۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۴۷۴۵۵۷
مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان:

مداحان اهل‌بیت انقلابی، پایبند به ارزش‌ها و دشمن‌شناس باشند

حجت الاسلام بزمانی گفت: مداحان باید هنر مداحی را با دیدگاه ارزشی ببینند؛ مطالبه رهبری از ما در این حوزه، حرکت به سمت انقلابی ماندن جامعه است.
بزمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام عیسی بزمانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در آیین تودیع و معارفه رییس کانون مداحان و شاعران آیینی سیستان و بلوچستان و شهرستان زاهدان که امروز در سالن اجتماعات اداره‌ کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، گفت: اساس و شالوده مداحی برگشت به یک جریان عشقی است که شامل عشق به فضیلت‌ها، خوبی‌ها و معارف دین می‌شود.

وی با بیان اینکه مداحی انسان را به تکامل سوق می‌دهد، عنوان کرد: صرف نظر از آسیب‌های موجود در مداحی، این هنر مجموعه‌ای از وعظ، نصح، اخلاقیات، معارف قرآنی و الگوهای انسانی را در بر می‌گیرد.

حجت الاسلام بزمانی ادامه داد: کاستی هنر مداحی امروز این است که با فضای اصلی خود فاصله گرفته است؛ مداح باید معارف دین را به خوبی بداند چون اگر غیر از این باشد، هم خودش منحرف می‌شود و هم دیگران را منحرف می‌کند.

وی با اشاره به ریشه برخی عقاید خرافی بیان کرد: بسیاری از خرافات موجود در هیأت‌ها از پایین بودن معلومات مداح ناشی می‌شود؛ چون او نمی‌تواند پاسخگوی مخاطب باشد اما اگر آگاه باشد، ریشه خرافات را می زند؛ بنابراین هنر مداحی باید به اصل خود برگردد و این اصول را به مخاطب القا کند؛ اگر جامعه مداحان ما این بسته را به مردم تقدیم کنند، مردم به اهداف عالیه خلقت نزدیک می‌شوند و بستر انسان کامل فراهم خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان به بیان ویژگی‌های مداح تراز انقلاب پرداخت و افزود: مداح نباید نگاه کاسبی داشته باشد؛ اگر اینگونه باشد فقط صوت و لحن خود را به جمعیت نشان می‌دهد تا به مجلس بعد برسد؛ چنین مداحی به تأمین اخلاقیات و معارف مخاطب توجه ندارد.

وی اضافه کرد: مداحان باید به سمتی حرکت کنند که این هنر را با دیدگاه ارزشی ببینند؛ در هنر مداحی باید نیازهای روحی و روانی جامعه را به مخاطب منتقل کنند؛ مطالبه رهبری از ما در این حوزه، حرکت به سمت انقلابی ماندن جامعه است یعنی شاخصه‌هایی همچون پایبندی به ارزش‌ها، دشمن‌شناسی و ایستادگی در برابر دشمن را باید تبیین کرد.

حجت الاسلام بزمانی در ادامه در توصیه‌های مربوط به ایام‌الله دهه فجر، اظهار داشت: انقلاب ما انقلابی بود که در جهت احیای اسلام ناب آمد؛ به برکت آن امروز شاهد بیداری اسلامی هستیم و تمام ملت‌ها در حال الگوگیری هستند؛ این در حالی است که اسلام آمریکایی که پرچمداران آن کشورهایی مرتجع چون عربستان با هم‌پیمانی اسراییل و آمریکا درصدد اختلاف‌افکنی هستند؛ مداحان باید تفاوت این دو اسلام را بیان کنند و نقش‌آفرین باشند.

وی همچنین به ایام فاطمیه اشاره و خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان استانی خاص است؛ در عین حال که هیچ یک از ما نمی‌خواهیم از گفتن واقعیات چشم‌پوشی کنیم اما مسیر ما نباید منجر به بازی در میدان دشمن شود؛ باید در این شرایط و با وجود برخی افراد که مباحث اختلافی و انشقاقی را مطرح می‌کنند، هوشیار باشیم؛ دشمن با طراحی وارد می شود اما ما نباید ایجاد تنش کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان اذعان کرد: طبق فتاوای مراجع بویژه رهبر انقلاب، توهین به مقدسات دیگران حرام است؛ افزون بر این، مردم را محکوم نکنیم که در مدت یک ماه اصلا مراسم شادی نداشته باشند، دهه‌های کذایی درست نکنیم؛ زیرا مردم از مکتب اهل بیت انزجار پیدا می‌کنند./202/831/ب1

ارسال نظرات