۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۴۷۴۰۲۳
امام جمعه موقت اصفهان:

همنشینی با فردی که به انسان علاقه ندارد، سبب خواری و ذلت می شود

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: همنشین شدن با فردی که به انسان علاقه ندارد سبب خواری و ذلت انسان می شود ولی همنشین نشدن با انسانی که به انسان علاقه دارد باعث می شود از حظّ دنیوی بی بهره بماند.
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: رفیق دروغگو شوره زار را به عنوان دریا به انسان معرفی می کند. 

وی در تفسیر حکمت 451 نهج البلاغه که امیرالمؤمنین(ع) در آن می فرمایند، دورى تو از آن کس که خواهان تو است نشانه کمبود بهره تو در دوستى است، و گرایش تو به آن کس که تو را نخواهد، سبب خوارى تو است، افزود: انسان سالم موجودی کاملاً اجتماعی است و دوست دارد با دیگران ارتباط برقرار کند و با افراد مختلف معاشرت داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: انسانهایی که گوشه گیر و منزوی هستند از لحاظ روحی بیمار هستند و انسان سالم از معاشرت با دیگران لذت می برد.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: انسان در طول زندگی اش با افراد مختلفی روبرو می شود که هر کدامشان طرز تفکر خاص خودشان را دارند، برخی به دنبال ارتباط برقرار کردن با انسان هستند و برخی دیگر از ارتباط با انسان گریزان هستند، امیرالمؤمنین(ع) در حکمت 451 ارتباط با دسته اول را لازم می دانند و ارتباط با دسته دوم را سبب خواری و ذلت انسان معرفی می کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: دوری کردن از افرادی که از روی علاقه و محبت خواهان ارتباط با انسان هستند، موجب می شود از لذت و حظّ دنیوی شخص کاسته شود چرا که دوست و رفیق خوب علاوه بر اینکه در سختیها از انسان پشتیبانی می کند، به واسطه محبتی که دارد مایه تسکین دلِ انسان می شود.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن در ثروت و فقر از امتحانات الهی است، اذعان کرد: همانگونه که ثروتمندی امتیاز نیست، فقر نیز نقص محسوب نمی شود بلکه به استناد آیه پانزدهم سوره فجر که می فرماید «فَأَمَّا الإنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ»، فقر و ثروت از امتحانات الهی است تا عملکرد افراد مختلف در شرایط گوناگون سنجیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی افزود: برقراری رابطه با اشخاص نباید بر اساس فقر و غنای طرف مقابل تعیین شود بلکه ملاک دوستی و رفاقت با دیگران، ایمان، تقوا، محبت و صداقت طرف مقابل است.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان ضرب المثلی که می گوید "برای کسی بمیر که برای تو تب کند" اذعان کرد: این ضرب المثل تأیید کننده کلام زیبای امیرالمؤمنین(ع) است و خطاب به انسان می گوید به دنبال رفاقت با کسی باش که نسبت به تو محبت داشته باشد و اگر به دنبال رفاقت با کسی رفتی که تو را دوست ندارد، خوار و ذلیل خواهی شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان روایتی از امیرالمؤمنین(ع) که می فرمایند، عاجزترین مردم کسی استکه دوست نداشته باشد و عاجزتر از آن کسی استکه دوست خوبش را از دست بدهد، اظهار کرد: از دست دادن رفیق خوب موجب می شود انسان از بسیاری از خیرات دور بماند.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) که در توصیه ای به امام حسن(ع) می فرمایند، از همنشینی با انسان احمق و نادان پرهیز کن که دوست دارد به تو خیر برساند ولی به تو ضرر می رساند، ادامه داد: افرادی که از روی محبت، انسان را به کارهای خلاف دعوت می کنند نمونه بارز دوستان احمق و نادان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: امیرالمؤمنین(ع) با بیان روایات متعدد به فرزند ارشدشان امام حسن(ع)، ایشان را از همنشینی با انسان بی دین، دروغگو، بخیل و کسانیکه فحش می دهند، برحذر می دارند.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: فردی که تارک الصلاة است و روی همسرش غیرت ندارد و یا دائماً فحش می دهد، مورد مناسبی برای رفاقت کردن نیست چرا امکان دارد انسان را به کمترین بها بفروشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه انسان دروغگو شوره زار را به عنوان دریا به انسان معرفی می کند، گفت: برخی افراد در رفاقت خیلی گرم برخورد می کنند و به انسان اظهار ارادت دارند ولی ممکن است سر بزنگاه زندگی انسان را به زوال و نابودی بکشانند.

وی در پایان افزود: رفیق کسی استکه در هنگام سختی، یار و همراه رفیقش باشد و برای او فداکاری کند به همین سبب امیرالمؤمنین(ع) توصیه می کنند، با انسان بخیل رفاقت نکنیم چرا که زندگی پُر از فراز و نشیب است و انسان در طول زندگی اش به کمک دیگران نیاز دارد./202/867/ب1

ارسال نظرات