۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۴۷۴۳۰۰
استاد حوزه و دانشگاه:

شهدا به حقیقت بندگی و عبودیت دست یافتند

حجت الاسلام نظری با بیان این‌که جایگاه رفیع شهدا بسیار فراتر از آن است که محصور در گروه خاصی شوند، گفت: شهدا توانستند به حقیقت بندگی و عبودیت دست یابند.
حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز امروز در یادواره گرامیداشت شهدای 27 دی دانشگاه تبریز با بیان این‌که شهدا دارای روحیه اخلاص و حقیقت جویی بودند که عامل سعادت آنان شد، اظهار داشت: انگیزه‌ها و اندیشه‌های شهدا پاک بوده و آنان هیچگاه به فکر بازی‌های سخیف سیاسی نبودند.

وی با تاکید بر اینکه رابطه‌ علم با نفس مستقیم است، خاطرنشان کرد: این موضوع در رابطه‌ ایمان با نفس صادق نیست؛ چراکه رابطه‌ ایمان با نفس غیر مستقیم است و میان نفس و ایمان، حد فاصلی به نام اراده وجود دارد از این رو اگر اراده‌ها متولد نشوند، ایمان نیز متولد نخواهد شد.

حجت الاسلام نظری با بیان این‌که انسان با عقل خویشتن دوباره متولد شده و حقیقت را می یابد، تصریح کرد: شهدا با این هدف که معمای عقلی را حل کنند به درک حقیقت نائل آمدند؛ روح حقیقت جوی شهدا و هویت عقلانی آنان منجر به آن شد که حقیقت را یافتند و در نهایت نیز در مسیر حق به شهادت رسیدند.

مسؤول اسبق نهاد رهبری در دانشگاه های آذربایجان شرقی ادامه داد: شهدا به مرحله‌ای از درک حقیقت رسیده‌اند که دار و ندار خویش را تقدیم درگاه الهی کردند، چشمان شهدا به غیر از پاکی چیزی ندیده و به جز حقیقت چیزی را نمی نگریست؛ چرا که شهدا فهمیدند؛ وجودشان نیز ملک خداست.

وی با بیان این‌که شهدا توانستند به حقیقت بندگی و عبودیت دست یابند، خاطرنشان کرد: شهید با حل معمای نفس خویش، راز خلقت را درک کرد و در پیشگاه خداوند حاضر شده و سپس نوای حق را با تمام وجود لبیک گفتند. شهدا تنها در معرکه به جایگاه رفیع شهادت نمی‌رسند، شهدا انسان هایی بودند که در دنیا نیز زندگی شهادت‌گونه داشتند.

حجت الاسلام نظری با بیان این‌که مرام و مسلک شهدا در جنجال‌های سیاسی و جناحی نباید مورد سوء استفاده قرار گیرد، افزود: آنچه مسلم است؛ شهدا متعلق به هیچ یک از گروه‌های خاص نیستند؛ جایگاه رفیع شهدا بسیار فراتر از آن است که محصور در گروه خاصی شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مجاهدت شهدا مدافع حرم در عصر حاضر اظهار داشت: دانشگاهیان وظیفه دارند در جامعه تبیین کنند که چرا مدافعان حرم در سوریه حضور داشته و نتایج این حضور چیست؟ انتظار ما این است که اساتید و دانشگاهیان که متولی اندیشه جامعه هستند، در راستای تبیین راه و هدف و بیان آثار و نتایج مجاهدت مدافعان حرم نقش‌آفرین باشند.

وی ادامه داد: امروزه سؤالاتی از این قبیل که چرا ما باید در سوریه باشیم؟ از سوی برخی افراد مطرح می شود و ذهن جامعه را آشفته می کند، این در حالی است که امنیت و آرامش امروز کشور را به برکت وجود آن شهدا داریم، اگر در سوریه نبودیم باید در شهرها و روستاها با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی می جنگیدیم./202/935/ب1

ارسال نظرات