۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹
کد خبر: ۴۷۴۱۷۷
مدير گروه فقه سياسي جامعه المصطفي قم:

ولايت فقيه دارای حق تصرف، تشريع و قانون گذاري در امور جامعه است

حجت الاسلام نوروزي گفت: ولايت فقيه به معناي دارا بودن حق تصرف، تشريع و قانون گذاري در مورد امور جامعه است و فقيه كسي است كه از شايستگي هاي لازم در سه بُعد فقاهت، عدالت و تدبير برخوردار است.
حجت الاسلام نوروزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبريز، كارگاه آموزشی «بنيان هاي نظري حكومت در اسلام» شب گذشته با حضور اساتید گروه معارف و صاحب‌نظران حوزوی استان به همت دفتر نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه آزاد اسلامي آذربايجان شرقي و در سالن شمس اين مرکز آموزش عالی برگزار شد.

حجت الاسلام محمد جواد نوروزي، مدير گروه فقه سياسي جامعه المصطفي قم در این کارگاه با اشاره به بنیان‌های فکری و نظری حکومت اسلامی، اظهار داشت: ملاحظات كلان سياسي در سرنوشت تك تك افراد جامعه مؤثر است، از این رو دين از ما مي خواهد يك تصميم اجمالي از مسائل روز جامعه داشته باشيم.

وي با اشاره به مبانی نظری مسأله ولایت فقیه از دیدگاه فقهای برجسته جهان اسلام و تشیع، افزود: ولايت فقيه به معناي دارا بودن حق تصرف، تشريع و قانون گذاري در امور جامعه است و فقيه كسي است كه از شايستگي هاي لازم در سه بعد فقاهت، عدالت و تدبير برخوردار است و عهده دار جامعه است.

حجت الاسلام نوروزي با بیان این‌که آشنایی با اندیشه ولایت فقیه راهگشای بسیاری از امور خواهد بود، بيان داشت: ولايتي كه فقيه بر مردم دارد هرگز از نوع «ولايت بر محجورين» كه مسأله فقهي است؛ نمي باشد، زيرا شخصيت حقيقي خود ولايت فقيه نيز همانند ساير مردم تابع شخصيت حقوقي و ولائي است.

مدير گروه فقه سياسي جامعه المصطفي قم ادامه داد: نظریه ولایت فقیه، با مبانی و انگاره های دین شناختیِ ویژه ای سازگاری دارد که بدون باور و شناخت ژرف و فقیهانه آنها نمی توان در معرفتِ دینی به چنین نظریه ای دست یافت. به همین سبب، امام راحل شناخت مسائل اعتقادی و فقهی اسلام را به عنوان سرچشمه های تصوّری برای دست یافتن و تصدیق کردنِ نظریه ولایت فقیه می داند.

وی ادامه داد: تشکیل حکومت در دوران غیبت؛ بر عهده فقیهان و دین شناسان است و این همان نظریه(ولایت فقیه) است که برای استدلال و استوارسازی این باور، از دو شیوه عقلی و نگاه بیرونی به دین و حکومت و شیوه نقلی و دلیل جویی از درون دین استفاده می شود.

حجت الاسلام نوروزی تصریح کرد: جامعه اسلامی به حکومتی نیاز دارد که با اجرای قانون‌های اسلام، دنیایی عادلانه و عاقلان، معنویت و تربیتی سعادت مندانه پدید آورد. بی گمان، چنان حکومتی از زمامداری ساخته است که خود تئوریسین دین باشد و فرهنگ و آیین و هدف‌ها و ارزشهای شریعت را دقیق و ژرف بشناسد و از مدیریت و مدبریت که برای راهبری مردمان لازم است، بهره مند باشد. 

مدير گروه فقه سياسي جامعه المصطفي قم با تشریح مسأله ولایت فقیه در دوران غیبت کبری حضرت ولی‌عصر(عج)، گفت: ولایتی که برای پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) است، برای فقیه جامع الشرایط نیز در دوران غیبت ثابت است، به عبارت دیگر ولایت فقیه در امتداد ولایت امامان معصوم و پیامبر اسلام است./935/202/ب2

ارسال نظرات