۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۴۷۴۷۱۶
مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز:

مهم ترین راه مقابله با هجمه‌های فرهنگی نهادینه‌کردن ارزش‌های دینی است

بزرگترین رسالت عالمان، تبلیغ دین همراه با عشق و اخلاص، سبک مشارکتی، بهترین نوع مدیریت و نهادینه‌کردن ارزش‌های دینی در جامعه، مهمترین راه مقابله با هجمه‌های فرهنگی بخشی از اخبار کوتاه سازمان تبلیغات اسلامی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام سید ناصر الدین نوری زاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران در جمع کارکنان، با گرامی داشت یاد امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعین حرم که خون پاکشان در راه حفظ و پاسداری از ارزش های ناب و اسلام عزیز ریخته شده، از زحمات مدیران گذشته این اداره کل که منشأ اثر بوده و در مسیر تبلیغ دین زحمت کشیدند و این بنا را پایه گذاری کردند، استحکام بخشیدند و ترفیع دادند، قدردانی کرد.

حجت‌الاسلام نوری زاده، در سخنانی به تبیین ویژگی اولیای خدا با استناد به فرازهای دعای روز سه شنبه پرداخت و افزود: بندگان از خدای متعال درخواست هایی دارند مانند اللّهمّ اجعلنی من جندک فانّ جندک هم الغالبون، خدایا ما در زمره سپاهیان تو باشیم که همیشه پیروزند، و اجعلنی من حزبک فانّ حزبک هم المفلحون، خدایا در زمره حزب اللهی ها باشیم که رستگارند، و اجعلنی من أَولیائک فانّ أولیاءک لا خوف علیهم و لا هم یحزنون، در زمره دوستان و اولیای تو باشیم که از هیچ چیز نمی ترسد.

نوری زاده، با قرائت آیه 62 سوره یونس که می فرماید؛ ألا ان اولیاءالله لا خوف علیهم و لا یحزنون،‌ کسانی که ایمان دارند و تقوا پیشه می‌کنند، لهم البشری، بشارت باد بر آنها هم در دنیا وهم در حیات آخرتی، در این رابطه خاطر نشان کرد: ولی خدا نه تنها کسی است که خدا را بشناسد و برای او عظمت قائل شود، زبانش را از کلام بیهوده بازدارد، شکمش را از حرام نگهدارد و خود را به زحمت اندازد با شب زنده داری و روزه داری، بلکه به فرموده پیامبر، اولیای خدا کسانی هستند که سکوت می‌کنند اما توأم با فکر و اندیشه، سخن آنها یاد و ذکر خداست، نطق می‌کنند با حکمت، یعنی قوه تشخیص و جدا کردن حق از باطل دارند، و این حکمت موهبت بزرگی است که خداوند در اثر اخلاص عطا می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران، مسیر صحیح قرار گرفتن بندگان در زمره اولیای خدا را قرآن و عترت برشمرد و تصریح کرد: اگر در طول زندگی در این مسیر قرار گیریم، یعنی انس با قرآن، بنا کردن زندگی بر مبنای آیات شریفه الهی و نیز پیروی از سیره و کلمات اهل بیت،‌ یقین بدانیم که مایه برکت برای زندگیمان خواهد بود.

ایشان، در توصیف عظمت قرآن افزود: آیات قرآن، کلام پروردگار، موجب ‌برتری اعمال و سپری در برابر شیطان است، چرا که خداوند در میان بندگان با کلام خود، تجلی پیدا کرده است و در این باره حضرت علی علیه السلام نیز فرموده؛ در قرآن شفاست؛ به جای نفاق به صدق، به جای انحراف به رشد و به جای ضلالت، به هدایت دعوت می‌کند.

حجت‌الاسلام نوری زاده، بزرگترین کار و رسالت در عالم را تبلیغ دین عنوان کرد و اظهار داشت: اگر در مسیر خوبی قرار بگیریم، توأم با عشق، اخلاص و دغدغه، خداوند نتیجه اش را حاصل خواهد کرد، برای خدا قدم بردارید خدا یاریتان می‌کند، بنابراین رسالت و توفیق بزرگ تبلیغ دین را باید جدی بگیریم.

این مسئول فرهنگی، با اشاره به موقعیت، حساسیت، فرصت ها و تهدیدات، تمرکز اقتصاد و ثروت در پایتخت، تمرکز حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز در تهران، تأکید کرد: ما باید در حوزه فرهنگ، نقش راهبر را ایفا کنیم، چرا که اگر قرار است تحولی در حوزه فرهنگ در سایر استان ها ایجاد شود، همه نگاه ها به سمت تهران است.

سبک مشارکتی، بهترین نوع مدیریت

مجید کرد رستمی در دوره آموزش رفتار سازمانی دو ویژه مدیران کل تبلیغات اسلامی سراسر کشور در مشهد مقدس، هدف از این دوره را ارتقای عملکرد سازمانی بیان و ابراز کرد: مدیریت مشارکتی فلسفه ای است که ایجاب می‌کند تصمیم گیری سازمانی چنان صورت گیرد که اطلاعات و درون داده ها و مسئولیت به پایین ترین رده مربوط به آن تصمیم واگذار گردد.

کرد رستمی، خود خواهی و خود محوری، نداشتن اعتماد به دیگران، نبود کنجکاوی و همدلی و احساس حقارت و خود کم بینی را از موانع و بازدارنده های فرهنگی در رابطه با مشارکت دانست و افزود: مشارکت زمانی بهترین نتیجه را می دهد که به طور داوطلبانه شکل بگیرد و در این صورت مشارکت می تواند به خود یابی و یکپارچگی انسانی بیانجامد، همچنین مشارکت تأکید زیادی بر فرآیندهای انسانی نظیر ارتباطات، کار تیمی، تنش زدائی و بهبود کیفیت تصمیم گیری دارد.

وی در ادامه با اشاره به سبک های مدیریتی خاطرنشان کرد: سبک های آمرانه، مشورتی، تفویض و مشارکت چهار سبک مدیریتی است و تفاوت این چهار روش در تصمیم گیری بوده و بهترین نوع، مدیریت مشارکتی است.

کرد رستمی مدرس این دوره، در ادامه زمینه های لازم برای استقرار مدیریت مشارکتی را برشمرد و افزود: فراهم آوردن زمینه های فرهنگی، جلب نظر مدیریت عالی واحد بمنظور اجرای نظام مشارکت، جلب توجه کارکنان و آشنا ساختن آنان با شیوه مدیریت مشارکتی، آمادگی قبلی مدیران و کارکنان، تعیین چارچوب معین برای مشارکت و تصمیم مدیریت از زمینه های لازم برای استقرار این نوع از مدیریت است.

وی در پایان با اشاره به علل عدم موفقیت مدیریت مشارکتی در ایران خاطر نشان کرد: عدم امنیت و ثبات در پست های مدیریتی، نبود سیستم ارزشیابی درست و نبود روحیه تعاون و همکاری در افراد، در خطر افتادن اقتدار مدیریت، وجود شعار مشارکت به جای عمل، وجود جو بی اعتمادی، عدم آشنایی عملی با مدیریت مشارکتی، عدم نگرش سیستمی و انفرادی بودن مسئولیت و جوابگویی از علت های عدم موفقیت این نوع سبک مدریتی در کشور است.

نهادینه‌کردن ارزش‌های دینی در جامعه، مهمترین راه مقابله با هجمه‌های فرهنگی

حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی، مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز، گفت: نهادینه کردن ارزش‌های دینی در جامعه، مهم‌ترین راه مقابله با هجمه فرهنگی دشمن است.

وی ادامه داد: امروز دشمن با بهره‌گیری از هزاران شبکه و کانال ماهواره‌ای تلاش می‌کند که مارا از شناخت ارزش‌های دینی و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام دور کند.

سید عباس مسعودی، ادامه داد: امروز سربازان عرصه فرهنگی که در دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی مشغول فعالیت هستند باید با ارائه طرح‌ها و راهکارهای مناسب زمینه رشد و توسعه فرهنگ اسلامی را در جامعه فراهم کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز اذعان کرد: دشمن با بهره‌گیری از کانال‌های ماهواره‌ای و با استفاده از ابزارهای نوین می‌خواهد با بهره‌گیری از شیوه استحاله فرهنگی به همراه عملیات فرسایشی مردم ما را از ارزش‌های دینی دور کنند.

مسعودی، تصریح کرد: تهاجم فرهنگی دشمن با رشد و نمو ابزار نوین ابعاد گسترده‌ای به خود گرفته است تا جای که دشمن سعی می‌کند با بهره‌گیری از فرهنگ دینی آن جامعه (رواج شیعه انگلیسی) به اهداف شوم خود که سلطه بر کشورها است برسند به همین منظور فعالیت‌های فرهنگی با محتوای اثرگذار به‌منظور مقابله‌به‌مثل با این راهکار دشمن ضروری است.

حجت‌الاسلام مسعودی، ادامه داد: دشمن می‌داند سلطه و استعمار بر دیگر کشورها به‌آسانی امکان‌پذیر نبوده و نیست به همین منظور فرهنگ و ارزش‌های جوامع اسلامی را آماج حملات خود قرار داده است.

این مسئول فرهنگی، ادامه داد: دشمن به‌خوبی فهمیده است که عامل اصلی اتحاد و همبستگی ملت ایران دین اسلام و ارزش‌های آن است به همین منظور در تلاش‌اند که مردم را از این فرهنگ غنی دور کنند.

وی گفت: می‌توان با بهره‌گیری از نیروهای کارآمد و استفاده اصولی از ابزار نوین به‌ویژه در حوزه فضای مجازی با تحرکات دشمن علیه ارزش‌های دینی به‌خوبی مقابله‌به‌مثل کرد.

وی اجرای برنامه با توجه به مناسبت‌های مذهبی، جلسات پرسش و پاسخ، سخنرانی، مداحی، اجرای گفتمان، اعزام روحانی، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی،، برگزاری محافل و کلاس‌های متنوع قرآنی و اجرای همایش‌های مفید و اثرگذار را از اقدامات تبلیغات اسلامی در راستای نهادینه کردن فرهنگ اسلامی برشمرد.

سید عباس مسعودی، اضافه کرد: فعالیت دستگاه‌های فرهنگی و فعالان این عرصه با ارائه راهکارهای و طرح‌های نوین عاملی مهم در ناامید کردن دشمن برای رسیدن به اهداف شومشان است.

اجتماع مردمی مدافعان حرم در همدان برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام علی مراد کیانی، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان همدان، در جلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی استان با موضوع همایش مدافعان حرم و دهه مبارک فجر، اظهار کرد: به مناسبت ایام‌الله دهه فجر، کمیته قرآنی استان ۱۳ برنامه و کمیته تشکل‌های دینی ۱۹ برنامه خواهد داشت.

وی افزود: ۱۵ بهمن ماه، همزمان با ولادت حضرت زینب(س)، اجتماع مردمی مدافعان حرم با مشارکت هیئت‌های مذهبی، جامعه مداحان، شاعران آئینی و کانون‌های تبلیغی استان در راستای حمایت و تجلیل از مدافعان حرم برگزار خواهد شد، یکی دیگر از برنامه‌های دهه مبارک فجر، تشکیل، ستاد فرعی این دهه، در قالب شورای فرهنگی روستا و محله در محل‌های دارای روحانی مستقر است.

کیانی برنامه ریزی برای تجلیل از مدافعان حرم، روز ۱۵ بهمن را یک فرصت استثنایی برای تجلیل از مدافعان حرم دانست و تاکید کرد: هدف از برگزاری مراسم برای مدافعان حرم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.

شبکه‌های عظیم تبلیغی در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نقش تعیین کننده داشتند

حجت‌الاسلام علی دشتکی مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان، در جلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی استان همدان اظهار داشت: مسائل اعتقادی و مذهبی به‌ویژه جلوه آن در مناسبت‌های ملی ومذهبی از اهمیت خاصی برخوردار است و عکس العمل و اقدام مردم در این مناسبت‌ها را نیز نباید فراموش کرد.

وی افزود: اگر علل پیدایش و پیروزی انقلاب اسلامی را ملاحظه کنید متوجه خواهید شد که مساجد، گروه‌های مذهبی و قرآنی و هیئات به‌عنوان شبکه‌های عظیم تبلغی بستر‌ها و ظرفیت‌های مناسبی بودند که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی ایفا کردند و همچنین پایگاه‌های محکمی که پیام انقلاب را پردازش و به صورت شبکه ای گسترده به عموم مردم رساندند.

حجت‌الاسلام دشتکی اضافه کرد: شبکه‌های تبلیغی، متشکل از مبلغین،هیئات و مراکز دیگر دینی- مذهبی جزء ارکان مهم و اصلی نظام هستند و از ارزش والایی برخوردارند، جهت برگزاری و اجرای هر چه بهتر یک برنامه مناسبتی، باید، سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت از سوی مسئولین انجام شود که اهمیت این قضیه، اقتضا می‌کند که توجه و دقت بیشتری در انجام برنامه‌های ایام الله دهه فجر و همایش مدافعان حرم داشته باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان: پس از گذشت هزار و ۵۰۰ سال از نزول قرآن، خداوند در کتاب آسمانی خود وعده داده بود که قومی خواهند آمد که خداوند آنها را دوست دارد و یاریشان می‌کند و آنها نیز خداوند را دوست دارند که نمونه زنده وشاهد این سخن پروردگار در ۱۵ قرن پیش، انقلاب اسلامی است، در عصر کنونی مسلمان و به وِیژه شیعیان قومی هستند که خداوند آنها را دوست دارد.

وی بیان کرد: اگر عنایت خداوند نبود این انقلاب با وجود تهاجمات فرهنگی، شبیخون‌ها و قتل عام های فرهنگی و قتلگاه جوانان و نوجوان با وجود فضای مجازی نمی‌توانست قدرتمندتر از دیروز به راه خود ادامه دهد و قله‌های اقتدار، عظمت، مرجعیت واثرگذاری را فتح کند، بر اساس توحید و راهبرد‌های قرآنی، مسائل اعتقادی با مسائل سیاسی و اجرایی تلفیق شده است و این وظیفه ما را سنگین و دو چندان کرده و می‌طلبد ستاد شئون ملی و مذهبی با سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت دقیق و درستی وارد عمل شوند.

دشتکی عنوان کرد: با توجه به اینکه همایش مدافعان حرم، جمعه، ۱۵ بهمن ماه، همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب(س) و پس از نماز جمعه برگزار می‌شود، بنابراین، باید از ظرفیت بزرگ نماز جمعه در راستای حضور عموم مردم به‌ویژه تشکل‌های دینی و مذهبی و بیان اهداف مهم انقلاب اسلامی، که همان ترویج، فرهنگ ایثار و شهادت و نهادینه کردن نهضت عاشورا در مسائل تربیتی، فرهنگی و اجتماعی بوده نهایت استفاده را کرد./1325/303/ب3

ارسال نظرات