۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۴۷۳۹۹۰

فصلنامه سیاست متعالیه در پله سیزدهم

سیزدهمین شماره فصلنامه علمی ـ ترویجی سیاست متعالیه از سوی انجمن مطالعات سیاسی حوزه منتشر شد.
سیزدهمین شماره  فصلنامه سیاست متعالیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیزدهمین شماره فصلنامه علمی ـ ترویجی سیاست متعالیه به مدیر مسؤولی منصور میراحمدی از سوی انجمن مطالعات سیاسی حوزه منتشر شد.

 

در این شماره از فصلنامه سیاست متعالیه این مقالات را مطالعه می‌کنیم:

افکار و رفتار سیاسی امام حسین علیه السلام

راهبردهای سیاسی صادق در مواجهه با انحرافات سیاسی

سیره اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی ائمه معصومین علیهم السلام

تطور اندیشه سیاسی صدر المتأهلین؛ تحلیل مقایسه‌ای اندیشه سیاسی صدر المتأهلین در المبدأ، المعاد و الشواهد الربوییة

شاخصه نظام سیاسی مطلوب از دیدگاه امام خمینی رحمة الله علیه و آیت‌الله خامنه‌ای

بررسی رابطه بین کار بین کار ویژه حفظ الگو، مدرسه و فروپاشی رژیم پهلوی

 

افکار و رفتار سیاسی امام حسین علیه السلام

محمد غفوری

چکیده: امامان شیعه، به عنوان جانشینیان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که از مقام عصمت نیز برخوردارند، اگرچه غیر از دوره‌ای کوتاه از منصب خلافت به دور بوده‌اند؛ اما در باب حکومت و سیاست نظرات و اندیشه‌های دارند؛ اما در باب حکومت و سیاست نظرات و اندیشه‌هایی دارند؛ این اندیشه را می‌توان در سیره و عمل سیاسی آن بزرگواران مشاهده و استنباط کرد. امام حسین علیه اسلام به عنوان امام حسین شخصیتی که در تاریخ اسلام جریان ویژه‌ای برپا کرده است، جایگاه ویژه در این میان دارد.

 این مقاله در راستای دستیابی به افکار و رفتار سیاسی آن حضرت، سخنان و سیره ایشان را مطالعه کرده و آرای آن امام همام را در قالب نگاه به: حکومت، جامعه، اصلاحگری، قیام، جنگ بر اساس منظومه فکر متکی بر و سنت و اصل «لولا حضور الحاضر و قیام الحجة و قیام الحجة بوجود الناصر» عمل نموده است.

 

راهبردهای سیاسی صادق در مواجهه با انحرافات سیاسی

 ابراهیم معصومی

محسن مهاجرنیا

چکیده: این نوشتار با مطالعه تاریخی و سیاسی مشکلات و انحرافات جامعه اسلامی از امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام را بررسی کرده و بر اساس الگوی روشی SWOT جامعه شیعه را از بعد داخلی (به لحاظ قوت‌ها و ضعف‌ها) و خارجی (به لحاظ فرصت‌ها و تهدیدها) مورد بحث و فحص قرار داده است.

 محصول نهایی این پژوهش، شناسنامه راهبردهای سیاسی مورد نظر درباره نحوه مواجهه و برخورد با انحرافات سیاسی و فرهنگی توسط صادقین علیهم السلام است، لذا با تلفیق الگوی راهبردی ضعف ـ تهدید به راهبردهای سیاسی: تقیه، مدارا، تولی و تبری برای شیعیان آن دوره منتهی می‌شود.

 

سیره اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی ائمه معصومین علیهم السلام

 مصطفی صادقی

چکیده: بیشترین تحقیقات اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی قابل استنباط از تاریخ و سیره ائمه معصومین علیهم السلام مربوط به دوره خلافت امیرالمؤمنین علیهم السلام و امام حسن مجتبی علیه السلام است؛ متأسفانه چنین اقداماتی به صورت صریح و جدی برای دیگر معصومین علیهم السلام ثبت و ضبط نشده است.

ممکن است عدم اطلاع ما از این موضوع، به دلیل مخفی بودن فعالیت‌های آن بزرگواران بوده باشد، اما شواهد و قرائنی نیز در دست نیست که نشان دهد آن حضرات برنامه مشخصی برای نفوذ در دستگاه خلافت داشته و با بهره‌مندی از یک تشکیلات منظم، از توطئه‌های دشمنان خود باخبر می‌شده‌اند. این مقاله با بررسی روایات و گزارش‌هایی که به این دو موضوع در زندگی ائمه معصومین علیهم السلام می‌پردازد، تلاش دارد که سیره پیشوایان دینی را در کشف توطئه‌ها شناسایی کنند.

 

تطور اندیشه سیاسی صدرالمتأهلین؛ تحلیل مقایسه‌ای اندیشه سیاسی صدرالمتأهلین در المبدأ و المعاد و الشواهد الربوییة

احمد یزدانی مقدم

چکیده: این پژوهش به منظور نشان دادن تحول و تطور اندیشه سیاسی صدرالمتأهلین، این سؤال اصلی را مورد نظر قرار می‌دهد که: آیا اندیشه سیاسی صدرالمتأهلین در طول زمان ثابت بوده و دچار تغییر و تحول نشده است؛ یا در طی دوران حیات علمی و عقلی متحول شده و تطور یافته است؟

روش این نوشتار در پاسخ به سؤال یاد شده، استفاده از تحلیل مقایسه‌ای اندیشه سیاسی صدرالمتأهلین در آثار متقدم و متأخر وی خواهد بود. مدعای این مقاله این است که در اندیشه سیاسی صدر المتأهلین، دست کم می‌توان دو مرحله را از یکدیگر متمایز ساخت و از دو صدرا، یعنی «صدرای اول» و «صدرای دوم»، سخن گفت؛ با این تمایز که اندیشه سیاسی صدرای اول در چارچوب فلسفه سیاسی فارابی قرار دارد و اندیشه سیاسی صدرای دوم، مستند به سهروردی، ابن عربی، قیصری و اثر منحول از افلاطون است و به عرفان سیاسی متمایل است.

 

شاخصه نظام سیاسی مطلوب از دیدگاه امام خمینی رحمة الله علیه و آیت‌الله خامنه‌ای

رقیه جاوید

غلامرضا بهروزی لک

چکیده: موضع این مقاله، شناسنایی شاخص‌های نظام سیاسی مطلوب از دیدگاه امام خمینی رحمة الله علیه و آیت الله خامنه‌ای است که روش توصیفی ـ تحلیلی بررسی شده است.

نظام سیاسی در نظر رهبران انقلاب اسلامی همانند: حاکم، رهبر، مسؤولان و کارگزاران و مردم ترسیم شده است. از دید آنان، نظام سیاسی مطلوب است که اولاً از نوع ولایت فقیهی باشد؛ ثانیاً سه ضلع آن، یعنی: حاکم، کارگزاران و مردم از حیث برخورداری از معیارهای اسلامی همچون: اصل بودن ایمان و تقوا، شاخص‌های متعالی و برجسته‌ای داشته باشند.

به نظر ایشان در نظام سیاسی مطلوب شاخصه‌های لازم برای حاکم و رهبر عبارت است از:فقاهت، تقوا، عدالت، درایت و مدیریت. رهبران انقلاب اسلامی شاخص‌های لازم برای مسؤولان و کارگزاران را: داشتن تقوا، ایمان و تزکیه نفس، صبر و استقامت، خودباوری و اعتماد به نفس خدمتگزار واقعی مردم ب.دن، ساده‌زیستی، انتقادپذیری مبارزه با فساد، پاسخگو بودن، حفظ وحدت، فقرزدایی و رعایت عدالت اجتماعی می‌دانند و برای مردم بودن شاخص‌های همچون: آگاهی و بصیرت، مشارکت . حضور در صحنه‌ها و انتخابات، نظارت و هماهنگی و اتحاد را بر می‌شمارند.

 

بررسی رابطه بین کار بین کار ویژه حفظ الگو، مدرسه و فروپاشی رژیم پهلوی

 علی اکبر معلم

 چکیده: چرایی پیدایش انقلاب اسلامی ایران و فروپاشی رژیم پهلوی، پژوهش‌ها و چارچوب‌های نظری گوناگونی صورت گرفته است. در این مقاله «رابطه بین کار بین کار ویژه حفظ الگو، مدرسه و فروپاشی رژیم پهلوی» بر اساس نظریه کارکردگرا ـ ساختاری تالکوت پارسونز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 محقق با بیان سه الگوی: مذهب‌گرایی، ایران‌گرایی و غرب‌گرایی عصر پهلوی و با تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی اول تا پنجم ابتدایی دوره پهلوی دوم و شعارها و دیوار نوشته‌های انقلاب اسلامی، سمت‌گیری رژیم پهلوی و مردم انقلابی را نسبت به سه الگوی یاد شده تجزیه و تحلیل کرده و به این جمع‌بندی رسیده که

رژیم در حفظ الگو از طریق جامعه‌پذیری سیاسی با استفاده از عامل مدرسه و ابزار کتاب درسی، موفق نبوده است؛ در نتیجه با ایجاد عدم تعادل و تعارض‌های ارزشی نظام حاکم و مردم، انقلاب اسلامی ایران به وقع پیوست و رژیم فروپاشید.

سیزدهمین شماره فصلنامه سیاست متعالیه در 134صفحه به قیمت 6 هزار تومان از سوی انجمن مطالعات سیاسی حوزه منتشر شده است./998/پ202/ق

ارسال نظرات