۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۴۷۳۹۶۱
با حضور بیش از 300 مداح و شاعر آیینی؛

نخستین دوره آموزش تخصصی مداحی در خراسان شمالی برگزار شد

نخستین دوره آموزش تخصصی مداحی در خراسان شمالی به همت کانون مداحان استان و با شرکت بیش از 300 مداح و شاعر آیینی برگزیده شهرستانهای هشت‌گانه خراسان شمالی برگزار شد.
آموزش مداحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، نخستین دوره آموزش تخصصی مداحی در استان به همت کانون مداحان خراسان شمالی و با حضور بیش از 300 مداح و شاعر آیینی خواهر و برادر از شهرستانهای مختلف استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام هادی پروین، استاد حوزه علمیه امروز در این کارگاه آموزشی آیین روضه‌خوانی مداحان، اظهار کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب هم اشاره داشتند برای مداحی تنها داشتن صدای خوب کافی نیست؛ بلکه باید مداحان فنون و مهارت‌های لازم را در این زمینه کسب کنند.

وی ادامه داد: مقام عظمای ولایت بر عزاداری سنتی تأکید دارند و از بعضی سبک‌ها راضی نیستند؛ از این‌ رو باید مداحان و شعرای آیینی فرمایشات معظم له را نصب‌العین قرار دهند.

حجت‌الاسلام پروین با تأکید بر استفاده از اشعار باکیفیت و موثق در مداحی‌ها، خاطرنشان کرد: ذاکر و مداح امام حسین(ع) باید در مرحله اول خود عامل به مکتب سیدالشهدا (ع) باشد تا نوحه و مداحی او بر مخاطب تأثیر مناسبی بگذارد.

وی با اشاره به ویژگیهای اخلاقی یک مداح، گفت: ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) باید مطالعه داشته باشد تا بتواند نیاز جوانان را پاسخ داده و برای آنها خوراک معنوی داشته باشد.

رجب قدوسی، مسؤول مرکز آموزش تخصصی مداحان استان خراسان شمالی هم در این کارگاه، با اشاره به برگزاری نخستین دوره آموزش تخصصی مداحی در استان، اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ مداح و شاعر آیینی برجسته خراسان شمالی در این دوره شرکت داشتند.

به گفته وی، این دوره با شرکت افزون بر 300 نفر از مداحان و شاعران آیینی اعم از برادر و خواهر در سطح استان، به همت کانون مداحان وابسته به نهاد تبلیغات اسلامی و با موضوع سیره پیشوایان دین و آیین روضه‌خوانی برگزار شد.

قدوسی در ادامه با تأکید بر لزوم آموزش بیش از پیش مداحی در جامعه، افزود: با توجه به اینکه امروز شاهد بروز برخی ناهنجاری‌ها و خرافات در اشعار شماری از مداحان و شعرای آیینی هستیم، برگزاری دوره‌های آموزشی عامل مؤثری در ساماندهی این مهم در جامعه خواهد بود.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این دوره آموزشی، اظهار داشت: ارتقای سطح آگاهی و بینش مداحان، آسیب‌شناسی عزاداری و نحوه بروز بدعت‌ها و آثار اجتماعی آنها برخی از اهداف این دوره آموزشی بود.

قدوسی اضافه کرد: مداحی و نوحه‌خوانی هنری است که در معرفی و برانگیختن عواطف مثبت دینی و مذهبی نقش اساسی دارد؛ ازاین‌رو باید توجه و پرداختن به آن افزایش یابد.

وی حضور مؤثر مداحان و هیئات مذهبی را برای تحقق بخشیدن به مطالبات رهبر معظم انقلاب در مقوله فرهنگ بسیار مثبت دانست و گفت: حضور این قشر در جامعه نقش مؤثری در بصیرت‌افزایی مردم دارد.

مسؤول مرکز آموزش تخصصی مداحان استان خراسان شمالی در خاتمه با اشاره به برگزاری دوره ویژه آموزش مداحی در بجنورد، مرکز استان گفت: در حال حاضر یک دوره آموزش تخصصی ویژه مداحان و علاقه‌مندان در بجنورد به‌صورت ترمی واحدی در حال برگزاری است که تاکنون دوره آموزشی 26 نفر به پایان رسیده و 30 نفر هم در حال آموزش هستند./9314/202/ب2

ارسال نظرات