۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۴۷۴۵۶۳
در گفت وگوی رسا با صدرالحسینی مطرح شد؛

بررسی ابعاد مختلف نشست آستانه/ نقش مخرب ترکیه به مقامات این کشور گوشزد می شود

تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: دعوت از ترکیه در نشست آستانه برای حل بحران سوریه به گونه‌ای است که میزان نقش مخرب ترکیه به او یادآوری خواهد شد.
صدرالحسینی

سید رضا صدرالحسینی کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در خصوص تحولات اخیر سوریه و نقش ایران در حل بحران‌های منطقه‌ای، گفت: با نگاهی به فرایندها و روندهای موجود در غرب آسیا و شمال آفریقا به خصوص پس از بیداری اسلامی مشاهده می‌کنیم که نظام سلطه همه تلاش خود را بر این معطوف کرده که از این بیداری در منطقه ژئوپولوتیک جلوگیری کند.

وی افزود: تحولات اخیر نشان می‌دهد که یک جنگ جهانی کوچک بین دو قطب توحیدی و غیرتوحیدی در این منطقه ژئوپولوتیک و ژئواستراتژیک به وجود آمده است، در یکی از این قطب‌ها جمهوری اسلامی ایران تبدیل به یک قدرت جهانی در مقابل نظام سلطه به رهبری آمریکا شده که کاملا مشهود است.

آمریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا دنبال امنیت پایدار رژیم صهونیستی و انتقال انرژی ارزان هستند

صدرالحسینی ادامه داد: آمریکایی‌ها در این منطقه دنبال امنیت پایدار رژیم صهونیستی، امنیت پایدار انتقال انرژی ارزان هستند در مقابل جمهوری اسلامی دنبال اعتلای اسلام و مردم سالاری دینی است.

وی اظهار داشت: در حقیقت با نگاهی به تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا این نکته حائز اهمیت است که سرنوشت جهان در این منطقه به عنوان هارتلند(قلب) جهان مشخص خواهد شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا بیان داشت: با نگاه دقیق به جهان و انواع جنگ‌های نیابتی، تولید تروریسم تکفیری و مقابله با جنبش‌ها و انقلاب‌های مردمی که در منطقه و به خصوص امروز در بحرین رخ می‌دهد از جمله موضوعاتی است که درباره حال و آینده منطقه قابل بررسی است.

صدرالحسینی در پاسخ به این سوال که حل بحران سوریه سیاسی یا نظامی است، گفت: طی 5 و نیم سال گذشته دو دیدگاه اساسی و متمایز از یکدیگر در موضوع حل بحران سوریه وجود داشت نخستین دیدگاه صرفا میدانی، عملیاتی و مقابله فیزیکی با مجموعه تروریست‌ها به خصوص داعش بود دیدگاه دیگر صرفا بر اساس گفت‌وگو و تعامل سیاسی بود.

وی افزود: اما اتفاقات 5 و نیم سال گذشته نشان داد که هیچ یک از این دو دیدگاه به تنهایی نمی‌تواند بحران در سوریه را به نقطه نهایی برساند؛ در حقیقت باید تلفیقی از این دو دیدگاه اتفاق می‌افتاد که در موضوع مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه نیز هردوی این دیدگاه‌ها اعمال شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: در جایی گفت‌وگوهای سیاسی، تعاملات اجتماعی و نهادهای مردمی تقویت شد و در نقاطی بر روی سرکوب تروریست‌ها به طریقه فیزیکی و نظامی تمرکز کردند.

حل بحران سوریه از دو طریق سیاسی و نظامی است

صدرالحسینی افزود: بنابراین در نتیجه‌گیری نهایی باید اعلام کرد که تحولات سوریه نشان از این دارد که همزمان با قاطعیت میدانی در مقابله با تروریست‌ها تعامل و گفتگوی سوری سوری هم باید در صحنه حل بحران سوریه به طور کامل صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ایران و روسیه در بحران سوریه به اردوغان نقش دادند، گفت: از منظر بازیگران اصلی در موضوع بحران سوریه باید چند کشور را به عنوان کشورهای اصلی قلمداد کرد، نخست نظام سیاسی و ارتش سوریه، دوم نیروهای مقاومت و سوم مجموعه کسانی که با حمایت، تقویت، تجهیز، آموزش تروریست‌ها  تلاش کردند.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: حامیان تروریسم تلاش کردند بحران سوریه را به نفع تفکر تروریسم تکفیری رقم بزنند که در راس آنها عربستان سعودی، قطر، امارات و ترکیه بود، اما نکته اساسی این است که حامیان نظام سوریه با محوریت جمهوری اسلامی و با تاخیر زمانی روسیه بازیگران اصلی حل مساله بحران سوریه هستند.

صدرالحسینی اظهار داشت: ترکیه با یک اشتباه توهم‌آمیز تصور کرده بود که می‌تواند در مدت کوتاهی نئوعثمانیسم قرن 21 را ایجاد کرده و بزرگ ترین رقیب خود یعنی نظام سیاسی سوریه آقای دکتر بشار اسد را از صحنه سیاسی خارج کند، اردوغان با این توهم دچار تحلیل غلط شد که امروز با توجه به مسائل 5 و نیم سال گذشته به یک بن بست استراتژیک رسید.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به شرایط ترکیه جمهوری اسلامی و روسیه به دنبال این نکته هستند که بتوانند نقش واقعی ترکیه در منطقه را به او بشناسانند.

روسیه و ایران خطای راهبردی ترکیه را به او یادآور می‌شوند

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه به نشست آستانه که قرار است روز دوشنبه چهارم بهمن ماه برگزار می شود اشاره کرد و گفت: در حقیقت جمهوری اسلامی ایران و روسیه به دنبال این هستند که اولا خطای راهبردی ترکیه را به او یادآور شده و نقشی که در آینده به او می‌دهند به حد و اندازه او باشد.

ترکیه در بحران منطقه شکست خورده است

صدرالحسینی گفت: ترکیه باید متوجه این موضوع باشد که در یک بحران منطقه ای به عنوان طرف شکست خورده حضور دارد و نباید ادعایی بیش از طرف شکست خورده را از مسائل منطقه ای داشته باشد.

وی ابراز کرد: نکته حائز اهمیت این است که نمی‌توان هیچ یک از بازیگران منطقه‌ای در بحران سوریه را نادیده گرفت اما باید دید هر یک از آنها در طول 5 و نیم سال گذشته چه نقش و اقدام مثبت یا منقی در قبال امنیت و منافع ملی مردم سوریه داشتند.

کارشناس مسائل غرب آسیا در نتیجه گیری نهایی صحبت‌های خود عنوان کرد: دعوت از ترکیه در نشست آتی برای حل بحران سوریه به گونه‌ای است که میزان نقش مخرب ترکیه به او یادآوری خواهد شد.

وی افزود: به ترکیه این تذکر تذکر داده می‌شود که باید در نقش کشوری گام بردارد که به فکر منافع ملی همه منطقه است و صرفا به فکر منافع ملی خود نیست، ترکیه در طول 5 و نیم سال گذشته با توسعه ناامنی و مشکلات شدید امنیتی در داخل کشور مواجه شده است.

ایران و روسیه نقش اساسی را در پایداری امنیت منطقه بازی می‌کنند

صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و روسیه نقش اساسی را در پایداری امنیت درمنطقه بازی خواهند کرد که در کنفرانس های آینده این نقش به صورت به صورت بارزتری جلوه می‌کند.

در ادامه گفت‌وگو صدرالحسینی کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره تالیف و گردآوری کتاب خود به نام «داعش؛ اندیشه و عمل» گفت: این کتاب در 416 صفحه توسط اینجانب گردآوری و تالیف شده است که از زوایای مختلف پدیده شوم تروریسم تکفیری را در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا مورد بازکاوی و پژوهش علمی قرار داده است.

وی افزود:  این کتاب با مقدمه مشاور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب و دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی به زیور طبع آراسته شده است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا عنوان کرد: جلد نخست کتاب «داعش اندیشه و عمل» درباره گروه دهشتناک داعش در 27 فصل به همراه 131 عدد عکس کمتر دیده شده، تنظیم شده است.

صدرالحسینی درباره عناوین این کتاب اظهار داشت: مهم‌ترین عناوین این پژوهش که از ده‌ها منبع داخلی و خارجی و انواع تحلیل‌های مفسران و پژوهش‌گران این حوزه بهره برده به قرار ذیل است: مبانی فکری و اندیشهای تفکر تکفیری در قالب تشکیلات و ساختار القاعده و داعش، نقش آمریکا و بازیگران خارجی و حزب مادیگرای بعث عراق در تشکیل و تداوم جنایات آنها، نگاهی به درون و هرم تشکیلاتی این جریان و نقش فتوا و جایگاه مسئولان، چگونگی ظهور ابوبکر البغدادی، شیوه‌های جذب و دلایل موفقیت نسبی، نقش نیروهای خارجی و جایگاه زنان و جوانان در تقویت این گروهک، تاکتیک‌های متداول در جریان بحران سوریه و عراق، منابع مالی و اقتصادی،  چگونگی مدیریت رسانه‌ها و رویکردهای سران به این ابزار موثر، داعش از دیدگاه روانشناسی سیاسی و باورهای روانی آنان، مواضع و واکنش‌های داعش در برابر جریانات فکری، مذهبی و سیاسی، حضور احتمالی در کشورهای دیگر منطقه و غیر آن، سناریوهای محتمل در آیندهپژوهشی و ائتلاف‌ها و نشست‌های ضد داعش.

وی ابراز کرد: این پژوهش علمی یگانه کتاب در خصوص داعش است که به زبان عربی ترجمه و در کشورها دیگر توزیع شده است./807/ت301/ج

ارسال نظرات