۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۴۷۴۵۰۶
با سخنرانی آیت الله نوری همدانی؛

بیستمین سالگرد رحلت آیت الله آقا نجفی همدانی برگزار می شود

همایش بزرگداشت بیستمین سالگرد رحلت آیت الله آقا نجفی همدانی، روز جمعه با سخنرانی حضرت آیت الله نوری همدانی برگزار می شود.
آیت الله آقا نجفی همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیستمین سالگرد رحلت آیت الله آقا نجفی همدانی، صبح جمعه در دفتر آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید برگزار می شود.

در این همایش که به همت ستاد بزرگداشت بیستمین سالگرد رحلت آیت الله نجفی همدانی و تشکل طلاب و فضلای همدانی مقیم قم برگزار می شود، حضرت آیت الله نوری همدانی سخنرانی خواهد کرد.

این همایش، ساعت 9:30 روز جمعه یکم بهمن ماه در دفتر آیت الله نوری همدانی واقع در خیابان صفائیه، کوچه 33 برگزار می شود.

گفتنی است؛ آيت ‏اللّه سيد محمد حسيني همداني معروف به آقانجفي همداني، از اعاظم حُكما و عرفاي معاصر، در سال 1283 ش (1322 ق) در بيت علم و تقوا در نجف اشرف به دنيا آمد. وي در كودكي به همراه پدر به همدان رفت و در 21 سالگي براي ادامه دروس، رهسپار حوزه علميه نجف شد. آيت‏ اللّه همداني در نجف از محضر عالمان نام ‏آوري همچون ميرزاي ناييني، محمد حسين غروي اصفهاني، سيد حسين بادكوبه‏ اي، ميرزا علي آقا قاضي طباطبايي و ميرزا عبدالغفار مازندراني، فقه، اصول، كلام و فلسفه را فراگرفت و در اين درس ‏ها با آيات عظام: سيد ابوالقاسم خويي، سيد محمدهادي ميلاني و علامه سيدمحمدحسين طباطبايي و... مباحثه مي‏ كرد. اين عالم رباني به قدري از لحاظ علمي و فقهي مورد توجه ميرزاي ناييني واقع شد كه به ايشان گواهي اجتهاد داد و آقانجفي نيز به شرف دامادي آن مرجع بزرگ نائل شد.

آيت‏ اللّه همداني پس از اخذ اجازات متعدد اجتهاد از علماي بزرگ نجف، قصد وطن نمود و پس از اقامت 22 ساله در نجف راهي همدان گرديد. از آن پس به تدريس و تأليف و ارشاد مردم پرداخت و در همدان ماندگار شد.

وی با توجه به اينكه، علاوه بر فقه و اصول، فلسفه نيز خوانده بود، انديشه استدلالي و علمي داشت و به شبهات و مشكلات فكري روز توجه مي‏ نمود. از آيت‏ اللّه همداني آثار متعددي به يادگار مانده است كه انوار درخشان در تفسير قرآن در 18 جلد، درخشان پرتوي از اصول كافي در 6 جلد و معاد جسماني و روحاني از آن جمله ‏اند. سرانجام آن فقيه بزرگ در سحرگاه نهم مهر 1375 ش برابر با پانزدهم جمادي الاول 1417 ق در نودوسه سالگي بدرود حيات گفت و پس از تشييع باشكوهي در همدان و مشهد، در جوار مرقد شيخ بهايي در حرم مطهر امام رضا(ع) به خاك سپرده شد./872/303/ب3

ارسال نظرات