۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۴۷۴۴۸۳
آیت‎الله جوادی آملی:

موضوع طول عمر امام زمان با درک مفهوم قدرت نامتناهی خداوند حل می‎شود

حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: اگر حقیقت نامتناهی و قدرت نامتناهی خدا حل بشود و خوب درک شود دیگر این‎ها حل شده است،حالا اگر کسی هزار سال، دو هزار سال زندگی کرد دیگر این سؤال مطرح نمی‎شود که دلیل طول عمر حضرت حجت(ع) چیست؟ آن‎گاه هیچ محققی درباره طول عمر حضرت(ع) سؤال نمی‎کند.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، روز سهشنبه در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در تفسیر سوره مبارکه ذاریات با اشاره به آیات « قَالُوا إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلَىٰ قَوْمٍ مُّجْرِمِينَ، لِنُرْسِلَ عَلَيْهِمْ حِجَارَةً مِّن طِينٍ»، گفت: بعضی از کارها یکبار هم که بخواهد انجام شود، اسراف میشود، بعضی از کارها از بس مهم است اگر یکبار انجام شود، اسراف است، مثل جعفر کذاب که تنها یک دروغ گفت و ادعای امامت کرد، پردروغی باعث میشود که انسان کذاب بشود، قوم لوط هم اگر حتی یکبار هم انجام میدادند، اسراف میشد، البته آنها کثرت هم داشتند و مبتلا به زیادی انجام این کار هم بودند.

وی افزود: همجنسگرایی چون مادون سقف حیوانیت است، دیگر حدی ندارد، اصلا اینها چون به حلال اکتفا نکردند و از حلال گذشتند مسرف شدند، اسراف غیر از کثرت و غیر از اصرار است، اگر هیچ چیزی هیچ حد حلال ندارد، یک دانهاش هم اسراف است، آدمکشی یک دانهاش هم اسراف است، البته قصاص فرق میکند، این همجنسگرایی یکدانهاش هم اسراف است.

مفسر برجسته قرآن کریم با قرائت آیه « وَفِي مُوسَىٰ إِذْ أَرْسَلْنَاهُ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ»، خاطرنشان کرد: داستان حضرت موسی(ع) را هم در سوره ذاریات ذکر میکند که میخواهد با دو آیه این داستان را تمام کند، داستان حضرت موسی(ع) بیش از صد جا در قرآن کریم آمده و در هر جایی به گونهای اسرار موسوی را ذکر میکند، تناسبی هم بین داستان حضرت ابراهیم(ع) و حضرت موسی(ع) هم هست.

وی ادامه داد: حضرت موسی(ع) سلطان مبین یعنی برهان آشکار برای فرعون آورد، اما فرعون به جای استقبال کردن، رو گرداند به سمت زر و زور، به سمت آلفرعون و ارتشش و گفت که اینها سحر است و معجزه نیست و اینها افسانه و افیون است و شما مجنون هستید، یکی از استخفافها و شستوشوهای مغزی فرعون این است که بین ساحر و مجنون جمع کرده است، سحر از دقیقترین علوم محرمه است و یک جان کندنی میخواهد، گرچه حرام است و جهنمی، او بین ساحر و مجنون جمع کرده است و خودش هم گرفتار این شستوشوی مغزی بود، مردم حجاز هم همینطور بودند.

حضرت آیتالله جوادی آملی ابراز کرد: چون رکن فرعون همان ارتش او بود، ما مؤاخذه کردیم فرعون و نیروی نظامیاش را و همه را در دریا ریختیم، وجود مبارک موسای کلیم(ع) وقتی که مأموریت پیدا کرد که به دریای نیل برسد، آنها گفتند که این جای مناسبی نبود که ما را آوردی، چون پشت سر فرعون است و جلو هم دریا، حضرت موسی(ع) فرمود این چه حرفی است که میزنید، خداوند با من است و من را هدایت میکند، خدا هم فرعون و فرعونیان را گرفت و فرعون از ملامتشدگان بود، فرعون کاری کرد که دیگران او را ملامت کردند.

وی با اشاره به این آیه با این مضمون که حضرت یونس(ع) نیز مورد ملامت آیندگان گرفت، خاطرنشان کرد: خداوند فرمود اگر حضرت یونس(ع) در شکم ماهی تسبیح خداوند را نمیگفت تا روز قیامت در شکم ماهی باقی میماند، این چه قدرتی است که ذات اقدس اله میتواند ماهی را حفظ کند و انسان درون آن شکم را حفظ کند، اگر حقیقت نامتناهی و قدرت نامتناهی حل بشود و خوب درک شود دیگر اینها حل شده است،حالا اگر کسی هزار سال، دو هزار سال زندگی کرد دیگر این سؤال مطرح نمیشود که دلیل طول عمر حضرت حجت(ع) چیست؟ آنگاه هیچ محققی درباره طول عمر حضرت(ع) سؤال نمیکند، بلکه تمام تلاشش این است که خدمت آن حضرت برسد و از وجود ایشان استفاده کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اظهار درباره پذیرش توبه از سوی خداوند اظهار کرد: فرمود من توبه را میپذیرم، شما یک کمی توبه کنید، بقیه را من میآیم، نگفت هر گناهی بکنید، صد در صد توبه بکنید، «هو الذی یقبل التوبه عن عباده»، یعنی اینکه من از شما میگذرم، یعنی این مقداری که توبه کردی بسیار ناقص است و کامل نیست، شما چند درصدی را توبه کن، بقیه را از شما میپذیریم، به همین دلیل «عن» آورد، فرمود شما چند درصدی جلو بیایید بقیه را من میپذیریم./914/پ202/ج

ارسال نظرات