که روحانیت تبار دینی جامعه است، اظهار داشت: این جامعه با روحانیت یک علقه دیرینه و تایخی دارد، اگر امروز ما درخت انقلاب را سبز و تنومند می بینیم قطعا مدیون زحمات افراد بزرگی هستیم که از حوزه برخاسته اند، دولت و ملت مدیون بزرگان حوزه، دیانت و فقاهت هستند.

صالحی امیری با بیان این که در گذشته ما سخن می گفتیم و عده ای شنونده بودند اما امروز میلیون ها تریبون سخن می گویند و شنوندگان می شنوند، ابراز داشت: در یک شبکه اجتماعی بیش از 1 میلیون 500 هزار کانال روزانه بیش از 3 میلیون خبر و اطلاع را تولید و بازتولید می کند.

وی عنوان کرد: نیمی از مصرف کنندگان یکی از شبکه های اجتماعی در سراسر جهان در ایران هستند، حدود 40 میلیون نفر در شبکه های اجتماعی در حال تبادل اطلاعات هستند و این بستر عظیمی است که در حال تولید، نشر و مصرف اطلاعات است.

عضو کابینه دولت یازدهم خاطرنشان کرد: 27 میلیون جوان فقط در یک شبکه اجتماعی در حال تبادل هستند، در یک سال گذشته بیش از 160 هزار کانال الحادی و فساد در کشور بسته شد تا جوانان در معرض بمباران دشمن قرار نگیرند اما واقعیت این است که ما باید به جای تفکر بستن به دنبال ایجاد ایجاد بستری برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی باشیم و انجا است که رسالت روحانیت به عنوان رسالتی جدید تعریف می شود.

صالحی امیری با بیان این که انتظار این است که بازنگری در شیوه های تبلیغی در دستور کار طلاب و حوزه باشد، اظهار داشت: ما به عنوان دولت با همه توان وظیفه خود می دانیم که به کمک حوزه و مبلغان بیاییم اما از توان دولت خارج است.

وی ادامه داد: دولت به تنهایی توانایی حل مشکلات کشور را ندارد و الزاما ما به پشتوانه بزرگی به نام روحانیت نیاز داریم، روحانیت و مرجعیت همانند خورشیدی هستند که نورافشانی می کنند و هم گرمی بخش هستند، دولت اعتقاد دارد که مستمرا باید با حوزه ارتباط خود را تقویت کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که صف وزرا در قم برای دیدار مراجع، بزرگان و اعاظم از باب تشریفات نیست، ابراز داشت: خدا می داند که این ها از باب نیاز است، ما بنا نداریم از این منبع بزرگ قدسی هیچ استفاده ای کنیم اما بنا داریم حداکثر بهره مندی را از اندیشه بزرگان حوزه برای انجام صحیح امور داشته باشیم.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: ما در امور مساجد بیش از 23 هزار کانون فرهنگی و هنری را در سراسر کشور سازماندهی کردیم اما این حرکت ما کمتر از 20 درصد نیازهای واقعی مساجد در سراسر کشور است، ما بیش از 50 میلیارد در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد هزینه می کنیم اما این کمتر از 10 درصد نیاز واقعی جامعه است.

وی اضافه کرد: ما امروز در حوزه سازمان فرهنگ و ارتباطات برای توسعه فرهنگ اسلامی و ایرانی به اقصی نقاط با تشکیل رایزنی های فرهنگی، گفت وگوی با ادیان و با تعامل با سایر فرق در حال انعکاس و انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به دنیا هستیم.

وی افزود: از این منظر تقویت روابط ما با حوزه یک ضرورت حتمی و قطعی است، ما دست نیاز به حوزه های علمیه، روحانیت و مراجع عظام برای کمک به توسعه فرهنگ دینی و قرآنی دراز می کنیم، نسل جوان امروز در بمباران فرهنگی دشمن قرار دارد و صیانت از نسل جوان وظیفه ما و شما است.

صالحی امیری در پاسخ به انتقاد یکی از طلاب حاضر مبنی بر این که چرا از فیلم های دینی و انقلابی حمایت نمی شود و چرا دیدگاه های سیاسی در بحث فرهنگ دخالت داده می شود، اظهار داشت: این مسأله خلاف است، مشکل اساسی قضاوت ها ناشی از عدم اطلاع است.

وی افزود: هیچ فیلمی در وزارت ارشاد به دلیل دفاع از ارزش انقلاب تا امروز سانسور نشده و این ادعا دروغ و جعل است، فیلم یتیم خانه ایران با دستور آقای ایوبی رییس سازمان سینمایی علاوه بر حمایت هایی که از آن انجام شد مدت زمان بیشتری برای اکران برای این فیلم بیش از بقیه فیلم ها در نظر گرفته و امتیاز داده شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که فیلم امپراطوری جهنم هیچ مشکلی ندارد و ما یک میلیارد تومان برای ساخت آن کمک کردیم، اظهار داشت: شما که اطلاع ندارید، این فیلم مشکل اکران ندارد اما بر اساس نظر هیأت داوران منتخب جایزه جشنواره نشده و یک امر طبیعی است.

وی ادامه داد: ما در کار داوران دخالت مستقیم نمی کنیم و نباید انجام دهیم اما برای نخستین بار در جشنواره امسال 10 فیلم که مضامین فمنیسیتی و اجتماعی نامناسب را داشت حذف کردیم اما کار تبلیغاتی نمی کنیم، قریب به 30 فیلم دفاع مقدس و انقلابی که اولین بار ساخته شد و جوانان ساختند شامل حال حمایت مادی و معنوی ما شد.

صالحی امیری با بیان این که بنده دو سیاست قطعی دارم و هیچکس نمی تواند به آن تعریض داشته باشد، گفت: ما کار را بدون جنجال و با ثبات و آرامش انجام خواهیم داد و معتقد نیستم که وزارت ارشاد محل مناقشات و درگیری باشد، ما با هیچ کس در کشور مناقشه نخواهیم کرد و این قطعی است.

وی افزود: سیاست قطعی وزارت ارشاد مطالبات رهبر معظم انقلاب است؛ کسی نباید در آن شک کند، در وزارتخانه باز است و بدون جنجال و دعوا مسؤولان ارشاد پاسخگوی ابهامات هستند.

در ادامه آیت الله گرامی استاد حوزه علمیه قم گفت: تبلیغ همانند مسائل دیگر باید چهار علت مادی، صوری، فاعلی و قابلی داشته باشد، علت مادی و صوری تبلیغ محتوای مطلب است که محتوا باید عالی و بلند بوده و صورت باید مؤثر باشد یعنی باید به گونه ای بیان شود که تأثیرگذار باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که علت مادی و صوری بیان مطالب است، ابراز داشت: محتوا باید با صحیح بوده و صورت مؤثر باشد، علت قابلی تبلیغ دل های آماده است و تبلیغ در هرجایی تأثیر نمی گذارد، علت فاعلی مربوط به شخص مبلغ است که باید جهاتی را رعایت کند.

وی عنوان کرد: مهم ترین ویژگی خشیت از خداوند و نترسیدن از دیگران است، الان همه از تبلیغات سوء رسانه های دشمن می نالند، گفته می شود که بیش از 80 مرکز تبلیغی، رادیویی و تلویزیونی علیه انقلاب ایران فعالیت می کنند، هم آن ها عوامل زیادی در اختیار دارند و هم ما عواملی داریم و این گونه نیست که ما رادیو و تلویزونی نداشته باشیم تبلیغات نماز جمعه و رسانه ها در اختیار ما است پس چرا از آن ها می نالیم معلوم می شود یک جای کار اشکال دارد.

آیت الله گرامی خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که ما هیچ امکاناتی نداشته باشیم پس چرا می ترسیم و فعالیت انجام نمی دهیم که امروز همه از کانال ها و رسانه های مجازی فریاد می زنند، این ترس باید باشد چون داخل خانه ها آمده است اما باید کار کرد، در نماز جمعه ها باید مقایسه کرد که نسبت جوانان به افراد سالمند چگونه است.

وی اضافه کرد: برخی مقامات اطلاعاتی به بنده گفتند که در شهر مشهد پایگاه ولایت بیش از 30 کلیسای خانگی وجود دارد، چگونه این مسأله انجام شده است آیا ما تبلیغات و رسانه نداشتیم، آنچه از قرآن کریم استفاده می شود اهمیت مسأله اخلاص است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که شاید در مسأله اخلاص مشکل وجود داشته باشد که کارها اثرگذاری لازم را ندارد، گفت: در قدیم جز ادب چیز دیگری نبود اما مردم مکرر گفتند که شخصی را دعوت کردیم برای شهرستان و اعلام کردند که فلان قدر در حساب بریزید، این کارها با اخلاص منافات دارد و تأثیر را کم می کند، همچنین بزرگان اینگونه نبودند.

وی افزود: الان کسانی هستند در قم و از میان فضلا کسانی هستند که به دنبال حل مشکلات جامعه و ارتباط با مردم هستند، اگر قرار شد که برای منبر و تبلیغ پاکت بگیریم و پس از آن رابطه مستمر نداشته باشیم خلاف اخلاص است بلکه باید همانند بزرگان باید با مردم ارتباط مستمر داشت.

آیت الله گرامی با بیان این که باید ارتباط خود با اهل بیت(ع) و اخلاص را تقویت کنیم تا تأثیر کلام ها بیشتر شود، اظهار داشت: اهل بیت(ع) با این همه عظمت خود را هم طراز مردم معمولی قرار می دادند و مراقب اصحاب بودند و آنان را پرورش می دادند./1323/202/ب3

ارسال نظرات