۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۴۷۴۰۷۱

نسخه خطی بسیار نادر «بیاض مؤلف» در تبریز رونمایی شد

همزمان با بیست و هشتمین سالگرد ارتحال علامه جعفر سلطان‌القرّائی از نسخه خطی بسیار نادر «بیاض مؤلف» آن نسخه‌شناس بزرگ رونمایی شد.
نسخه خطی نفیس بیاض مولف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همزمان با 27 ماه، سالروز ارتحال علامه جعفر سلطان‌القرّائی نسخه‌شناس بزرگ قرن؛ از نسخه خطی بسیار نادر بیاض مؤلف از مجموعه نسخ خطی آن علامه فقید رونمایی شد.

نسخه خطی بی‌نظیر  «بیاض مؤلف» عموماً به خط مؤلف آن حافظ حسین کربلائی تبریزی صاحب اثر نفیس «روضات الجنان» است؛ نسخه خطّی یادشده در قطع  16×26  سانتی متر، در  103  ورق و  206  صفحه، متن و حاشیه شده و تجلید مجدّد یافته فراهم آمده است.

این نسخه محتوی جزئی از یادداشت‌های ابن الکربلائی‌ حافظ حسین مؤلف روضات الجنان شامل دیوان اشعار او و مطالبی جمیع عرفانی و تاریخی و موضوعات دیگر بعلاوه مکتوبی از شهاب‌لدین عبدالله لاله(پسر مهتر امیر بدرالدین احمد لاله ای) با خطّ خود او و تاریخ وفات حافظ حسین با خطّ یکی از علمای دمشق می باشد.

تمام این مجموعه به استثنای چند ورق الحاقی همه به خطّ خود ابن الکربلائی و همان است که در حواشی روضات الجنان به نام «بیاض مؤلف» از آن روایت شده است.

این نسخه خطی بی‌بدیل رونمایی شده از ارزشمندترین آثار نفیس کتابخانه استاد علامه جعفر سلطان القرّائی است.

گفتنی است، 27 دی ماه یادآور خاموشی شمع حیات بزرگ‌ترین نسخه‌شناس قرن علامه جعفر سلطان القرائی است. او که سنوات عمر خود را صرف خدمت به علم، هنر، تاریخ، فرهنگ و ادب این آب و خاک کرد. 179 عنوان نسخه خطّی منحصر به فرد و نفیس خویش را به کتابخانه مجلس اهدا کرد؛ که هر یک در نوع خود بی‌مانند و بی‌نظیر هستند./935/پ202/ق

ارسال نظرات