۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۴۷۴۶۹۰
آيت‎الله جوادي آملي:

جسم اهل‎بيت در دنيا خادم قرآن هستند

حضرت آيت‎الله جوادي آملي گفت: روح قرآن كريم با روح اهل‎بيت(ع) يكسان است، در نظام دنيا اهل‎بيت(ع) شهيد مي‎شوند كه قرآن حفظ شوند، در نظام هستي دنيا اهل‎بيت(ع) خادم قرآن هستند، شهيد مي‎شوند تا قرآن بمانند، بدن مادي خود را مي‎دهند و بدن امام عدل قرآن نيست.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله جوادي آملي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي، پيش از ظهر امروز در درس خارج خود در تفسير سوره مباركه ذاريات گفت: خداوند در سوره ذاريات قصص بعضي از انبيا را كه در آن وعظ و عبرت دارد، ذكر ميكند و عبرت به آن دليل عبرت است كه مطالعهكننده از نقص به كمال و از باطل به حق و از قبيح به خير عبور كند، و اگر عبور نكند، عبرت نگرفته است.

وي ادامه داد: جريان عاد و ثمود نام انبياشان را ذكر نكرد و فقط همان قوم را ذكر كرد، فرمود ما قوم ثمود را با صاعقه هلاك كرديم و قوم عاد را با تندباد عذاب كرديم، در جريان وجود مبارك حضرت ابراهيم(ع) فرمود سلسله انبيا در يك حد نيستند، فضيلت اينها به لحاظ معارف و درجات كمالي اينها است.

مفسر برجسته قرآن كريم با اشاره به اينكه وجود مبارك ابراهيم خليل(ع) تنها نميخواست كه ببيند چگونه مرده زنده ميشود كه علم حصولي او به علم حضوري تبديل شود، ادامه داد: بلكه حضرت ابراهيم(ع) به دنبال آن بود كه فاعل احيا و اماته بشود، نه اينكه مورد فعل باشد، مورد فعل آن پيامبر بزرگواري حضرت عزير(ع) بود، اين كار احيايي پرندگان به اذن خدا و به دست حضرت ابراهيم(ع) انجام شد، فرق است بين اينكه انسان مورد احيا و اماته باشد يا مصدر احيا و اماته باشد.

وي ادامه داد: طمأنينه مراحل و مراتبي دارد، يك وقت يك فرد ميخواهد برهان اقامه كند تا از نظر علماليقين براي او مشخص شود، يك وقت براي يك فرد برهان معلوم است اما ميخواهد به مرحله عيناليقين برسد و مشاهده كند و به علم شهود برسد، حرف زدن و فكر كردن نباشد، از اين بالاتر كه مرحله سوم است يك شخص ميخواهد خود مصدر اماته و احيا باشد كه اين مرحله سوم يك شهود و طمأنينه بيشتري ميخواهد.

حضرت آيتالله جوادي آملي ابراز كرد: درباره خصوص اهلبيت(ع) نسبت به انبيا راهي هست براي اينكه آنان مقام برتري دارند، براي آنكه آنان عدل قرآن هستند و كتب انبيا قبلي با كتاب قرآن فرق دارد، هر سابقي حرف نبي قبلي را تصديق ميكند، تورات كليم حق مصدق ابراهيم خليل و انبياي ديگر است، قرآن نسبت به كتب قبلي هيمنه و سلطنت و برتري دارد، صحف ابراهيم و موسي(ع) هيمنه ندارند، حرفهاي انبيا را تصديق ميكنند اما اينكه معيار باشند و حرفهاي ديگر انبيا را تصديق بكنند، اين طور نيست.

وي ابراز كرد: روح قرآن كريم با روح اهلبيت(ع) يكسان است، در نظام دنيا اهلبيت(ع) شهيد ميشوند كه قرآن حفظ شوند، در نظام هستي دنيا اهلبيت(ع) خادم قرآن هستند، شهيد ميشوند تا قرآن بمانند، بدن مادي خود را ميدهند و بدن امام عدل قرآن نيست، بلكه روح مطهر امام مصعوم عدل قرآن است كه آن سر جاي خودش محفوظ است، آنكه عدل قرآن است و قرآن ناطق است، روح امام است و نه بدن امام معصوم كه آن قطعا مردني است.

استاد سطح عالي حوزه علميه قم ادامه داد: قرآن را خداوند نازل كرد و باران را هم نازل كرد، خداوند قرآن را آويخت و نه اينكه انداخت، اين طناب يك طرفش به دست خداوند است و تا به پايين ميآيد عربي مبين ميشود، ما دهها كتاب عربي بياوريم و در فضاي عربياش تلاش كنيم فقط در فضاي پايين قرآن هستيم، فقط لغت عربي را خواندهايم، اما قرآن حبل متين است، تا چند مترش دست ما به اين قرآن ميرسد اما «و إنه في أم الكتاب لعلي حكيم»، بايد دامن علي(ع) و اولاد علي(ع) را بگيريم، بيش از اين هم از ما برنميآيد ولي بايد از اهلبيت(ع) كه از «علي حكيم» خبر ميآورند، بپذيريم./914/پ202/ج1

ارسال نظرات