۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۴۷۴۰۱۳
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

توجه به عقاید، زیربنای اصلاح اخلاق در جامعه است

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با تأکید بر رونق گرفتن بیش از پیش درس عقاید در مدارس علمیه، گفت: اگر بحث عقاید در جامعه ما درست شود بدون شک اخلاق جامعه هم اصلاح می‌شود.
حجت الاسلام سالاری مکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاري مكي، مدير حوزه علميه استان خراسان شمالي، امروز در درس اخلاق مدرسه علميه امام خميني(ره) بجنورد، با اشاره به اهميت شناخت خداوند به‌ عنوان پروردگار و خالق عالم، گفت: هدف از خلقت انسان بندگي و عبادت خداوند است كه بايد با توجه و خلوص نيت همراه باشد تا انسان به معرفت الله برسد.

وی اضافه کرد: انسان بايد با مطالعه در صفات خدا او را شناخته و با چشم دل حس كند و در هنگام عبادت خدا را ناظر بر اعمال و افكار خود ببيند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با تأکید بر داشتن اخلاص و خلوص نيت در هنگام عبادت، افزود: انسان بايد طوري خدا را عبادت كند که انگار خداوند متعال در مقابل او قرار دارد و در آن هنگام خدا را می‌بیند و چون خدا را می‌بیند به خود اجازه نمی‌دهد كه هر كاري را انجام دهد؛ به عبارت ديگر در هر حال خدا را ناظر و حاضر در اعمال خود ببيند.

دبیر شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به روایت «إِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ أَوَّلَ عِبَادَةِ اللَّهِ الْمَعْرِفَةُ بِهِ»، اضافه كرد: به‌ طور يقين عبادت بدون شناخت خداوند ارزش ندارد و براي اينكه فرد به شناخت خداوند دست يابد بايد خدا را مجسم بر اعمال خود ببيند.

وی ادامه داد: اگر فرد به اين معرفت نرسيده كه خدا را ببيند، بايد طوري خدا را عبادت كند كه انگار خدا او را می‌بیند و جلوي دوربين خدا قرار دارد تا به او نفع برسد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بيان اينكه عبادت خدا در اصل شناخت خداوند است، اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن كريم با اشاره به هدف از خلقت جن و انس می‌فرماید: ما جن و انس را خلق نكرديم مگر براي بندگي و اطاعت ما و در اين راستا خيلي از مشكلات ما هم براي اين است كه خدا را نمی‌شناسیم و هدف از خلقت انسان را كه عبد و بندگي است، نمی‌دانیم.

وی خاطرنشان كرد: اگر خداوند متعال را بشناسيم و درك كنيم كه اعمال ما مورد محاسبه قرار می‌گیرد خيلي از رفتارهایی را كه انجام می‌دهیم ترك می‌کنیم و بسياري از اعمال را هم كه در انجام آن كوتاهي می‌کنیم جدي می‌گیریم و با اين روش وضعيت ما بهتر می‌شود.

حجت‌الاسلام سالاری با اشاره به دعاي «اسئلک باسمک الذی لذهبت به اولیائک» تصريح كرد: يكي از عذاب هاي الهي عذاب درك نكردن پروردگار و نديدن پروردگار است، اگر انسانها خدا را درك كنند به شناخت خدا می‌رسند و خدا را عبادت می‌کنند و به حقانيت خدا و نقش خدا در تمام مراحل زندگي اقرار می‌کنند.

حجت‌الاسلام سالاري مكي اظهار داشت: انسان با شناخت خدا در همه احوال و با هر زباني خداوند را عبادت خواهد كرد، با خداوند رفيق شده و با زبان مادري هم با خدا حرف می‌زند كه اگر اين ارتباط خالق و مخلوق مستمر بوده و تكرار شود لذت با خدا بودن را با تمام وجود حس می‌کند.

وي با اشاره به افرادي كه معتاد استفاده از موبايل هستند، افزود. اين افراد بارها صفحه موبايل خود را باز می‌کنند و اگر روزي نتوانند به موبايل دسترسي داشته باشند احساس خلأ می‌کنند، همين رویه را ما باید در مسائل معنوي داشته باشیم؛ «یا ایها الذین آمنوا اذکروالله ذِکرا کثیرا» که اگر انسان اين رفتار را در مباحث ديني و فقط براي رضاي خداوند انجام دهد به كمال اخلاق و معنويت می‌رسد.

حجت‌الاسلام سالاري مكي اضافه كرد: در مورد طلاب هم اين مطالب صدق می‌کند و طلبه بايد به مطالب استاد توجه كند تا به معرفت علمي برسد.

مدير حوزه علميه خراسان شمالي خاطرنشان كرد: از این رو قبل از درس اخلاق، مباحث اعتقادی لازم است، بايد براي طلاب درس عقايد رونق بگيرد و طلاب خداوند متعال را ناظر بر کارهایشان دانسته و خداوند را باور كنند؛ چرا که اگر عقايد ما درست شود بحث اخلاق ما هم حل شده و مشكلات ما برطرف می‌شود./9314/202/ب2

ارسال نظرات