۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۴۷۴۵۴۱
استاد حوزه علمیه:

ذکر فراوان از عنایات پروردگار به بندگان است

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا گفت: ائمه اطهار از خدا می‌خواستند به جای افکار و اعمال زشت شیطانی، قرائت ذکر زیاد را به ایشان عنایت کنند؛ ما نیز باید از خدا بخواهیم توفیق این اعمال پسندیده را در ما و در زبان ما عنایت بفرماید.
آیت‌الله فاطمی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله فاطمی نیا در جلسه سیری در صحیفه سجادیه که شامگاه سه شنبه در مسجد جامع ازگل برگزار شد، بیان داشت: روح دعاها را در صحیفه باید دریابیم که در قدیم جنبه تعلیمی داشت؛ در این دعاها امام سجاد(ع) عرض می‌کند خدایا دشمنی‌هایی که مردم دارند، آن را در من مبدل به دوستی کن و حسد را به خوش‌بینی تغییر بده؛ امام در این دعاها بدی‌ها را با خوبی‌ها در کنار هم آورده و از ما می‌خواهد خوبی‌ها را انتخاب کنیم؛ نه اینکه امام خود این صفات زشت را داشته باشد.

وی ابراز داشت: امام سجاد(ع) می‌فرماید خدایا آنچه شیطان از حسد و زشتی‌ها در باطن و قلبم القا می‌کند به ذکر و یاد عظمتت مبدل گردان؛ دام شیطان بسیار است، گاهی آرزوهای غیرمعقول و گمان‌های بیجا در انسان به وجود می‌آورد؛ حواستان باشد آرزوی معقول و پیشرفت بد نیست.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: غزالی می‌گوید، با ذکر، تفکر و اندیشه در عالم به این می‌رسید که دنیا فانی و آخرت باقی است؛ آن وقت برای آخرت تلاش می‌کنید؛ امام رضا(ع) فرمود عبادت، زیادی نماز و روزه نیست، عبادت تفکر در کار خدا و اینکه از کجا آمدیم و به کجا می‌رویم، نیز هست.

وی تصریح کرد: در کتاب ربیع الابرار داریم، امام سجاد(ع) یک شب وقتی می‌خواست ذکر بگوید برای وضو، دست در آب گذاشت، به آسمان نگاه کرد و همینطور که در خلقت آسمان‌ها فکر می‌‌کرد، ناگهان دید صبح شده، این حقیقت تفکر امام است؛ امام در دعاهایش از خدا می‌خواست به جای حسد و صفات زشت، در او قدرت ذکر و تفکر در آیات خدا و تدبیر درکار دشمن و شیطان را به وجود آورد؛ امام از خدا به جای افکار باطل و آرزوهای بیهوده، توفیق تفکر و ذکر می‌خواست.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا تأکید کرد: امام از خدا می‌خواست به جای افکار و اعمال زشت شیطانی، قرائت ذکر زیاد را به او عنایت کند؛ ما نیز باید از خدا بخواهیم توفیق این اعمال پسندیده را در ما و در زبان ما عنایت بفرماید.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: ما باید مراقب باشیم شهادت باطل ندهیم که سبب غضب خدا می‌شود؛ حضرت علی(ع) با مظلومیت تمام اصحابش را صدا کرد و گفت نمی‌خواهم شما از ناسزاگویان باشید.

وی ابراز داشت: میرزا حبیب الله خویی نویسنده کتاب شرح نهج البلاغه می‌گفت روزی نزد پدرش که مرد متمولی بود، رفت؛ پدرش با یکی از متمولان همان شهر مشکل پیدا کرده بود و از او خواست قضاوت کند ولی او رأی به پدرش نداد؛ چون به عدالت باید رفتار می‌کرد؛ یاد بگیرید و مراقب باشید حتی به خاطر خویشاوندی، شهادت نادرست و بیجا ندهید.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا اظهار داشت: مراقب باشید هر حرفی نزنید و هر چیزی نخورید که حلق، دروازه کشور وجود است؛ یکی از علما می‌گفت اگر عمار یاسر و میثم تمار قبل از نزول قرآن بودند اسم آنها در قرآن می‌آمد، بخاطر بزرگی و صفات خوبی که در آنها بود.

وی ابراز داشت: لقمان به فرزندش گفت از تعالیم 400 پیامبر برای تو چند چیز دارم؛ در منزل کسی بودی چشمت را حفظ کن از خانه، اسباب خانه و اهل خانه؛ دیگر اینکه دروازه کشور وجود، حلقت را حفظ کن و هر چیز را که در آن شک داری نخور البته نه شک بیهوده؛ امام صادق(ع) فرمود، باید حرام را به عینه بشناسی و تشخیص حرام خیلی سخت است؛ باید از لقمه حرام پرهیز کرد ولی حق نداری به مال هر کسی حرام بودن نسبت دهی؛ وقتی قطعا نمی‌دانی و ندیدی که حرام است، کار تو اشتباه خواهد بود.

استاد حوزه علمیه در باب شهادت درست اظهار داشت: نزد آیت الله بروجردی مجله‌ای بردند که آن را تأیید کند ولی این کار را نکرد و گفت این کتاب نیست، مجله است، امکان دارد چند روز بعد مقاله ای در آن بزنید که مورد تأیید نباشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در نماز حضور قلب داشته باشید، نماز روح را پرواز می‌دهد؛ از علمای اهل سنت روایت شده امام صادق(ع) آن قدر در نماز در سوره حمد "ایاک نعبد" را تکرار کرد که افتاد؛ امام گفت انقدر در نماز این آیه را گفتم که از بالا همان تکرار شد، آری راست می‌گویی، تو بندگی ما را می‌کنی؛ اینها از اسرار است، امام سجاد(ع) ما را از زشتی‌ها دور می‌خواهدو می‌گوید، خدایا کمک کن حمد تو را بجا آورم و جدیت در عبادت و اعتراف به احسانت کنم و متوجه نعمت‌هایت باشم؛ عوض همه بدی‌ها ذکر تو را بگویم و غرق در تو شوم./202/966/ب1

ارسال نظرات