۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۴۷۴۰۱۵
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

خدایی زیستن منیت را از بین می برد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: اگر تفکر از خدا بودن و به سمت او برگشتن بر زندگی انسان حاکم شود منیت از بین می رود.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 126 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه کریمه خدای متعال می فرماید: «و ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻰ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﺩﺍﺭﺩ».

وی افزود: در آیات قبل ایمان، اعتقاد و عمل درست و صالح به عنوان عامل نجات انسان معرفی شده است و حسن فاعلی و فعلی هر دو شرط لازم برای رسیدن به درجه نجات و رستگاری است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: نه اعتقاد صرف انسان را نجات می دهد و نه عمل نیکی که اعتقاد درستی پشتوانه آن نیست و بر اساس آیات صریح قرآن کریم چنین افرادی نجات پیدا نمی کنند، هر چند به کافرانی که دارای حسن عمل هستند در این دنیا پاداش داده می شود.

وی توضیح داد: به طور مثال کسی که مشرک یا کافر است اگر اهل صله رحم یا دستگیری از فقرا باشد در دنیا با مسائلی از قبیل افزایش مال، طولانی شدن عمر و رفع بلایای طبیعی مورد پاداش و جزا قرار می گیرد.

امام جمعه ارومیه افراد را از لحاظ امکان نجات یافتن یا عدم آن چهار دسته دانست و ادامه داد: گروهی اهل عمل صالح هستند ولی اعتقاد ندارند، گروهی معتقدند ولی اهل عمل نیستند، گروهی هم نه عقیده دارند و نه اهل عمل صالح هستند و گروه آخر هم عقیده داشته و هم اهل عمل صالح هستند که تنها این دسته از مردم اهل نجاتند.

وی با اشاره به کلام الهی در مورد عمل کافران، خاطرنشان کرد: کسانی که به روز قیامت و جزا ایمانی نداشته و برای جلب رضایت الهی عمل نمی کنند در قیامت حق پاداش خواستن نداشته و ثوابی به آنها تعلق نمی گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه با بیان مثالی، توضیح داد: عمل کافران مانند این است که کسی در زمین دیگری بذر بکارد یا اینکه با مال دزدی بخواهد به کسی کمک کند.

وی با توجه به آیه 126 سوره نساء، تأکید کرد: این آیه از آیاتی است که اگر انسان به آنها توجه کرده و باور کند اهل نجات می شود، چرا که در این آیه به سلطه کامل پروردگار هستی بر همه موجودات و ذرات تأکید شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: اگر تفکر از خدا بودن و به سمت او برگشتن بر زندگی انسان حاکم شود منیت از بین رفته و در هر چه که می بیند و می فهمد خدا را دیده و هرگز او را فراموش نمی کند.

وی موحد واقعی را غرق در جمال الهی دانست و افزود: چنین فردی از عمل به واجبات و اطاعت فرمان الهی خودداری نکرده و ترک معاصی برای او آسان می شود.

امام جمعه ارومیه با اشاره به شجاعت و شهامت امام راحل(ره) در برابر مزدوران ستمشاهی، گفت: انسانی که همه عمل و وجود خود را از آن خدای متعال می داند، مرگ و حیات هر دو را برای خدا دانسته و از دادن جان در راه خدا هیچ ترس و واهمه ای ندارد و در هر صورت به رضایت الهی رضا می دهد./936/202/ب2

ارسال نظرات