۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۴۷۴۲۱۵
آیت الله مجتهد شبستری:

جهاد ابتدایی برای زنان رخصت نیست، عزیمت است

امام جمعه تبریز با بیان اینکه در جهاد ابتدایی حضور زنان جایز نیست مگر به حکم و جواز امام معصوم (ع) یا نائب ایشان زنان می تواند در جهاد ابتدایی حضور داشته باشند،گفت: بنابراین در جهاد ابتدایی جهاد برای زنان رخصت نیست، عزیمت است.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه در خارج فقه جهاد، اظهار داشت: از نظر اعتبارات عقلی نیز می توان چنین استنباط کرد که جهاد کار زن نیست، چرا که زن یک موجود عاطفی و احساسی است و زود تحت تأثیر قرار می گیرد.

وی افزود: در جایی که زنان لشکر اسلام را تشکیل دهند احتمال شکست است امکان دارد که حیثیت اسلام خدشه دار شود، اما بحثی که وجود دارد که آیا زن در هیچ شرایطی نمی تواند در جنگ شرکت کند؟ در جهاد دفاعی بر مرد و زن وجوب دفاع است، در جهاد ابتدایی با قلت مردان نیز زنان می توانند در جهاد شرکت کنند.

امام جمعه تبریز ادامه داد: در جایی که امام معصوم و نائب امام دستور خاصی بدهد که در اینجا جهاد عادی نیست و باید زنان باید شرکت کنند، در این صورت نیز می توانند در جهاد ابتدایی شرکت کنند، یادگیری تیر اندازی و تدریب مباحث جهاد نیز زنان بیاموزند و آمادگی و تمرین داشته باشند.

وی با بیان اینکه در جنگ ابتدایی حضور زنان جایز نیست مگر به حکم و جواز امام معصوم (ع) یا نائب ایشان زنان می تواند در جنگ ابتدایی حضور داشته باشند که نمونه آن در تاریخ اسلام نسیبه است، گفت: بنابراین در جهاد ابتدایی جهاد برای زنان رخصت نیست، عزیمت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بنا بر ادله عقلی و نقلی جهاد بر زن جایز نیست، اما به دور از قواعد اگر در حکم جهاد زن شک داشتیم از آنجایی که تمسک به عام در شبهه مصداقیه جایز نیست، اگر بخواهیم به عمومات تمسک کنیم و بگوییم عمومات شامل هم مردان و هم زنان باشد، صحیح نیست و تمسک به عام است.

وی با اشاره به وجوب عینی و کفایی بودن جهاد در اسلام، افزود: وجوب جهاد بدیهی است، اما آیا عینی است یا کفایی؟ صاحب جواهر دارد که در وجوب کفایی بودن جهاد بین شیعه و سنی خلافی را پیدا نکرده ام، عقلا نیز اگر قرار باشد همه به نبرد برود اساسا جامعه از هم خواهد پاشید و از درون شکست خواهیم خورد.

آیت الله مجتهد شبستری با بیان اینکه کفایی بودن جهاد دارای شهرت فتوایی است، خاطرنشان کرد: جهاد واجب کفایی است، زمانی که من به الکفایه جواب گو نبود بر همه وجوب عینی خواهد داشت، روایتی که سنن بیهقی نقل کرده است در سندش ضعف است. /854/202/ب3

ارسال نظرات