۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۴۷۴۶۱۹
مدیر مؤسسه آران:

رژیم صهیونیستی به دنبال خدشه دار کردن روابط ایران و آذربایجان است

کفاش با بیان این‌که نفوذ تفکرات آمریکایی و صهیونیستی بعد از فروپاشی شوروی در آذربایجان افزایش یافته است، گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال خدشه دار کردن روابط ایران و آذربایجان است.
رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد کفاش، مدیر مؤسسه آران تبریز عصر امروز در نشست علمی تخصصی بررسی ابعاد و زمینه های حادثه تاریخی 19 ژانویه سال 1990 میلادی که در تالار شهریار دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: در شرایطی که 80 درصد مردم آذربایجان شیعه هستند؛ در دوران حکومت شوروی سابق شاهد اقدامات ضد دینی بوده‌ایم.

وی با بیان این‌که یکی از رویکردهای اصلی شوروی در قفقاز و آذربایجان ایران هراسی میان مردم منطقه بوده است، خاطرنشان کرد: در رابطه ایران و آذربایجان فرصت‌ها بیش از چالش‌‎ها است، این فرصت‌ها در حالت بالقوه مانده و تبدیل و بالفعل نشده‌اند، از این‌ رو سطح روابط و مناسبت بین دو کشور در سطح مطلوبی قرار ندارد.

کفاش با بیان این‌که رژیم صهیونیستی روابطی گسترده در عرصه های اقتصادی، صنعتی و تجاری با آذربایجان برقرار کرده است، تصریج کرد: برداشت‌ها و ذهنیت‌های غلط و غیرواقعی منجر به روابط حداقل میان ایران و آذربایجان بوده است؛ چرا که بلافاصله بعد از فروپاشی شوروی اجازه رابطه مستحکم داده نشد.

وی مناقشه قره‌باغ را یکی دیگر از مسائل تنش‌زا در روابط ایران و آذربایجان دانست و گفت:  این کشور پس از آنکه بخش عظیم خاک خود را در جنگ قره باغ مقابل ارامنه از دست داد؛ مقامات آذربایجانی اتهاماتی به ایران زدند که به ارمنستان کمک شده است؛ در حالی‌ که خلاف آن درست بوده است.

مدیرمؤسسه آران ادامه داد: در محاصره مردم آذربایجان؛ ایران با بستن سدی که در جلفا است و با کنترل آن، مقدمه ورود مردم از مرز به ایران شدند و جلوی یک قتل عام فجیع‌تر از خوجالی را گرفتند. ارامنه تا سد میل آمده بودند و این نیروهای ایران بودند که اجازه ندادند که بیشتر از آن جلو بروند.

وی افزود: در بحث آموزش نظامی و فروش تسلیحات نیز همچنان ایران به آذربایجان یاری رساند ولی این کمک‌ها را انکار می‌کنند، در درگیری‌های آوریل سال جاری نیز شاهد جنگ چهار روزه بودیم که یکی از ژنرال‌های آذربایجان مصاحبه کرد که در این جنگ از ضد هوایی ایران استفاده کردیم.

کفاش با بیان این‌که نفوذ تفکرات آمریکایی و صهیونیستی بعد از فروپاشی شوروی در آذربایجان افزایش یافته است، گفت: آمریکایی‌ها با شعار همه‌چیز بدون ایران باشد؛ جلو رفتند تا جایی که در بحث مسیرهای انتقال انرژی اجازه خطوط حمل‌ و نقل را ندادند و در بحث حمل‌ و نقل و ترتیب‌های امنیتی نیز کارشکنی‌هایی صورت گرفت.

مدیر مؤسسه آران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه اسرائیل در منطقه، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با کارهای کارشناسی عظیم بعد از فروپاشی شوروی، به برقراری رابطه مستمر با جمهوری آذربایجان پرداخت و فلسفه آن خروج از انزوا است که بگوید با مسلمانان رابطه دارند و منزوی نیستند.

وی با تأکید بر این‌که ایجاد خدشه در رابطه آذربایجان با ایران از جمله اهداف برنامه‌ریزی رژیم صهیونیستی است، گفت: هدف دیگر رژیم صهیونیستی نفوذ در ارکان جمهوری اسلامی ایران است، فضاحت بزرگ آذربایجان رو کردن اسنادی از طرف روسیه بود و دیدند که وزارت امنیت ملی آذربایجان از سوی رژیم صهیونیستی کنترل می‌شود و تمام مکالمات رییس‌جمهور و خانواده‌اش از سوی رژیم صهیونیستی شنود می‌شد.

کفاش با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی ایران و آذربایجان در منطقه، گفت: بهترین مکان برای ضربه زدن به ایران همان آذربایجان است که همه می‌دانیم چند سال پیش پهبادی از جمهوری آذربایجان بر روی مناطق هسته‌ای ایران بالا رفت که ساقط شد، حتی افرادی که برای عملیات های تروریستی عازم ایران می‌شدند؛ مبدأ حرکت از فرودگاه باکو بود./935/202/ب2

ارسال نظرات