۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۴۷۴۱۸۹
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

بایدها و نبایدهای تبیین احکام

استاد حوزه علمیه قم گفت: در بیان احکام بایدها و نبایدها و اشتباهاتی وجود دارد که طلاب و مبلغان باید در تبیین احکام برای تأثیرگذاری بهتر به آن ها توجه داشته باشند.
احکام

حجت الاسلام محمد شریفی، استاد حوزه علمیه و مرکز تخصصی نماز قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، درباره اهمیت فراگیری و بیان احکام از سوی مبلغان، گفت: اهمیت فراگیری و بیان احکام را می توان از آیات قرآنی، مانند آیه شریفه نفر و نیز از این سخن امام موسی بن جعفر(ع) که فرمودند «فقه کلید بصیرت است»، دریافت.

وی ادامه داد: از همه مهمتر این است که قرآن نماد بندگی را دانستن احکام و عمل به احکام می داند و می فرماید، اگر کسی از احکام خدا تعدی کند و به آن ها عمل نکند ظالم است و در درجه اول به خود ظلم کرده است.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: در احکام یک سری بایدها وجود دارد که ما مبلغان و روحانیان باید به آن ها عمل کنیم و از جمله این بایدها این است که، قبل از گفتن احکام مطالعه داشته باشیم و آگاهی و تسلط کافی را داشته باشم.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم احکامی که در مجالس و مکان های مختلف برای مخاطبان بیان می شود تناسب لازم را با نوع و موضوع مجلس داشته باشد، زیرا عدم تناسب احکام با نوع مجالس، در مردم زدگی ایجاد می کند.

حجت الاسلام شریفی اظهار داشت: شناخت زمان و مکان و مخاطب، یکی دیگر از بایدهایی است که باید در بیان احکام به آن توجه داشته باشیم زیرا نقش بسیار مهمی در میزان تأثیرگذاری احکام در مخاطبان دارد.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که در بیان احکام باید مورد توجه قرار داده شود و در میزان فهم و دریافت مخاطب بسیار مؤثر است، ساده گویی و با مصداق و مثال مطرح کردن احکام است.

استاد مرکز تخصصی نماز قم ابراز داشت: گاهی در تبیین احکام اشتباهاتی وجود دارد که باید به این موارد توجه شود، یکی از این اشتباهات، عدم توجه به استثنائات و دیگری قیاس اولویت و اشتباه دیگر خلط بین حرمت و بطلان و نجاست است.

وی در پایان گفت: هر روز در رسانه ها، برنامه های بیان احکام برگزار می شود اما بهترین شکل تبلیغ احکام برای طلاب و مبلغان، همین بیان چهره به چهره و برقرار کردن ارتباط مستقیم با مردم است و مبلغان باید با فراگیری و آگاهی از نحوه تبیین بهینه احکام، از این امکان استفاده کنند./979/302/ب2

ارسال نظرات