۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۴۷۴۳۵۲
رئیس بنیاد فارِس المؤمنین:

راه در امان ماندن از شیطان قرائت «بسم‌الله‌ الرحمن‌ الرحيم» است

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: برای مشمول فضل خدا شدن باید کاری کرد و آن کار، گفتن آیه بسم الله الرحمن ‌الرحيم است که برابر با غرق شدن در دریای فضل خداوند است.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، رئیس بنیاد فارِس المؤمنین در چهارمین جلسه از تفسیر سوره محمد(ص) که در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد، گفت: راه در امان بودن از شیطان، گفتن آیه بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم و پناه بردن به خدا است؛ در روایت داریم اگر کسی بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم را گفت، نیازی به گفتن استعاذه نیست.

وی افزود: گفتن آیه بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم به عبارتی فرار از شیطان است؛ این نکته فقط مختص در نماز نیست و هرگاه خواستیم از شیطان در امان باشیم، گفتن بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم قطعا کارساز خواهد بود.

رئیس بنیاد فارِس المؤمنین با اشاره به روایاتی که به بیان کارگشایی بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم پرداخته است، ابراز داشت: از امام باقر(ع) روایت داریم وقتی بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم را به زبان آوردی، این آیه سبب حفظ تو از تمام شرور ارضی و سماوی می‌شود.

وی افزود: از پیامبر اکرم(ص) روایت است، اگر کسی می‌خواهد از شعله‌های نوزده گانه جهنم راحت شود، بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم بگوید که 19 حرف است؛ در مقابل هر حرف از این آیه، یک شعله از شعله‌های جهنم خاموش خواهد شد و همچنین به ازای هر بار گفتن این آیه، چهارهزار حسنه می‌نویسند، چهارهزار گناه پاک می‌کنند و چهارهزار درجه او را بالا می‌برند؛ این از ابواب رحمت بی‌نهایت خداوند است.

حجت الاسلام علوی تهرانی اظهار داشت: شاید کسی با خود بگوید مگر من چقدر گناه دارم، این یعنی خدا را به خودش بدهکار کرده؛ اگر خدا در قیامت با عدلش با کسی رفتار کند، تمام عمرش برای بندگی کم است؛ به این دلیل که ما تمام عمر را نمی‌توانیم عبادت کنیم و از طرفی از خدا می‌خواهیم با فضلش با ما رفتار کند، پس مجبوریم بگوییم بسم الله الرحمن ‌الرحيم.

وی با اشاره به روایتی از عابدان سرسخت قوم بنی اسرائیل گفت: یکی از عابدان بنی اسرائیل که بسیار عابدانه زندگی می‌کرد، در عالم مکاشفانه دید که خداوند به فضلش او را به بهشت می‌فرستد؛ عابد می‌گوید من سال‌ها عبادت کردم، به خاطر آن است که به بهشت می‌روم؛ خداوند فرمود، سیصد سال اگر عبادت کنی، شکر یک دانه اناری که خوردی را نمی‌توانی به جا آوری؛ بدان که من به فضلم تو را به بهشت بردم.

رئیس بنیاد فارِس المؤمنین بیان داشت: برای مشمول فضل خدا شدن باید کاری کرد و آن گفتن آیه بسم الله الرحمن ‌الرحيم است که برابر با غرق شدن در دریای فضل خداوند است.

حجت الاسلام علوی تهرانی با طرح این سوال که چرا ما بسم الله می‌گوییم و بالله نمی‌گوییم، ابراز داشت: به دلیل اینکه اسم الله، همان کاری را می‌کند که خود الله می‌کند، مثل این که وقتی ما به خدمت امام رضا(ع) می‌رسیم، ضریح هم تبرک دارد، چه برسد به خود امام بزرگوار؛ دلیل دیگر برای تفاوت قائل شدن است که در شروع کارها، بسم الله و برای قسم خوردن، بالله را به زبان می‌آوریم؛ از دلایل دیگر این است، اسم خدا عین ذات خدا است و نخستین مرتبه انس با خدا اسم الله است که هر کس با این آیه انس بگیرد، اعجاز نفوذ خدا را در قلب خود احساس می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زبان عربی، زبان دینی ما است؛ باید برای یادگیری این زبان در زندگی خودمان برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ از این رو برای فهم و درک اعجاز قرآن لازم است که خود را به این زبان مسلط کنیم./202/966/ب1

ارسال نظرات