۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۴۷۴۶۵۶
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

نگاه غیرعلمی و سلیقه‌ای در حوزه فرهنگ جایگاهی ندارد

محمدپور گفت: نگاه علمی و تخصصی به مقوله‌ فرهنگ و هنر ضررت امروز جامعه است، چرا که نگاه غیرعلمی، سلیقه‌ای و مبتنی بر سیاسی‌کاری آسیب‌هایی به فرهنگ وارد خواهد کرد.
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به این‌که آذربایجان‌ همواره در طول تاریخ مرکز فعالیت‌های فرهنگی بوده است، اظهار داشت: امروز جامعه ایران، تبریز را به عنوان شهر اولین‌ها به ویژه در حوزه های فرهنگی و هنری می‌شناسد، این استان در طول تاریخ، شخصیت‌های برجسته و شاخصی را پرورش داده است.

وی ادامه داد: پیشینه‌ تاریخی آذربایجان و تبریز ظرفیت‌ بسیار ارزشمندی است تا بتوانیم آینده را به طور شایسته رقم بزنیم؛ این امر مسؤولیت ما را سنگین کرده تا به تبع همان سابقه که باعث شده تبریز در عرصه‌های مختلف، مکتب‌ساز باشد، همت کنیم در حوزه‌های مختلف هنری و فرهنگی دوباره عرصه‌ و فضاهای جدید را به واسطه‌ خلاقیت نخبگان منطقه ایجاد کنیم.

محمدپور با تأکید بر این‌که نیازمند همگرایی و برنامه‌ریزی هدفمند تمامی متولیان فرهنگی استان برای رسیدن به اهداف راهبردی و شتاب در مسیر توسعه فرهنگی هستیم، تصریح کرد: باید ضمن مطالعه اسناد بالادستی در توسعه فرهنگی کشور، اسناد استانی و به ویژه "سند تدبیر و توسعه استان" را مورد توجه قرار داده و مبنای حرکت خود قرار دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی تدوین سند تدبیر و توسعه را برگرفته از نگاه خردمندانه دولت نسبت به مقوله فرهنگ دانست و گفت: باید از شعارگرایی فاصله گرفته و در مسیر عمل‌ حرکت کنیم، در استان نیاز شدیدی نسبت به آمایش فرهنگی احساس می‌شود تا به تبع آن بتوانیم وضعیت موجود را رصد کرده و آسیب شناسی کنیم.

وی لازمه برداشتن گام‌های منطقی و خردمندانه‌ای در توسعه فرهنگی را همگرایی و هم‌اندیشی متولیان فرهنگی استان دانست و افزود: ازسوی دیگر به منظور ترسیم افق روشن فرهنگی استان نیازمند مشارکت جمیع اصحاب فرهنگ و هنر هستیم، اگر از دیدگاه این افراد غفلت شود، قطعا نمی‌توانیم افق فرهنگی مبتنی بر واقعیات جامعه و نیاز آتی استان را ترسیم کنیم.

محمدپور تقویت و واسپاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری به انجمن های تخصصی را از جمله سیاست‌های محوری و مطلوب دولت در راستای استفاده از ظرفیت هنرمندان دانست و خاطرنشان کرد: نگاه متوازن به بخش‌های مختلف فرهنگی نیز جزء سیاست‌های کاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که دنبال دوری از اعمال سلایق شخصی در مسائل فرهنگی و هنری هستیم، گفت: نگاه علمی و تخصصی به مقوله‌ فرهنگ و هنر ضررت امروز جامعه است، چراکه نگاه غیرعلمی، سلیقه‌ای و مبتنی بر سیاسی‌کاری آسیب‌هایی به فرهنگ وارد خواهد کرد./935/302/ب2

 

ارسال نظرات