۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۴۷۴۴۴۲
گزارش رسا از نشست رسانه ای جشنواره اشراق؛

جشنواره ای برای کشف و رشد استعداد طلاب هنرمند

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در حوزه هنرهای تجسمی امید جدی داریم که هنرمندان طلبه در سال های پیش رو، به طراز اول کشور برسند که این موضوع با حمایت میسر می شود و ان شا الله در آینده ای نزدیک شاهد اثربخشی برگزاری چنین جشنواره هایی در شکوفایی استعدادهای هنرمندان طلبه باشیم.
دومین جشنواره سراسری هنرهای تجسمی اشراق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست رسانه ای دومین جشنواره سراسری هنرهای تجسمی اشراق با حضور دکتر حسنی، رئیس مرکز فرهنگی هنری دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام افشار، دبیر اجرایی جشنواره و حجت الاسلام محمودی، عضو شورای سیاست گذاری این جشنواره، ظهر امروز در محل نگارستان اشراق برگزار شد.

برگزاری جشنواره؛ مهم‌ترین روش الگوسازی فرهنگی

دکتر محمد حسنی، با اشاره به برگزاری دومین دوره جشنواره سراسری هنرهای تجسمی اشراق، اظهار کرد: مرکز فرهنگی هنری دفتر تبیلغات اسلامی حوزه علمیه قم، برنامه های فرهنگی متنوعی را در طول سال های گذشته برگزار کرده است که که در بخش هنر و رسانه در قالب، فعالیت های تولیدی، آموزشی و ترویجی و تشویقی و گفتمان سازی این فعالیت ها صورت گرفته است که از جمله این برنامه های تشویقی گفتمانی، می توان به برگزاری جشنواره ها در جهت الگو سازی اشاره کرد.

وی افزود: البته قبض و بسط ها و مشکلاتی در مسیر اجرای برنامه ها وجود داشته  که این مشکلات به علت مسائل اقتصادی بوده است و متأسفانه نتوانسته ایم آن طور که شایسته هنرمندان طلبه و طلبه های هنرمند است، وظیفه خود را انجام دهیم، اما همواره سعی کرده ایم که با چنگ و دندان کارهای خود را پیش ببریم و نگذاریم که این تنور خاموش شود.

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، هم چنین تصریح کرد: این مشکلات مالی باعث شده است تا با مسائل متعددی مواجه باشیم و حتی تا چند وقت پیش هم، هیچ بودجه ای برای برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی نداشتیم و الحمدلله با کمک یکی از قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی توانستیم این برنامه را اجرا کنیم.

حسنی، در نظر گرفتن طرح ویژه قرآنی را از مهم‌ترین ویژگی های دومین دوره جشنواره هنرهای تجسمی اشراق دانسته و خاطر نشان کرد: بخش ویژه این جشنواره با موضوع قرآن و حضور فرهنگ قرآنی در عرصه جامعه، فرصت مناسبی را فراهم کرده است تا طلبه های هنرمند بتوانند علاوه بر بخش آزاد، در بخش تجلی قرآن در عرصه های اجتماعی، آثار خود را ارسال کنند که امیدواریم و انتظارمان این است که این بخش، بیش از سایر بخش ها مورد توجه قرار بگیرد.

وی، هم چنین تأکید کرد: طی برنامه ریزی انجام شده و با توجه به تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره، اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی، هفته اول اسفندماه برگزار می شود.

رشد و شکوفایی استعدادها، هدف برگزاری جشنواره است

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره های اشراق، مهم‌ترین هدف برگزاری این جشنواره را رشد استعداد طلاب هنرمند برشمرده و عنوان کرد: برگزاری همایش و ارائه گزارش عملکرد برای ما مهم نیست و هدف گذاری جشنواره، رشد و شکوفایی استعداد طلاب هنرمند سراسر کشور است و اگر جشنواره های فرهنگی و هنری در این مسیر حرکت کنند، دستاورد خوبی خواهند داشت.

وی افزود: در جشنواره قبلی ما بیش از هزار اثر را برای شرکت در مسابقه دریافت کردیم و اگر امسال این تعداد به دو هزار اثر نرسد، نشان دهنده این است که رشد متناسب با استعداد هنرمندان طلبه نداشته ایم و باید راهکارهای بررسی مشکل و رفع آن ها را در دستور کار خود قرار دهیم.

حسنی هم چنین ابراز کرد: امیدواریم جشنواره آینده، در وضعیتی برگزار شود که شاهد رونق اقتصادی باشیم چرا که رونق هنر وقتی اتفاق می افتد که در بخش شعر، محفل ها شلوغ باشند، کتاب ها به موقع نوشته و چاپ شوند و کارگاه های آموزشی و آموزش های مناسب به موقع اجرا شوند چرا که ما ظرفیت این را داریم که هر هفته یک ورک شاپ تخصصی برای هنرمندان خود داشته باشیم که اگر این مشکلات حل شوند، رونق بخش هنر چندین برابر خواهد شد.

شاعران طلبه، در سطح اول شعر کشور هستند

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اهمیت توجه به کشف استعدادها و تلاش در جهت شکوفایی آن ها، خاطرنشان کرد: در حوزه های مختلف هنری، استعدادهای خوبی در بین طلاب وجود دارد که در حوزه شعر، شاعران طلبه ما، تنه به شاعران طراز اول کشور می زنند و طلاب شاعر، جزء ممتازین کشور هستند.

وی افزود: هم چنین در حوزه رمان نیز، ما در چند سال اخیر شاهد جهش خوب و ظهور نسلی از رمان نویس های طلبه شده ایم که با آثار خود و حضور در بخش رمان نویسی، سعی کرده اند که حوزه رمان را به تصرف رویکردهای دینی درآورند.

حسنی، هم چنین اذعان کرد: رمان «برکت» یکی از آثاری است که توسط یکی از طلاب نوشته شده بود، توانست جزء نامزدهای جایزه جلال آل احمد شود و یا اینکه در حوزه خاطره نویسی، سال گذشته یکی از طلبه ها، توانست جایزه ادبی جلال آل احمد را به خود اختصاص دهد که این نشان دهنده استعدادهای بسیار خوبی است که در بین طلاب وجود دارد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به رشد و شکوفایی استعداد طلبه های هنرمند، اظهار کرد: در حوزه فیلم سازی، فیلم نامه نویسی و حوزه داستانی نیز ما هنرمندان ممتازی داریم، به طوری که طلبه ها فیلم نامه برخی سریال ها، فیلم های داستانی، تله فیلم و فیلم کوتاه را نوشته اند و رتبه های خوبی نیز کسب کرده اند که جای بسی خوشحالی دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حوزه هنرهای تجسمی هم امید جدی داریم که هنرمندان طلبه در سال های پیش رو، به طراز اول کشور برسند که این موضوع با حمایت میسر می شود و ان شا الله در آینده ای نزدیک شاهد اثربخشی برگزاری چنین جشنواره هایی در شکوفایی استعدادهای هنرمندان طلبه باشیم.

جهت دهی موضوعی و محتوایی برنامه ها، برنامه اصلی دفتر تبلیغات اسلامی

عضو شورای سیاست گذاری دومین جشنواره هنرهای تجسمی اشراق، یکی از مهم‌ترین برنامه های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه های علمیه را، جهت دهی موضوعی و محتوایی برنامه های اجرایی دانسته و تأکید کرد: اثر و نتیجه این موضوع را می توان در این جشنواره مشاهده کرد به طوری که بخش ویژه این جشنواره که با موضوع قرآن درنظر گرفته شده است، باعث شده تا دغدغه هایی که طلاب برای دین و فرهنگ اسلامی و دینی و ساخت اعتقادی جامعه دارند، در قالب هنر مطرح شده و هنرمندانه به تصویر کشیده شود.

وی افزود: البته این دغدغه از گذشته در بین هنرمندان طلبه وجود داشته است و خوشبختانه این حرکت در جشنواره هنرهای تجسمی به طور مشهود به چشم می آید و ان شا الله در نمایشگاه آثار این جشنواره، شاهد این موضوع خواهیم بود که آثار تولیدی از لحاظ محتوایی در جهت موضوع ویژه این جشنواره و در راستای دغدغه های یک هنرمند طلبه خواهد بود.

حجت الاسلام محمودی، هم چنین تصریح کرد: این جشنواره تا 10 بهمن ماه، فراخوان خود را تمدید کرده است و طلبه های هنرمند می توانند آثار خود را تا حداکثر 7 اثر، به دبیرخانه این جشنواره ارسال نمایند و باید عنوان کرد که هدف اصلی این جشنواره، افزایش کمی تعداد آثار نیست، بلکه تمرکز ما بر افزایش کیفی آثار و هم چنین رشد و شکوفایی استعداد طلبه هایی است که استعداد هنری دارند و کشف این استعداد و حمایت از این افراد، هدف اصلی این جشنواره است.

وی، برگزاری برنامه های تخصصی برای نخبگان هنری حوزه های علمیه را از دیگر فعالیت های انجام شده دانست و خاطرنشان کرد: هر زمان که ما بتوانیم زمینه را برای رشد استعداد طلبه های هنرمند فراهم کنیم، می توانیم بگوییم موفق بوده ایم، که البته در این زمینه برنامه هایی برای نخبگان حوزوی در این بخش اجرا کرده ایم که برگزاری کارگاه های آموزشی و ورک شاپ های تخصصی، از این برنامه ها بوده است.

عضو شورای سیاست گذاری دومین جشنواره هنرهای تجسمی اشراق هم چنین خاطر نشان کرد: ما سعی کرده ایم در این کارگاه های آموزشی، از اساتید برجسته کشوری استفاده کنیم و در طی این مدت که با بخش های مختلف هنری حوزه علمیه ارتباط داشته ایم، سعی کرده ایم که در حد بضاعت خود از برنامه ها و طرح های طلبه های هنرمند حمایت کنیم و بعضاً نیز خودمان طرح هایی به انجمن های هنری داده ایم که آن ها مجری طرح باشند که در جهت اقتصادی نیز اثرات خوبی داشته است و توانسته ایم با این کار، در بحث شناسایی این هنرمندان به جامعه فرهنگی و هنری کشور، گام هایی خوبی برداریم.

کیفی شدن آثار، یکی از اهداف اصلی جشنواره است

در بخش دیگری از این نشست رسانه ای، دبیر اجرایی دومین جشنواره هنرهای تجسمی اشراق، به بیان اهداف این جشنواره پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره، سعی شده است تا در بخش محتوا و هم چنین در بخش کمی جشنواره، با تمهیدات اندیشیده شده، رشد چشمگیری به وجود بیاید که علاوه بر اینکه طلاب سراسر کشور در این جشنواره شرکت کنند، شاهد آثار با کیفیت بالا و محتوای خوب در جشنواره باشیم.

حجت الاسلام روح الله افشار، برگزاری نشست های تخصصی با حضور اساتید مطرح کشوری را یکی از برنامه های این جشنواره در جهت بالابردن توان هنری طلبه های هنرمند دانست و اظهار کرد: با دعوت از اساتید نمونه کشوری و حضور این اساتید در کلاس های تخصصی و دوره های آموزشی، سعی کرده ایم تا طلبه های هنرمند، از علم این اساتید استفاده کنند و کیفیت و محتوای آثار تولیدی بالاتر برود.

وی افزود: در بخش تبلیغات جشنواره نیز با هماهنگی هایی که انجام شد، اطلاع رسانی مناسبی از طریق فرم پذیرش، پوستر، پیامک و تماس های تلفنی، به طلبه های سراسر کشور صورت پذیرد که برای این موضوع، از ظرفیت مراکز هنری، حوزه هنری و شعب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه های علمیه در سراسر کشور استفاده کردیم تا جشنواره ای با کیفیت مناسب و آثار متنوع و متعددی را شاهد باشیم.

دبیر اجرایی دومین جشنواره هنرهای تجسمی اشراق، ایجاد فضای تبادل هنری در شبکه های اجتماعی را یکی دیگر از برنامه های این جشنواره دانسته و ابراز کرد: علاوه بر اینکه ما ورک شاپ و نشست های تخصصی متعددی را برگزار کرده ایم، در فضای مجازی نیز سعی کرده ایم تا با راه اندازی کانال و گروه هایی در شبکه های اجتماعی، ضمن انتشار آثار شرکت کنندگان، این افراد با همدیگر ارتباط بگیرند تا در آینده شاهد شکل گیری شبکه ای از طلاب هنرمند در سراسر کشور باشیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده و حمایت و کمک مسئولین، امیدواریم جشنواره بسیار خوب و با آثار مناسب و با کیفیتی را شاهد باشیم./872/پ200/س

ارسال نظرات