۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۴۷۴۱۳۴
روحانی معارض بحرینی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

یکی از شهدا خبرنگار و دیگری دبیر تربیت بدنی بود/ تبیین نقش امارات در اعدام سه جوان بحرینی

روحانی معارض بحرینی با تاکید براینکه سه جوان اعدام شده به هیچ وجه گناهکار نیستند، گفت: رژیم منامه هیچ دلیل محکمه پسندی را برای محکوم کردن آنها نداشته است. سازمان های حقوق بشر هم بر این نکته تاکید دارند.
حجت الاسلا محمد علی التل سه جوان اعدام شده بحرینی

حجت الاسلام محمد علی التل، روحانی معارض بحرینی در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا اقدام اخیر رژیم منامه در اعدام سه جوان بحرینی را به شدت محکوم کرد و گفت: بی شک این اعدام ها سرآغاز موج تازه ای از سرکوب ملت بحرین است. از سال 2011 تا کنون آل خلیفه انواع و اقسام اقدمات را برای مقابله با انقلاب بحرین به کار گرفت و این اعدام‌ها را می توان آخرین حلقه از جنایت‌های آلخلیفه دانست.

وی تخریب مساجد، هتک حرمت به نوامیس بحرین، سرقت اموال و شکنجه جوانان در زندان‌ها را بخش کوچکی از جنایت‌های آل‌خلیفه توصیف و تصریح کرد: همه این اقدامات نتوانست اهداف آل‌خلیفه را به ثمر برساند و از این رو رژیم منامه با سرپوش قانونی به کشتار ملت بحرین پرداخت. حال اینکه اعدام این سه جوان بحرینی با هیچ یک از معیارهای قانونی دنیا سازگاری ندارد.

*نقش امارات در اعدام سه جوان بحرینی
حجت الاسلام محمد علی التل همزمانی این اعدام‌ها با تلاش برای کسر محاصره الدراز و محافظت از شیخ عیسی قاسم را معنادار دانست و گفت: نباید تاثیر کشوری مانند امارات متحده عربی در بحرین را نادیده گرفت. امروز غربی‌ها به دنبال این هستند که امارات را به عنوان همپیمان خود جایگزین عربستان سعودی کنند و امارات نیز بنا به منافع خود در بحرین، خاندان حاکم را تحریک می‌کند.

وی ادامه داد: خبرهای واصله حکایت از این دارد که این اعدام ها با نظارت اماراتی‌ها صورت پذیرفته است. غربی‌ها به امارات به عنوان ژاندارم خلیج فارس نگاه می‌کنند لذا این کشور با توجه به مشکلات اخیر آل‌سعود در منطقه تلاش دارد تا نقش خود را در بحرین و سایرکشورهای عربی گسترش دهد.

این عالم بحرینی تصریح کرد: با توجه به اینکه افسری که ادعا میشود توسط این سه جوان کشته شده است، برخی منابع آگاه تاکید کرده اند که یکی از شیوخ اماراتی ناظر این اعدام‌ها بوده است و به سمت جوانان پاک بحرینی آتش گشوده است. همچنین باید توجه داشت رژیم آل‌خلیفه امروز با تنفیذ اوامر کشورهایی مانند امارات به دنبال کسب حمایت و همبستگی آنها است تا در لابی‌های بین المللی و منطقه ای و محافل سیاسی و رسانه ای از وجهه آل خلیفه دفاع کنند و این رژیم را حکومتی دموکراتیک معرفی کنند.

*بررسی اتهامات سه جوان شهید بحرینی
شیخ محمدعلی التل با تاکید براینکه شیخ عیسی قاسم راس هرم انقلاب بحرین است، تاکید کرد: آل‌خلیفه به دنبال تعدی به نماد انقلاب بحرین است. آنها می‌خواهند از خطوط قرمز بحرینی‌ها عبور کنند.

وی با رد اتهامات دادگاه‌های بحرین در مورد سه جوان اعدام شده، گفت: همه دلایلی که دادگاه به آن استناد کرده واهی است. برای نمونه شهید علی السنکیس درحالی تحت تعقیب بود که سن بسیار کمی داشت و دادگاه های آل خلیفه در وهله اول او را به آشوبگری متهم کرد. من بیش از دو سال با این جوان شهید زندگی کردم و رفتارهای او را کاملا مسالمت آمیز دیدم. این شهید بحرینی عکاس خبری بود و در واقع جرم او این بود که با دوربین خود جنایت‌های آل‌خلیفه را مستند می‌کرد.

وی ادامه داد: شهید عباس سمیع هم استاد تربیت بدنی بود و در روزی که الشحی (مزدور اماراتی در بحرین) به قتل رسیده بود او در مدرسه حضور داشت و هیچ نقشی در آن اتفاق نداشت. افراد مختلفی هم شهادت دادند که او تا ساعت پنج بعد از ظهر در مدرسه حضور داشت. مادر شهید علی السنکیس هم روز گذشته به نقل از پسر شهیدش گفت که در بازجویی هیچ اشاره ای به قتل الشحی نشده بلکه بازجویان صرفا به دنبال شکنجه روحی و جسمی او بوده اند.

*سه جوان بحرینی هیچ نقشی در کشته شدن پلیس بحرینی نداشتند
حجت الاسلام محمد علی التل افزود: نهادهای امنیتی بحرین به خوبی میدانند که انفجار نارنجک و کشته شدن الشحی اماراتی ناشی از اشتباه خودش بود و این سه جوان هیچ نقشی در کشته شدن این نیروی امنیتی نداشتند. پر واضح است که این سه شهید گنهکار نیستند و اگر اعترافی بوده تحت شکنجه داده شده است. حتی سازمان‌های بین المللی حقوق بشر هم به همین نتیجه رسیده اند و این صرفا نظر ما نیست. انواع و اقسام شکنجه روحی، جسمی و حتی جنسی در مراحل بازجویی در زندان‌های آل‌خلیفه متداول است.

این فعال سیاسی بحرینی عدم پذیرفتن مسئولیت کشته شدن الشحی از سوی هیچ یک از گروه‌های مقاومت بحرین را دلیل دیگری بر دروغین بودن ادعاهای رژیم بحرین دانست و گفت: حتی به وکلای این سه شهید اجازه داده نشد که در جریان تحقیقات ورود پیدا کنند یا به دفاع از موکلان خود بپردازند. همه این مسائل هم از طریق سازمان‌های حقوق بشر با کانال‌های خاص خود درز پیدا کرده است.

وی با تاکید براینکه این اعدام‌ها تاثیر بسیار عمیقی بر ملت بحرین خواهد گذاشت، تصریح کرد: در صورتی که آل‌خلیفه بخواهد عرصه را بر شیخ عیسی قاسم تنگ تر کند و به جنایت‌های خود ادامه دهد مردم بحرین باید انقلابی برخورد کنند و واکنشی فراتر از انتظار رژیم داشته باشند. بعید به نظر می‌رسد مردم پس از این روز دردناک ملت در برابر آل‌خلیفه سکوت کنند.

*منافع آمریکا و انگلیس در ماندن آل خلیفه در بحرین است
این عالم بحرینی با اشاره به اینکه حتی سازمان‌های حقوق بشری هم به این اعدام‌ها واکنش نشان دادند، گفت: البته سازمان‌های حقوق بشر هیچ سلطه ای بر حکومت‌ها ندارند و نهایت کاری که می‌توانند انجام دهند افزایش تلاش‌ها و محکوم کردن دادگاه‌های ناعادلانه است. نکته حائز اهمیت سکوت دولت‌های به اصطلاح دموکراتیک در قبال جنایت‌های همپیمانان خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

وی افزود: برای نمونه انگلیس و آمریکا با همکاری عربستان به صورت آشکار و مستقیم از رژیم منامه حمایت می‌کنند و در نتیجه در جنایت‌های آن نقش دارند. دولت‌های غربی امروز منافع بسیاری را در بحرین دارند و به خوبی می‌دانند اگر آل‌خلیفه سرنگون شود منافع آنها به صورت جدی با خطر مواجه می‌شود.

حجت الاسلام محمد علی التل با یادآوری اینکه ملت بحرین با جانفشانی‌های خود بریطانیایی‌های استعمارگر را از کشور خود بیرون کردند، بیان داشت: متاسفانه امروز شاهد هستیم که آل خلیفه بار دیگر پای استعمارگران را به بحرین باز کرده است. با این حال ملت بحرین حاضر است خون خود را در راه آزادی و عدالت بدهد.

*آل خلیفه زندانبان زندان بزرگی به نام بحرین است
این فعال سیاسی بحرینی آل خلیفه را خاندانی دست نشانده از سوی استعمارگران و مزدور آنها توصیف کرد. وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان از دولت‌هایی که منافع آنها به ادامه فعالیت آل‌خلیفه گره خورده است توقع داشت که با انقلابی‌ها به همکاری بپردازد. سازمان‌های حقوق بشر هم اساسا قدرت تغییر را ندارند و نهایتا می‌تواند به عنوان یک صدای منتقد فعالیت کنند.

وی بحرین را زندانی بزرگ توصیف کرد که آل‌خلیفه زندانبان آن است. او تاکید کرد: مردم بحرین از سال‌های ابتدایی دهه نود میلادی با جرات و شجاعت خود به قیام علیه آل‌خلیفه پرداختند و در طول دو سه دهه اخیر نافرمانی‌های مدنی بسیاری را رقم زدند. منشاء همه نارضایتی ها این است که حاکمیت در بحرین این کشور را ملک شخصی خود و ملت را برده‌های خود فرض کرده اند.

این عالم بحرینی با تاکید بر وجود تبعیض‌های سازمان یافته و ناعدالتی گسترده در بحرین، ادامه داد: بسیار روشن است که شیعه و سنی در بحرین با ظلم خاندان حاکم مواجه هستند. خاندانی که حاضر نیست به بحرینی‌ها حق و حقوق مشروع شان را بدهد./983/ب913/ک

ارسال نظرات