۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۴۷۴۲۲۴
مدیرکل ارشاد آذربایجان‌شرقی:

احیای جایگاه فرهنگی و اجتماعی مساجد ضرورت دارد

محمدپور با تأکید بر این‌که مساجد تنها برای برپایی مجالس ترحیم بنا نهاده نشده‌اند، گفت: فلسفه وجودی مسجد این است که بتواند محور فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و پناهگاه و مأمنی برای جوانان باشد.
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی امروز در جلسه شورای مشورتی خواهران کانون های فرهنگی هنری مساجد استان، با تأکید بر اهمیت کار فرهنگی در مساجد اظهار داشت: فلسفه وجودی مسجد این است که بتواند محور فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و پناهگاه و مأمنی برای جوانان باشد.

محمدپور با تأکید بر این‌که مساجد تنها برای برپایی مجالس ترحیم بنا نهاده نشده‌اند، گفت: مسجد از صدر اسلام بعنوان مرکز و محور مهم فعالیت های فرهنگی اجتماعی دارای اهمیت بوده است، یکی از برنامه‎‌های دشمن خالی شدن مساجد از حضور نخبگان، جوانان و افکار خلاقانه و مبتکرانه است.

وی با اشاره به این‌که تلاش‌های زیادی در دران رژیم طاغوت برای محدود کردن نقش مساجد در محلات و مناطق مختلف کشور صورت خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین برکات انقلاب اسلامی ایران توسعه و آبادانی مساجد هم به لحاظ فیزیکی و هم معنوی بوده است و بایستی این روند تداوم داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی افزود: بعد از انقلاب اسلامی تلاش شد رویکرد اصلی مساجد احیا شود؛ اما نقش بانوان در مساجد آنطور که باید احیا نشده است؛ توجه ویژه به نقش زنان و ظرفیت مساجد در جهت حضور فعال در عرصه های مختلف فرهنگی و تربیتی بایستی مورد توجه قرار گیرد.

پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نقش‌آفرینی کانون های فرهنگی هنری مساجد اظهار داشت: کانون های مساجد تعریف جدیدی از مسجد ارایه کرده اند، در حقیقت کانون های فرهنگی هنری مساجد مراکز موثر برای احیای جایگاه حقیقی این اماکن امن الهی بوده و به دنبال پر کردن خلاءهای فرهنگی هنری در مساجد هستند.

وی با تاکید بر این‌که فعالیت های فرهنگی، هنری، آموزشی، تربیتی و دینی در مساجد بایستی متناسب با نیازهای روز جامعه و مارکت حداکثری اقشار مختلف باشد، تصریح کرد: کرد: باید نگاه کیفی نسبت به برنامه‌ها و فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد داشته باشیم، هر چند از افزایش کانون های مساجد نیز استقبال می کنیم.

همچنین محمد هادی نیا، مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی با ارایه گزارشی از فعالیت‌های این مراکز در استان اظهار داشت: ۳۶۲ رابط خواهر در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان معرفی شده و ۴۸ باب کانون فرهنگی هنری نیز به مدیرمسؤولی بانوان اداره می شود.

وی با بیان این‌که هم اکنون هزار و ۳۰۰ باب کانون فرهنگی هنری در مساجد استان آذربایجان شرقی فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: ۲۵۰ کتابخانه و قرائتخانه و ۲۲ کانون مصلی در مساجد استان راه اندازی شده و فعالیت می کنند؛ ضمن این‌که ریاست هیأت امنای یکی از مساجد شهر تبریز نیز بر عهده یک بانوی تبریزی است./935/202/ب3

 

ارسال نظرات