۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۴۷۴۰۵۹
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی:

تئاتر مساجد پیوند زننده هنر با فرهنگ بومی است

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: به وسیله تئاتر مساجد در کنار تربیت هنرمندان می توان هنر تئاتر را بومی کرده و جذب مخاطب کرد.
مسجد طراز اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی ظهر امروز در مراسم افتتاح کانون تئاتر مساجد آذربایجان غربی، اظهار داشت: از دو سال پیش و از هنگام تصدی این پست به فکر راه اندازی جریان تئاتر مسجدی بودیم و در گذشته افراد هنرمند با ارزشی در مساجد تربیت و تقدیم عرصه هنری شده اند.

وی افزود: جریان بچه های مسجد در مقطعی متوقف شد و در سالهای اخیر با افت شدید مخاطب مواجه هستیم و با هر حرفه و هنری امکان جذب مخاطب به سالنهای تئاتر نیست.
 
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: بخشی از علل به موضوعها و محتوای تئاترها برمی گردد که نمی تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و تئاتر بدون حضور مخاطب مانند منبری است که پامنبری نداشته باشد.
 
وی ادامه داد: اگر فاخرترین روحانی بالای منبر بوده و مهمترین سخنان را بیان کند، بدون حضور مخاطب ثمری ندارد، لحاظ نشدن عناصر فرهنگی مردم در تئاترها سبب عدم برقراری ارتباط مردمی با نمایش است.
 
زارعی تاکید کرد: باید عناصر فرهنگی و اعتقادی مردم را در نمایش آورد و مشکل تئاتر امروز ما عدم مردمی بودن آن است.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر نمایشهای مردمی طراحی نشود تئاتر مورد استقبال مردم قرار نگرفته و توان استفاده از این ظرفیت بلیغ برای رساندن مفاهیم به مخاطب از بین می رود.
 
این هنرمند حرفه ای کشور گفت: تئاتر تاثیر حسی و عاطفی بر انسان گذاشته و در اندیشه فرد اثر بخش است، به همین جهت به عنوان هنر فاخر شناخته می شود.
 
وی ادامه داد: باید تئاتر را مردمی کرده با پرداخت به معضلات مردم این هنر را به جمع مردم برده و تماشاگر حرفه ای جذب کرد تا اقتصاد تئاتر تامین شود.
 
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی اضافه کرد: مردم سطح جامعه و متدینین در برابر تئاتر موضع می گیرند، چون توان معرفی تئاتر درست به این مردم را نداریم.
 
وی با اشاره به هدف از تشکیل تئاتر مساجد، افزود: تربیت نیروی انسانی و هدایت کردن نخبه ها به این مسیر گام بعدی تشکیل تئاتر مساجد است، چون در جمع مردم نخبگانی وجود دارند که می توانند جایگزین هنرمندان بزرگی شوند.
 
زارعی عنوان کرد: جوانهای مستعدی وجود دارند که هیچ نهادی آنان را تحویل نمی گیرد، کادرسازی و نیروسازی برای جریان هنری مهمترین هدف و هدف بعدی تربیت مدیر فرهنگی در کنار هنرمندان است.
 
وی تصریح کرد: 38 سال از انقلاب اسلامی می گذرد، افرادی آمده در صدا و سیما مدیریت کرده و بازنشست شده اند، اما چون نیروی موفق در عرصه مدیریتی تربیت نشده است به ناچار به دنبال نیروهای موفق بازنشسته می رویم.
 
این هنرمند تربیت نیروهای مدیریتی و فرهنگی برای ساخت یک مدیر موفق را امری ضروری خواند و گفت: اعتقاد شدید به جوانها داشته و از بها دادن به جوانان واهمه ای ندارم و الان جوانهای هنرمندی در مرکز هنری مشغول فعالیت هستند و این به معنای فراموش کردن پیشکسوتان نیست.
 
وی اضافه کرد: اگر 60 نمایشنامه در جشنواره بین المللی تئاتر فجر به نمایش گذاشته شود باید نصف آن مال جوانان تئاتر مساجد باشد و برای رسیدن به این مهم همه مسئولان و مردم باید دست به دست هم دهند و برای سربلندی فرهنگی و هنری کشور با بودجه و ثروت این نظام تلاش کنند.
 
زارعی خاطرنشان کرد: جزیره ای عمل کردن آفت پیشرفت در تمام عرصه ها به ویژه بخش فرهنگی است که به کار تیمی و هم افزایی نیاز دارد.
 
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی عنصری فرهنگی است و با کارهای فرهنگی و هنری امکان صادر کردن آن وجود دارد، ادامه داد: بیداری اسلامی که پس از 37 سال رخ داده محصول کارهای فرهنگی است و جریان تئاتر بچه های مسجد برای زدن حرفهای بزرگ در این مسیر طراحی شده است.
 
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: نمایشنامه نویسی اولین مشکل ما بود که از نمایشنامه نویسان برتر دعوت شد و 30 نمایشنامه نوشته شده و در همه محورها کار شده است.
 
وی افزود: جریان تئاتر مسجدی قرار نیست فقط برای ساخت فیلمهای دینی و مذهبی تلاش کند و هر نوع کاری که با مکارم اخلاق منطبق باشد با تنوع موضوع و محتوا به نمایش گذاشته می شود.
 
زارعی در پایان خاطرنشان کرد: اگر قرار است اتفاقی در عرصه هنری و فرهنگی این کشور رخ دهد در شهرستانها این اتفاق می افتد و در تهران خبری نیست.
 
گفتنی است، در امتداد این مراسم رونمایی از نشانواره بچه های تئاتر مسجد و آلبوم صوتی《یک لحظه تا آسمان》صورت گرفت./936/202/ب3
ارسال نظرات