۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۴۷۴۰۱۲
استاد حوزه و دانشگاه:

فساد سیاسی و اقتصادی حاکم بر خاندان پهلوی سبب نارضایتی مردم شد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: فساد سیاسی و اقتصادی حاکم بر خاندان پهلوی سبب نارضایتی مردم و شورش و انقلاب آنها بر علیه این حکومت شد، مردم از اینکه می‌دیدند منابع ملی آنها از سوی بیگانگان غارت می‌شود ناراحت و نگران بودند.
پهلوی

حجت الاسلام محمدحسین جاوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به فرا رسیدن 26 دی ماه، سالروز فرار شاه، عنوان کرد: حکومت پهلوی با حمایت کشورهای مستعمره‌گر خارجی به ویژه انگلیس به قدرت رسید، البته فساد حکومت قاجار و ضعف آن حکومت نیز در این زمینه بی تأثیر نبود اما مهمترین علت در تأسیس حکومت پهلوی آن بود که کشورهای استعماری در رویکرد جدید خود در غارت اموال کشورهای جهان، به دنبال استقرار حکومتهایی بودند که دستورات آنها را اجرا کنند.

وی ادامه داد: کشورهای استعمارگر جهان که در رأس آنها انگلیس، آمریکا و فرانسه هستند از اوایل قرن بیستم با تغییر اساسی در رویکرد خود شیوه استعماری نوینی را در جهان اجرا کردند که اساس آن مبتنی بر دو رکن مهم نظارت از دور و وابسته کردن اقتصاد دیگر کشورها به خودشان بود، بر همین اساس در ایران حکومت قاجاریه که توان اجرایی خود را برای اجرای دستورات اینگونه از کشورها از دست داده بود برکنار و حکومت پهلوی جایگزین آن شد.

استاد حوزه و دانشگاه، بیان کرد: رضاخان به عنوان مؤسس سلسله پهلوی، فردی بود بی‌سواد و با خلق خوی نظامی که از این نظر برای اداره کشور مناسب نبود اما این فرد به شدت شیفته قدرت بود و برای به دست آوردن آن حاضر بود هر کاری را انجام دهد، از سوی دیگر رضاخان شدیداً دلباخته تمدن غرب بود و مجموعه این صفات سبب شد که برای تأسیس یک حکومت کاملاً وابسته به غرب انتخاب شود.

حجت الاسلام جاوری گفت: مستشاران سیاسی کشورهای غربی در مکاتبات خود به رهبران این کشورها نوشتند که برای مهار روحیه مغرور رضاخان لازم است افرادی به عنوان مشاور در کنار او باشند تا آداب و شیوه رفتار صحیح را به او آموزش دهند و از طرف دیگر مانع تندروی و اقدامات خودسرانه او شوند، به همین دلیل مشاورانی نیز به او معرفی شدند که بسیاری از آنها تا سالها به عنوان وزیر در کابینه‌های مختلف حضور داشتند.

وی اضافه کرد: رضاخان و پسر او محمدرضا، افرادی کاملاً وابسته به غرب بودند هر چند در ظاهر گاهی موضع گیری هایی را در برابر برخی از دولتها و کشورهای غربی نشان می‌دادند اما در حقیقت آنها مهمترین شیفتگان تمدن غرب بودند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در زمان حکومت خاندان پهلوی، کشور ایران به عنوان بازاری بکر و دست نخورده در اختیار بنگاه‌های اقتصادی غرب قرار گرفت و این کشورها نیز محصولات و لوازم آرایشی و لوازم لوکس و تجملی خود را در کشور به فروش رساندند، فیلمها و سریال های تولید شده در آن سالها بر اساس یک قاعده کلی و از پیش تعیین شده، با هدف ترویج سبک زندگی اشرافی و مصرف گرایی در جامعه ایرانی تولید می‌شد و مجموعه این اقدامات سود زیادی را به جیب کمپانی های غربی سرازیر کرد.

حجت الاسلام جاوری عنوان کرد: کشورهای استعمارگر به ویژه از سالهای ابتدایی دهه 40 خورشیدی بر سر معرفی برخی از وزیران حساس در کابینه‌های مختلف با هم رقابت می‌کردند که مهترین آنها وزیران نفت، اقتصاد و دارایی و آموزش و پرورش بود؛ گرایش وزیر نفت به هر یک از کشورهای غربی سود آنها را از محل منابع ملی ایران تضمین می‌کرد، مهمترین قراردادهای نفتی در در آن دوران با دو کشور آمریکا و انگلیس منعقد شد که نشان دهنده میزان نفوذ آنها در زمینه انتخاب و تأیید وزرای این وزارتخانه است.

وی در ادامه این مطلب افزود: وزیر اقتصاد و دارایی رکن اصلی توزیع بودجه و اعتبارات دولتی در کشور بود و اگر این فرد به یکی از کشورهای خارجی گرایش و وابستگی داشت، پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران آن کشور واگذار می‌شد و از طرف دیگر بودجه‌های زیادی برای خرید صنایع و کالاهای اساسی صنایع از آن کشور پرداخت می‌شد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: وزیران آموزش و پرورش در حکومت پهلوی کمتر از سایر وزیران تغییر می‌کردند زیرا کشورهایی که به با اعمال نفوذ خود این افراد را انتخاب کرده بودند می‌خواستند حداقل دانش آموزان دو مقطع تحصیلی بر اساس سیساتهای ابلاغی آنها تربیت شوند به همین دلیل مطالعه تاریخ آن دوران نشان می‌دهد که در دانشگاه‌های کشور هر از چند گاهی اندیشه‌های یکی از متفکران غربی رواج می‌یافت و سمینارهای بزرگی نیز برای تحلیل افکار آنها برگزار می‌شد و به این ترتیب دانشجویان و دانش آموزان روز به روز از فرهنگ غنی اسلامی خود دورتر می‌شدند.

حجت الاسلام جاوری گفت: فساد سیاسی و اقتصادی حاکم بر خاندان پهلوی سبب نارضایتی مردم و شورش و انقلاب آنها بر علیه این حکومت شد، مردم از اینکه می‌دیدند منابع ملی آنها از سوی بیگانگان غارت می‌شود ناراحت و نگران بودند، شاه در شرایطی از ایران فرار کرد که هیچ پایگاه مردمی نداشت و حتی ارکان اصلی مدیریتی کشور نیز او را قبول نداشتند.

وی اظهار کرد: امام خمینی(ره) روح خودباوری و ایمان به اراده و توان جوانان ایرانی را در کشور زنده و به همه ثابت کردند که اگر زمینه مناسب برای فعالیت آنها فراهم شود می‌توانند همه امور کشور را بدون نیاز به بیگانگان اداره کنند./868/302/ب2

ارسال نظرات