۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۴۷۳۹۸۴
حجت ­الاسلام والمسلمین ماندگاری:

نفس اولین منزلگاه تعیب فتنه گری در انسان است

عضو هیات امنای موسسه روایت سیره شهدا پاسخ به چرایی بصیرت در سبک زندگی اسلامی را یک مفهوم ایدئولوژیکی دانست وگفت: رهبر معظم انقلاب در جمله ای تاریخی بصیرت را چنین توصیف کرده اند که« بصیرت یعنی این­که بدانیم شمری که سر از امام حسین(ع) برید همان جانباز جنگ صفین است که تا مرز شهادت پیش رفت.»
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت ­الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری امشب در مراسم سخنرانی مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح مفهوم بصیرت در منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و اظهار داشت: بصیرت به معنای بینائی باطنی است؛ بر این اساس شهود و مشاهده باطن افراد از مبانی مؤکد دین مبین اسلام در هویت ترسیم سبک زندگی اسلامی است.

عضو هیات امنای موسسه روایت سیره شهدا پاسخ به چرایی بصیرت در سبک زندگی اسلامی را یک مفهوم ایدئولوژیکی دانست و عنوان داشت: انسان موجودی کمال جو است و همواره در ذیل این حسن خداجوی خود به دنبال یافتن مسیری است که بیشترین منفعت ممکن و بهره را برای او داشته باشد در حالی که از کمترین خسارت ممکن در مسیر خود به نفع کمال و رستگاری بهره می گیرد؛ بر این اساس اسلام ناب محمدی بصیرت را شاخصی مبین برای مؤمن در مسیر رستگاری قرار داده است.

رییس موسسه روایت سیره شهدا پاسخ به چگونگی دست یابی به بصریت را چهارچوب متن ثقلین توصیف کرد و گفت: پذیرش ولایت الهی مخازن اصلی بصیرت را به همراه دارد تا جایی که قرآن کریم فرموده است« اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ وَالَّذينَ كَفَروا أَولِياؤُهُمُ الطّاغوتُ يُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصحابُ النّارِ هُم فيها خالِدونَ؛ خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند؛ آن­ها را از ظلمت­ها، به سوی نور بیرون می‌برد. اما کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوت­ها هستند؛ که آن­ها را از نور، به سوی ظلمت­ها بیرون می‌برند؛ آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند.»

کارشناس رسانه ملی با بیان این­که عوامل فتنه گری باید از منظر قرآن کریم مورد بررسی قرار گیرد، ابراز داشت: نفس انسان بزرگترین طاغوت فتنه گر ساحت انسان است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در ذیل یکی از روایات فرموده اند« حالا بعضى‌ها روى کلمه‌ دشمن حساسیت دارند؛ به ما اعتراض می­ کنند که چرا مدام می­ گویید دشمن، دشمن؛ درحالى‌که شما قرآن را ملاحظه کنید، مى‌بینید اوّل تا آخر قرآن چقدر تکرار شده عنوان «شیطان»، عنوان «ابلیس»؛ مکرر گفته شده، مکرر تکرار شده. از دشمن که نباید غفلت کرد. دشمن‌دانستن دشمن که عیب نیست؛ این­که ما روى دشمن مدام تکیه می­کنیم، معنایش این نیست که از عیوب خودمان و مشکلات درونى خودمان غافلیم؛ نه، اعدى‌ عَدُوِّکَ نَفسُکَ الَّتى بَینَ جَنبَیک؛از همه‌ دشمن­ها بدتر، دشمن درونى ما است، دشمن خود ما است، نفْسِ راحت‌طلب ما است، تنبلى ما است، تن‌آسایى ما است، عدم تدبیر ما در پیشبرد امورمان است»

حجت ­الاسلام والمسلمین ماندگاری با تصریح بر این­که باید عوامل فتنه گری ابتدا از نفس خود انسان مورد تعقیب قرار گیرد، اظهار داشت: باید توجه داشت حتی لحظه ای از یاد خدا غافل نشد چرا که خداوند متعال لحظه ای درنگ را با نتیجه ای سخت توصیف کرده است تا آنجا که در آیه 179 سوره اعراف صراحتاً فرموده است« وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ؛ به یقین گروه بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفریدیم آن­ها دل ها عقل هائى دارند که با آن اندیشه نمی­ کنند و نمی ­فهمند و چشمانى که با آن نمی­ بینند و گوش هائى که با آن نمی ­شنوند; آنها همچون چهار پایانند بلکه گمراه تر اینان همان غافلانند»

عضو هیات امنای موسسه روایت سیره شهدا با اشاره به تاریخ برخی از صحابه که در مسیر تاریخ به انحراف جدی مبتلا شده اند اشاره کرد و  تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در جمله ای تاریخی بصیرت را چنین توصیف کرده اند که« بصیرت یعنی این­که بدانیم شمری که سر از امام حسین(ع) برید همان جانباز جنگ صفین است که تا مرز شهادت پیش رفت.»

رییس موسسه روایت سیره شهدا با اشاره به این­که برخی از عوامل ظهور فتنه گری در انسان از سوی مفاهیم عمیق ثقلین تبیین شده است، ابراز داشت: ابلیس از سوی قرآن کریم در 12 آیه متعدد به عنوان اولین عامل ایجاد فتنه در قلب انسان معرفی شده است تا جایی که خداوند متعال در آیه 27 سوره اعراف چنین فرموده است« يَا بَنِي آدَمَ لاَ يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْءَاتِهِمَا إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاء لِلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ؛ ای فرزندان آدم، مبادا شیطان شما را فریب دهد چنان که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد، در حالی که جامه از تن آنان بر می‌کند تا قبایح آنان را در نظرشان پدیدار کند، همانا آن شیطان و بستگانش شما را می‌بینند از جایی که شما آنها را نمی‌بینید. ما نوع شیطان را دوستدار و سرپرست کسانی قرار داده‌ایم که ایمان نمی‌آورند.»/837/202/ب3

ارسال نظرات