۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۴۷۴۰۶۳
آیت الله مجتهد شبستری:

زنان نقش مؤثری در تربیت آحاد جامعه دارند

امام جمعه تبریز گفت: تاثیر مثبت و بسیار مؤثر زنان در اصلاح جامعه و اخلاق و تربیّت آحاد آن، انکار ناپذیر است، در حقیقت زن، سهم مستقیمی در فعال نمودن نیروهای سازنده جامعه دارد،
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در درس خارج فقه جهاد با بیان اینکه جهاد بر مردان مکلف واجب است، اظهار داشت: بنابراین جهاد بر کودک که به سن بلوغ نرسیده است، عبد مملوک، مجنون و زن واجب نیست، بر شخص بیمار نیز وجوبی وجود ندارد.

وی ادامه داد: عبد مملوک بدون اذن مولا نمی تواند به جهاد برود، جهاد بر مردان واجب هست، در اسلام برخی تکالیف مانند جهاد از زنان متوقع نیست و تکلیفی بر آنها وجود ندارد، جهاد بر شخص بیمار، کسی که توانایی و قدرت ندارد و پیر است واجب نیست اگرچه جواز آن را می توان استنباط کرد.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه زن نمی تواند قاضی شود، اما در جهاد عدم وجوب است نه عدم جواز، گفت: بر زنان نیز جهاد واجب نیست اما جایز است، یعنی زنان می توانند در جهاد حاضر شوند ولی وجوبی بر آنها نیست، برخی جهاد زن را صبر و استقامت بر شهادت مردان خود و زمان فقدان آنها در حین جهاد دانسته اند.

وی با اشاره برخی احکام متفاوت اسلام در رابطه با زنان نسبت به مردان، ابراز داشت: بر خی احکام حج، ارث، قضاوت و همین جهاد در رابطه با مردان متفاوت است، در لسان نبی مکرم اسلام جهاد زنان عمل به وظایف زنان است و آنها از اجر جهاد در صورت عمل به وظایف خانه در نبود شوهر برخوردارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) دارد که «جهادُ المراه حُسن التّبعُّل»؛ جهاد زن، نیکو شوهرداری کردن است، ادامه داد: یک زن وظیفه‌شناس، اگر بتواند درون خانه، محیط مساعدی را برای رشد و کمال خود و شوهر و بویژه فرزندان خویش فراهم کند.

 وی افزود: تاثیر مثبت و بسیار مؤثر زنان در اصلاح جامعه و اخلاق و تربیّت آحاد آن، انکار ناپذیر است، در حقیقت زن، سهم مستقیمی در فعال نمودن سایر نیروهای سازنده جامعه دارد، این حدیث گویای اهمیّت وظیفه خانه‌داری است چرا که آن‌را به مثابه جهاد می‌داند.

آیت الله شبستری خاطرنشان کرد: «حسن التبعل» که در حدیث آمده جمله کوتاهى است، ولى معناى گسترده‌اى دارد و همه خوبی‌ها را دربر می‌گیرد. درباره زنى می‌توان گفت: «خوب شوهردارى می‌کند»، که مقام سرپرستى و قیمومت شوهر را می‌پذیرد و از آن پاسدارى می‌کند. موقعیت او را در خانواده و بین فرزندان نگه می‌دارد./854/202/ب3

ارسال نظرات