۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۴۷۴۴۷۲
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

اهل تقوا در انفاق دچار افراط و تفریط نمی‌شوند

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: اهل تقوا اموال خود را از آن خداوند دانسته و در انفاق بر اساس دستورات الهی عمل کرده و دچار افراط و تفریط نمی‌شوند.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری‌ شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) امروز در درس تفسیر آیه سوم سوره بقره که در این آستان مقدس برگزار شد، در تبیین سومین ویژگی اهل تقوا، گفت: رعایت اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط یکی از ویژگی‌های اهل تقوا است.

وی افزود: اهل تقوا بخشی از آنچه خداوند به آنها داده را برای نیازمندان اختصاص می‌دهند و در انفاق اعتدال را رعایت می‌کنند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به این حدیث امام صادق(ع) مبنی بر اینکه در بخشش دست بسته مباش و یک سره دستت را مگشایی، عنوان کرد: اگر کسی همه اموال خود را در راه خدا بدهد خود محتاج می‌شود بنابراین باید در بخشش اعتدال را رعایت کرد.

آیت‌الله ری‌ شهری درباره عدم تضاد اعتدال در بخشش با ایثار، اظهار داشت: رعایت اعتدال قانون عام و از ویژگی های احکام اسلامی است، اما ایثار رهنمود خاص است که همه جا نمی‌‌شود ایثار داشت.

وی با بیان اینکه اشخاص معتدل روی خط صراط مستقیم کم هستند، گفت: ایثار آداب دارد همه جا نمی‌شود دیگران را بر خود مقدم داشت، نخستین آداب ایثار داشتن اخلاص برای خدا است که باید ابتدا و به ترتیب برای نزدیکانی همچون مادر، پدر، خواهر، برادر و ... آغاز شود، اگر انسان برای دیگران ایثار کند درحالیکه نزدیکان او نیاز داشته باشند اشکال دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مقدم داشتن نیازمندتر از آداب ایثار است، ابراز کرد: گاهی انسان به دیگری کمک می‌کند اما زیان مشکلی که برای خود او پیش می‌آید از نفع به دیگری بیشتر است این ایثار درست نیست.

آیت‌الله ری‌ شهری با بیان اینکه در انفاق باید بینش توحیدی داشت، عنوان کرد: انسان باید بداند هرآنچه را که انفاق می‌کند از آن خداوند است و به عمل خود مغرور نشود.

وی افزود: نخستین ویژگی بنده حقیقی این است که بداند هر آنچه دارد از آن خداوند است و دستورات الهی درباره انفاق را به درستی اجرا کرده و در هیچ زمینه دچار اسراف نمی‌شود./202/807/ب1

ارسال نظرات