۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۴۷۴۷۲۰

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

برگزاری همایش بزرگداشت واقف خیراندیش احمداسترآبادی پتکچی درگرگان، ثبت نخستین وقف علم و فناوری در سبزوار و شرکت 6000 اصفهانی در آزمون طرح ملی تربیت حافظان قرآن بخشی از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف وامور خیریه، حجت الاسلام سهرابی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه گلستان در جمع خبرنگاران گفت: کارهای خیر در حد طبیعی آن به منزله بخشی از زندگی هر فرد، در همه جوامع به عنوان یک عمل مناسب و سازگار تلقی می شود و در دین و زندگی اثرات مثبتی بر افراد می گذارد.

وی افزود: وقتی واقف در حال حیاتش ملکی از املاک خود را وقف کند هم به جامعه خدمت کرده است و هم پس از مرگش سودی به عنوان ثواب و پاداش الهی به او می رسد.

حجت الاسلام سهرابی تصریح کرد: وقف در فرهنگ دینی ما جایگاه ویژه ای دارد و همایش تجلیل از واقفان خیر اندیش به منظور تعظیم شعائر اسلامی، ترویج سنت حسنه وقف، تجلیل از اندیشه های سبز واقفان و انگیزه های مجریان این امر تشکیل می شود تا ثمرات و برکات وقف بیشتر برای مردم آشکار شود.

وی با بیان اینکه همایش بزرگداشت واقفین برای دومین سال متوالی در استان برگزار می شود، اظهارداشت: امسال با محوریت موقوفه احمد استرآبادی پتکچی (حوزه علمیه دارالشفاء) در آستان مقدس امامزاده عبدالله(علیه السلام)گرگان برگزار می شود.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه گلستان با بیان اینکه این همایش در 4 بخش مقاله، شعر، عکس و پوستر برگزار می شود، گفت: آثار باید در یکی از موضوعات نقش وقف در حوزه های علمیه، نقش وقف در حوزه سلامت و درمان، نقش وقف در اقتصاد مقاومتی و نقش وقف در سبک زندگی به دبیرخانه جشنواره ارسال شود.

وی با اشاره به اینکه آخرین مهلت ارسال به دبیرخانه جشنواره، (5 بهمن) است، افزود: همایش بزرگداشت واقفین 14 بهمن 1395 همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب(سلام الله علیها) برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سهرابی گفت: علاقه مندان به شرکت در جشنواره باید آثار خود را به دبیرخانه جشنواره واقع در میدان شهدا، خیابان شهید رجایی، روبروی کلانتری13، واحد فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان تحویل دهند.

ثبت نخستین وقف علم و فناوری در سبزوار

حجت الاسلام حسین نیساری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار در گفتگویی بیان داشت: ارج نهادن به فرهنگ وقف و مشارکت مردمی به این سنت حسنه، عاملی مهم در جهت رفع کمبودها، مشکلات اجتماعی و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

 وی تصریح کرد: واقف نیک اندیش، عزت کوثری یک واحد آپارتمانی شش دانگ به مساحت 76 مترمربع با نیت علم و فناوری شامل پژوهش، تحقیق، خرید تجهیزات آزمایشگاهی و... در سبزوار را وقف کرد.

 حجت الاسلام نیساری ارزش این موقوفه را 800 میلیون ریال عنوان کرد.

 رییس اداره اوقاف سبزوار مهمترین اهداف ایجاد وقف علم و فناوری های نوین را حمایت مالی از نخبگان، نو آوران، ایجاد بستر مناسب برای تهیه وسایل آزمایشگاهی و ابزارآلات کارگاهی، حمایت از  دستاوردهای نخبگان، تجاری سازی و تولید انبوه اختراعات برشمرد.

 گفتنی است این وقف در راستای اهداف کمیته یاوران وقف علم و فناوری اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به ثبت رسیده است.

  شرکت  6000 اصفهانی در آزمون طرح ملی تربیت حافظان قرآن

حجت الاسلام سید محمد هادی روح الامینی اظهار داشت: امسال در پنجمین دوره طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم ناحیه دو شهرستان اصفهان در حدود 6000 نفر قرآن پژوه شرکت کردند.

وی در ادامه افزود: این دوره نیز همچون سال های گذشته در 11 رشته حفظ قرآن کریم، معارف قرآن کریم و حفظ موضوعی قرآن کریم در رده های سنی مختلف و با حضور خواهران و برادران در 65 کلاس و با همکاری و مشارکت 57 مربی مجرب قرآن کریم شهر اصفهان برگزار شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه دو اصفهان ادامه داد: پس از 11 ماه برگزاری کلاس های قرآنی برای قرآن پژوهان از اول بهمن ماه لغایت بیست و هفتم بهمن ماه آزمون شفاهی قرآن کریم در 6 مکان مختلف شهر اصفهان که شامل؛ امامزاده ابوالعباس(ع) خوراسگان، امامزاده شاه زید(ع)، زندان مرکزی اصفهان، زندان نسوان اصفهان، بهارستان، گلستان شهدا برگزار می شود که نفراتی که موفق به کسب نمره قبولی در این آزمون شوند به آزمون نهایی و کتبی این دوره راه پیدا می کنند.

حجت الاسلام سید محمد هادی روح الامینی خاطر نشان شد: امسال 1000 نفر در زندان مرکزی و 200 نفر نیز از زندان زنان در این آزمون حضور خواهند داشت که با هماهنگی های انجام شده آزمون شفاهی و کتبی در محل زندان برگزار می شود.

مسابقات بین المللی قرآن پرچم قرآنی نظام است

حجت الاسلام و المسلمین محمدی در سی و دومین نشست ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با تاکید برضرورت  همکاری و همسویی 70 دستگاه و تشکل فعال قرآنی در سطح کشور تصریح کرد: رصد هوشمندانه و عالمانه عملکرد این دستگاهها و اجرای دقیق مصوبات ستاد عالی مسابقات قرآنی می تواند اهداف عالی قرآنی نظام را محقق و چشم اندازی روشن ترسیم کند.

رئیس سازمان اوقاف با تاکید بر ضرورت پرهیز از موازی کاری در فعالیت های قرآنی تصریح کرد: جامعه قرآنی و تشکل های فعال در این عرصه باید در برگزاری مسابقات قرآنی هماهنگی و همسویی لازم را داشته باشند.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به تدوین اسناد بالا دستی برای فعالیت های قرآنی کشور گفت : تهیه اسناد بالا دستی برای فعالیت های قرآنی یک ضرورت اما تنها 10 درصد کار را شامل می شود و 90 درصد باقیمانده به حُسن انجام و اجرای کار و نقش ستاد عالی و مدیران قرآنی در نظارت بر فرآیند و اجرای آن بر می گردد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با بیان اینکه دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراها را در پیش رو داریم به نقش جامعه قرآنی در این عرصه اشاره کرد و افزود : رویکرد و حرکت جامعه قرآنی در این عرصه باید پرهیزازگرایش به جریان های سیاسی و احزاب و توجه به منویات و فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری و تبیین درست این منویات باشد.

رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی یکی از برنامه های مهم قرآنی کشوررا برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم در اردیبهشت ماه سال آینده دانست و افزود : مسابقات بین المللی قرآن متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران است و سازمان اوقاف تنها، متولی برگزاری این مسابقات است؛ لذا از همه دستگاه ها و نهادهای قرآنی و افراد دلسوز و علاقه مند دعوت می کنیم در برگزاری باشکوه تر این مسابقات مشارکت کنند..

رئیس سازمان اوقاف نظارت بر فعالیت دستگاهها و تشکل های قرآنی را یکی از وظایف ستاد  عالی هماهنگی مسابقات قرآنی برشمرد و افزود:  ستاد عالی همچون دیده بان فعالیت های قرآنی کشور باید فعالیت های را رصد کرده و آنها را با افق ترسیمی مقام معظم رهبری هماهنگ کند.

حجت الاسلام محمدی حافظان، قاریان و داوران و استادان قرآنی را سرمایه پایان ناپذیر قرآنی کشور دانست و بر حفظ و مراقبت از این سرمایه تاکید کرد.

با حضور ۲۵۰۰ قرآن‌آموز؛ آزمون طرح تربیت حافظان شمال غرب تهران برگزار می‌شود

بهمن پزشکی، معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران از برگزاری آزمون نهایی ۲۵۰۰ قرآن‌آموز تحت پوشش طرح تربیت حافظان منطقه شمال غرب تهران خبر داد.

وی افزود :  آزمون شفاهی این طرح قرآنی از روز شنبه، ۱۶ تا چهارشنبه، ۲۷ بهمن‌ماه از سوی مربیان طرح در سطح مدارس تحت پوشش برگزار می‌شود.

پزشکی با بیان اینکه آزمون کتبی طرح تربیت حافظان شمال غرب تهران روز پنجشنبه، ۲۸ بهمن‌ماه برگزار می‌شود، تصریح کرد: با برگزاری آزمون‌های کتبی و شفاهی این طرح قرآنی قرآن‌آموزان آماده راهیابی به دوره‌های بعدی حفظ قرآن خواهند شد.

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران در پایان اظهار امیدواری کرد  طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران با قوت هرچه بیشتری طی سال آینده نیز ادامه داشته باشد./1325/303/ب3

 
 
ارسال نظرات