۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۴۷۴۲۱۷
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری:

فداکاری های مردم خوزستان باید در تاریخ ثبت شود

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به چهارشنبه سیاه اهواز و شهادت تعدادی از مردم اهواز به دست مزدوران رژیم شاهنشاهی گفت: رویداد عظیم 27 دی ماه به عنوان یکی از ایام الله در تقویم رسمی کشور ثبت شود تا همگان با فداکاری ها و رشادت های مردم خوزستان در تاریخ انقلاب اسلامی آشنا شوند.
آیت الله محسن حیدری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز، پیش از ظهر امروز، در مراسم چهارشنبه سیاه اهواز سال 57 در حسینیه اعظم با اشاره به این که چهارشنبه سیاه اهواز برای مردم خوزستان برجستگی و نمود خاصی دارد، گفت: به اتفاق همه اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان اهواز 27 دی ماه به عنوان روز اهواز انتخاب شد و این رویداد را از طریق مجاری قانونی به شورای انقلاب اسلامی کشور منعکس می کنیم تا ان شالله به عنوان یکی از ایام الله به تصویب برسد و در تقویم رسمی کشور ثبت شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که 27 دی ماه در تقویم انقلاب اسلامی مطرح است، اظهار داشت: حماسه ها، فداکاری ها و لبیک گویی های مردم خوزستان به امام امت(ره) باید در تاریخ ثبت شود؛ البته در مرکز اسناد انقلاب اسلامی همه اطلاعیه ها، تجمعات و شهدای خوزستان در دوران انقلاب اسلامی موجود است اما باید در میان عموم مردم مطرح شود.

این مقام مسؤول با اشاره به نقش مردم اهواز در انقلاب اسلامی گفت: حرکت های انقلابی در خوزستان به سال 42 باز می گردد که در طی آن علمای بزرگواری همچون آیات خزعلی، بهشتی، مکارم شیرازی، سبحانی، مظاهری و هاشمی رفسنجانی در کنار علمای خوزستان به سخنرانی و روشنگری درباره جنایت های رژیم شاهنشاهی پرداختند.

امام جمعه موقت اهواز با بیان این که علمای خوزستان در سال 42 و در پی دستگیری امام راحل(ره) برای تحصن عازم تهران شدند، افزود: صدها نفر از علمای کشور به پیشنهاد آیت الله میلانی(ره)، مرجعیت امام خمینی(ره) را تأیید و به برکت چنین اقدامی بحث محاکمه و اعدام منتفی شد.

آیت الله حیدری افزود: در پی شهادت مصطفی خمینی(ره) و جریان 19 دی در قم علمای خوزستان تصمیم گرفتند تا برای مبارزه منفی با رژیم شاهنشاهی به مدت یک هفته نماز جماعت را در مساجد تعطیل کنند که در پی آن مردم علت را جویا شدند و پس از آن تظاهراتی انقلابی و پرشور در اهواز و با پیشگامی حجت الاسلام عبدالهادی کرمی برگزار شد.

وی اوج تظاهرات مردم اهواز را 13 فرودین سال 57 قلمداد کرد و ابراز داشت: در چنین روزی مراسم چهلم شهدای تبریز در مسجد آیت الله جزایری برگزار شد و پس از آن تظاهراتی عظیم در اهواز علیه جنایت های رژیم پهلوی برگزار که در خلال آن شهید کتانباف به شهادت رسید.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به شرکت بیش از 200 هزار نفر اهوازی در راهپیمایی علیه رژیم شاهنشاهی که از دارالعلم آیت الله بهبهانی آغاز و تا چهارراه سلمان فارسی ادامه داشت، اشاره کرد و افزود: پس از ممانعت نیروهای ارتشی چند تن از علما و بازاریان به مذاکره با آنها پرداختند و ما آیه هایی که جنبه جهاد و انقلابی گری داشتند را قرائت کردیم تا مردم بیشتر با فرهنگ انقلابی قرآن آشنا شوند.

این مقام مسؤول به قرائت پیام امام راحل(ره) از سوی آیت الله موسوی جزایری اشاره و خاطرنشان کرد: مردم اهواز در همه صحنه های انقلاب اسلامی به ویژه اعتصابات پیشتاز بودند که در این زمینه نخستین اعتصابات از سوی دانش آموزان در اول مهر سال 57 صورت گرفت.

امام جمعه موقت اهواز در ادامه اعتصاب کارکنان شرکت نفت را مهمترین عامل در شکاندن کمر رژیم پهلوی برشمرد و ابرازداشت: علی رغم اصرار فراوان انقلابیون برای اعتصاب در شرکت نفت اما به دلیل مدیریت شرکت نفت خوزستان به دست یک ژنرال آمریکایی چنین امری نامیسر بود.

آیت الله حیدری با بیان این که امام راحل(ره) در پیامی خطاب به علمای خوزستان اعتصاب کارکنان شرکت نفت را سبب زوال رژیم پهلوی دانست، گفت: برای لبیک گویی به ندای امام امت(ره) دو طلبه جوان، ژنرال آمریکایی را ترور کردند که در همان روز شاهد اعتصاب کارکنان شرکت نفت و آغاز روند سقوط رژیم شاهنشاهی بودیم./9456/202/ب3

ارسال نظرات