۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۴۷۴۱۵۰
حجت الاسلام بستان:

عرفی شدگی به معنی کاهش محسوس سطح دینداری در جامعه است

استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با ارائه نظریه عرفی شدگی با رویکرد اسلامی، گفت: جامعه عرفی شده جامعه ای است که در آن اعتقاد به دین کاهش محسوس داشته است.
حسین بستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین نشست نقد علمی پیش از چاپ کتاب «ساخت نظریه عرفی شدگی با رویکرد اسلامی» نوشته حجت الاسلام حسین بستان، استادیار گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، عصر امروز در این پژوهشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام بستان با بیان این که عرفی شدن جامعه یک فرایند است، اظهار داشت: هر فرایند نیاز به داده های پیشینی دارد و باید تحقیقات میدانی زیادی انجام شود و از این نظر نمی شود تنها به مباحث تئوری بسنده کرد.

وی با اشاره به سختی کار میدانی و تجربی، خاطرنشان کرد: در زمینه عرفی شدن در جوامع اسلامی کار تحقیقاتی کمی صورت گرفته است و همین موضوع نظریه پردازی در این زمینه را سخت می کند و باید با وسواس بیشتری مباحث تئوری را با مباحث تجربی پیوند داد.

استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این که عرفی شدن تنها به معنی کاهلی در دین نیست، تصریح کرد: عرفی شدن جامع یک جنبه سلبی دارد و یک جنبه ایجابی و نمی توان آن را تنها به معنی ضعف در دین داری که معنی سلبی است در نظر گرفت.

وی به نسبت میان کاهلی در دین و عرفی شدگی اشاره و خاطرنشان کرد: افول دین داری در جامعه اصل مفهومی در عرفی شدن جامعه است ولی در خارج و در مصداق کسی که تن آسا و راحت طلب است و دین را قبول دارد در زمره عرفی شدگان محسوب نمی شود بلکه داخل در دایره دین داران است.

حجت الاسلام بستان افزود: اگر در سطح کلان جامعه افول از دین صورت بگیرد به لحاظ مصداقی جامعه عرفی شده است به این معنی که معدل دین داری جامعه کاهش محسوس داشته است که به این جامعه عرفی شده می گوییم./843/202/ب3

ارسال نظرات