۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۴۷۴۰۲۶
استاد حوزه و دانشگاه:

چهارشنبه سیاه اهواز گام بلندی برای پیروزی انقلاب اسلامی بود

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تجمع مردم انقلابی خوزستان در حسینیه اعظم در یک روز پس از فرار شاه، گفت: در این روز به تجمع کنندگان حمله شده و تعدادی شهید شدند و در واقع چهارشنبه سیاه اهواز گام بلندی برای پیروزی انقلاب اسلامی در خوزستان است.
حجت الاسلام سعید سعدی، استاد حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام سعید سعدی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه 27 دی ماه 1357 یک روز پس از فرار شاه، رژیم ستمشاهی از هم گسیخت و کشور غرق در شادی شد، اظهار داشت: مردم اهواز در حسینیه اعظم تجمع کردند، عده ای از ارتشی های خود فروخته که از تعداد کمی بهره می برند سعی کردند با تجمع کنندگان درگیر شوند و خونریزی به پا شد.

وی با بیان این که رژیم ستمشاهی با تانک و تجهیزات نظامی تعداد زیادی از مردم را شهید و وسایل عمومی و شخصی را تخریب کردند، ابراز داشت: مردم در برابر این حملات ایستادگی کردند و باتوجه به روحیه انقلابی مقررات منع تجمع را زیرپا گذاشتند و با حضور در حسینیه اعظم، نسبت به قدرت رژیم پهلوی بی توجهی کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که درگیری ارتشی های خود فروخته با مردم انقلابی تا عصر 27 دی ماه ادامه پیدا کرد و نیروهای نظامی چاره ای جز فرار و ترک محل تجمع نداشتند، ادامه داد: پس از این روز که به عنوان چهارشنبه سیاه شناخته می شود تحرکی از سوی رژیم پهلوی در اهواز دیده نشد.

حجت الاسلام سعدی بیان داشت: نیروهای ارزشی و انقلابی و ستادهای بزرگداشت ایام الله باید نسبت به چهارشنبه سیاه توجه ویژه ای داشته باشند؛ چراکه در نوع خود واقعه کم نظیر و یک گام بلند برای پیروزی انقلاب اسلامی در خوزستان به شمار می آید.

وی با اشاره به این که در آن دوران شایع شده بود که شمع تبریزی، فرمانده نظامی خوزستان عملا به سبب چهارشنبه سیاه اهواز از مردم معذرت خواهی کرد، گفت: ملت ایران همواره در برابر دسیسه های بدخواهان به گونه رفتار کرده اند که دوستان نیز از شدت حضور و حماسه های خلق شده متعجب بودند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید براینکه در مردم ایران ظرفیت فوق العاده در گرایش به حق وجود دارد و ولایت فقیه را ملت قبول دارند، افزود: ملت ایران اهل عزت هستند و این مسأله را با موضوعی مبادله نخواهند کرد.

حجت الاسلام سعدی بیان داشت: مردم ایران برای موضوع هایی همچون ایستادگی در برابر قدرت های زورگو، استقلال و از همه مهم تر عمل به اسلام را که سبب عزت و استقلال شده، اهمیت بالایی قائل هستند.

وی با اشاره به این که همانگونه که در فتنه 88 دشمن شاهد حضور مردم بود در فتنه های دیگر نیز مطمئنا بار دیگر ملت حضور خواهند داشت، اظهار داشت: بدون هیچ تردیدی پیروز این آوردگاه ها مردم مؤمن و متدین خواهند بود.

گفتنی است، پیش از ظهر روز چهارشنبه 27 دی ماه 1357، نظامیان در خیابان های اصلی اهواز به تظاهرات و حمایت از شاه پرداختند. تیراندازی نظامیان به سوی مردم آغاز شد و ده ها نفر کشته و زخمی شدند. تیراندازی در خیابان های نادری، پهلوی، سی متری و رشاه شاه ادامه داشت.

همچنین نظامیان به حسینیه اعظم و دانشگاه جندی شاپور هجوم آوردند و زخمیان زیادی به بیمارستان ها و مراکز درمانی منتقل شدند. صدای تیراندازی در خیابان های اهواز بلند بود و نظامیان خواستار بازگشت شاه بودند./302/9453/ب1

ارسال نظرات