۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۴۷۴۱۵۳
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی:

توجه قرآن به علم و دانش سبب تقویت انگیزه دانش اندوزی می‌شود

نماینده ولی فقیه در استان قزوین سوگند خداوند به ابزار علم و دانش را انگیزه‌ای برای علم آموزی و دانش دوستی دانست و گفت: وقتی خداوند به نون و قلم سوگند یاد می‌کند ما را متوجه ابزار علم و دانش می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم که امشب در حسینیه امامزاده اسماعیل قزوین برگزار شد، با اشاره به تفسیر سوره مبارکه قلم گفت: در این آیات روایات مشترکی وجود دارد که مجموع شش آیه نخست یک پشتوانه معنایی را می‌سازند که لازم است همه با هم معنا و ملاحظه شود.

وی در ادامه با اشاره به نکته مهمی که در صدر سوره وجود دارد و مربوط به سوگند خداوند متعال است، افزود: خداوند در جزیرة العرب به نون و قلم سوگند یاد می‌کند این دو از ابزار نوشتن هستند علت اینکه خداوند در چنان محیطی به این دو ابزار سوگند خورده است به این خاطر است که علم و دانش اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در پیشگاه خداوند متعال دارد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه دینی که معامله این چنینی با علم و دانش داشته باشد سبب سربلندی و افتخار مردم است اظهار کرد: قداست بخشیدن به ابزار علم و دانش از سوی دین اسلام نشان دهنده این است که از منظر دین مدرسه و قلم مهم است تعلیم و تعلم دارای اهمیت قدسی و آسمانی و ملکوتی است و امری عادی و معمولی نیست.

توجه قرآن به علم و دانش سبب تقویت انگیزه دانش اندوزی است

وی در ادامه سوگند خداوند به ابزار علم و دانش را انگیزه‌ای برای علم آموزی و دانش دوستی دانست و خاطرنشان کرد: وقتی خداوند به نون و قلم سوگند یاد می‌کند ما را متوجه ابزار علم و دانش می‌کند و وقتی که مجموعه آیات نخست سوره مورد مطالعه قرار می‌گیرد مشاهده می‌کنیم که اعراب بادیه‌نشین به اندک چیزی پیامبر را متهم به شیفتگی حضرت علی(ع) می‌کردند و آن بزرگوار را مجنون و مفتون می‌خواندند.

امام جمعه قزوین در ادامه با اشاره به اینکه به دنبال این اتهامات وارده از سوی جاهلان خداوند به نون و قلم سوگند یاد کرد تصریح کرد: خداوند با این سوگند می‌خواهد بفهماند که این منطق جاهلی قرون وسطی را کنار بگذارید و منطق عقلانی و وحیانی را جایگزین کنید ببینید خداوند چه می‌گوید این در حقیقت جایگزینی فرهنگ به بی‌فرهنگی است.

سوگند خداوند در قرآن همان دعوت افراد در جهت تکامل عقلانی است

وی در ادامه سوگند خداوند متعال را دعوت افراد در جهت تکامل عقلانی دانست و تاکید کرد: خداوند با این دعوت از عموم مسلمانان می‌خواهد که بینش خود را رشد داده و منطق خود را قوی کنند این سوگند در حقیقت دعوت به سوی تمام خوبی‌ها و کمالات و معنویات است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با بیان اینکه فضای سوره مبارکه قلم شباهت زیادی به فضای سوره مبارکه علق دارد اضافه کرد: در هر دو سوره خداوند متعال مردم را دعوت به خواندن می‌کند در همان جامعه عاری از علم، سواد و فهم در همان جامعه‌ای که فقط قبضه شمشیر را شناختند و شعرهایی با قالب آلوده می‌سرودند شهرهای عرب جاهلی اگرچه ظاهر زیبایی داشت اما محتوایی متعفن داشت قرآن این جامعه را به سوی مکتب وحی و قرآن دعوت می‌کند.

وی در پایان گفت: خداوند متعال در قرآن مردم را به سوی دینی دعوت کرده است که هماهنگ با عقل و منطق است این دین نشان می‌دهد که تمام عالم جهان خلقت و آفرینش است یعنی این عالم صاحب و خالق دارد و دارای محتوا است قرآن مخلوقات را اسم رب و تجلی اسمای الهی می‌داند و آنها را آیه و نشانه‌ای هستند که انسان را به خدا می‌رسانند این عالم مدرسه و دانشگاه است که پر از حکمت بوده و هرگز در آن بیهودگی وجود ندارد./202/873/ب1

ارسال نظرات