۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۴۷۴۰۰۲

اخبار کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

دیدار مدیرکل اوقاف خراسان رضوی با آیت الله مرتضوی، اجرای نیت موقوفه ای با نیت تامین سوخت زمستانی در مشهد و تشرف 10 زائر خارجی از 6 کشور به بقعه امامزاده سیدمرتضی کاشمر عناوین مهمترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، مدیر کل، معاونان و جمعی از کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با آیت الله سید حسن مرتضوی شاهرودی، استاد عالی حوزه علمیه مشهد در بیت ایشان دیدار کرد.

در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اقدامات و تشریح فعالیت های اوقاف استان گفت: 254بقعه متبرکه در استان خراسان رضوی وجود دارد که سالانه میزبان میلیون ها زائر و دوست دار خاندان اهل بیت عصمت و طهارت است.

 احمدزاده با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 800 نیت در حوزه موقوفات وجود دارد، اظهار کرد: متن وقف نامه ها دقیق بررسی می شود و بر اساس نیت واقفین اجرای نیت با نظارت دقیق صورت می گیرد.

 وی با اشاره به اینکه دراستان خراسان رضوی بیش از 23 هزار موقوفه وجود دارد، گفت: امسال تاکنون 1440 وقف جدید در کشور به ثبت رسیده است که 13 درصد از ان سهم استان است.

مدیرکل اوقاف استان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، تصریح کرد: بر همین اساس و راستای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، سازمان اوقاف اقدام به برپایی مراکز فرهنگی، قرآنی و برگزاری مراسم های مذهبی در آستان مقدس بقاع متبرکه طی سال های اخیر نموده است.

احمد زاده با بیان اینکه کمتر از یک درصد موقوفات استان، موقوفات حضرت زهرا(س) می باشد، گفت: در جهت ترویج و ایجاد موقوفه برای مادر سادات حضرت زهرا(س) و تسهیل امر وقف و مشارکت اقشار مردم، موقوفه جمعی حضرت زهرا(س) ایجاد شد.

وی افزود: همه اقشار جامعه می توانند با پرداخت 500 هزار ریال به جمع واقفین این موقوفه بپیوندند.

در ادامه این دیدار آیت الله مرتضوی با اشاره به فرازی از دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه، امام سجاد(ع):"بر دست من، در حق مردم كارهاى خير را جارى كن"، گفت: امام سجاد(ع) در این دعا از پروردگاردرخواست می کند که کارهای که به نفع مردم را به دست من انجام شود.

وی خطاب به مسئولین اوقاف استان، گفت: این توفیقی است کارهای نیک و عام المنفعه به دست شما انجام می شود، قدر این توفیق الهی را بدانید.

استاد عالی حوزه علمیه خراسان افزود: هر چه در توان دارید در مسئله موقوفات اعم از تشویق مردم به وقف و حفظ و حراست موقوفات و اجرای نیت آنها به کار بندید.

وی با اشاره به وقف جمعی موقوفه حضرت زهرا(س) در مشهد، اظهار کرد: ایجاد موقوفه جمعی حضرت زهرا(س) ابتکار خوبی است و آثار و برکات فراوانی برای مردم دارد، ان شاالله خداوند به همه مومنین توفیق سهیم شدن در این امر خیر را بدهد.

گفتنی است این عالم ربانی با پرداخت 14 سهم از موقوفه حضرت زهرا(س) واقف این موقوفه شد.

اجرای نیت موقوفه ای با نیت تامین سوخت زمستانی در مشهد

حجت الاسلام محمد ذاکری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد مقدس بیان داشت: در راستای اجرای امینانه نیات واقفین خیر اندیش موقوفه حاج حسن و حاج حسین بهره مند واقع در اراضی شقا در منطقه بلوار فاطمیه مشهد اجرای نیت شدند.

وی افزود: این موقوفه  با نیت تامین سوخت زمستانی محل سکونت افراد نیازمند وقف شده که با کمک امام جماعت 80 مسجد حاشیه شهر شناسایی این افراد بی بضاعت صورت گرفت.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد با اشاره به اینکه اجرای امینانه نیات واقفین از اولویت های اوقاف است اظهار کرد: مبلغ 540 میلیون ریال از محل عواید و درآمد موقوفه مذکور جهت خرید بخاری و پرداخت قبوض گاز نیازمندان حاشیه شهر مشهد هزینه شده است.

تشرف 10 زائر خارجی از 6 کشور به بقعه امامزاده سیدمرتضی کاشمر

 ابوالفضل عطار، مسئول امور فرهنگی، قرآنی امامزاده سیدمرتضی(ع) اظهارداشت: ۱۰زائر خارجی از کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، مالزی، اندونزی و بنگلادش برای زیارت به بقعه امامزاده سیدمرتضی (ع) کاشمر مشرف شدند.

وی افزود: زائران خارجی در ابتدای ورود خود به بقعه پس از زیارت، نماز جماعت ظهر و عصر را اقامه کردند و در ادامه با فضای معنوی و دیدنی این امامزاده عظیم الشان آشنا شدند.

عطار گفت: زائران خارجی پس از زیارت بارگاه منور علی بن موسی الرضا(ع) ، کاشمر را که دومین شهر زیارتی استان خراسان رضوی است را برای زیارت امکان های مذهبی انتخاب کردند.

مسوول امور فرهنگی و قرآنی بقعه امامزاده سیدمرتضی (ع) کاشمر، خاطرنشان کرد: ما در تمام فصول سال به ویژه در ایام تعطیلات نوروز و تابستان ، شاهد حضور هزاران زائر خارجی باقصد قرب الهی، اظهارمودت و توسل به ساحت مقدس این امامزادگان واجب التعظیم هستیم.

گفتنی است: زائران خارجی پس از زیارت و بازدید از آستان مطهر امامزاده سیدمرتضی(ع) به آرامگاخ شهید دین و سیاست آیت الله سیدحسن مدرس رفتند تا باشخصیت دینی، سیاسی و مبارز این سید جلیل القدر نیز بیشتر آشنا شوند.

تشرف ۳۷ زائر شیعه و اهل تسنن تالشی به زیارت امامزادگان ناصر و یاسر طرقبه

تعداد ۳۷ زائر شیعه و اهل تسنن از شهرستان تالش استان گیلان به زیارت آستان مقدس امامزادگان ناصر و یاسر علیها السلام مشرف شدند. ۱۷ نفر از این زائران از برادران و خواهران اهل تسنن بوده که برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد آمده و پس از شنیدن اوصاف امامزادگان ناصر و یاسر علیها السلام ترغیب به زیارت آستان مقدس این امامزادگان شدند.

این زائران با ابراز رضایت از فضای معنوی و روحانی این مکان مقدس از سنت حسنه وقف استقبال کرده و اظهار امیدواری کردند که مبلغ این سنت حسنه باشند.

زائران تالشی شرکت اهل تسنن در مراسم عزاداری اهل بیت(ع)، زیارت مزار مقدس ائمه و امامزادگان را از جمله برکات وحدت اسلامی و  مایه آرامش مسلمانان دانسته و پیام وحدت ساز ایشان را عامل خنثی شدن فتنه های بین شیعه وسنی عنوان کردند.

لازم به ذکر است این زائران از بازنشتگان اداره تامین اجتماعی هستند./930/303/ب2

ارسال نظرات